Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48990
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุมิตรา อังวัฒนกุล | - |
dc.contributor.author | สมศรี ธรรมสารโสภณ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2016-06-11T23:57:01Z | - |
dc.date.available | 2016-06-11T23:57:01Z | - |
dc.date.issued | 2535 | - |
dc.identifier.isbn | 9745799572 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48990 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นกระบวนการและแบบเน้นผลงาน ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเซนต์คาเบรียล ปีการศึกษา 2533 จำนวน 2 กลุ่ม กลุ่มละ 47 คน และ 55 คน ซึ่งมีความรู้พื้นฐานทางด้านภาษาอังกฤษไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 กลุ่มที่ 1 เป็นกลุ่มทดลองที่ได้รับการสอนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นกระบวนการ ส่วนกลุ่มที่ 2 เป็นกลุ่มควบคุมที่ได้รับการสอนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นผลงาน ผู้วิจัยเป็นผู้ทำการสอนทั้ง 2 กลุ่ม โดยกำหนดการสอน กลุ่มละ 12 เรื่อง เรื่องละ 2 คาบ คาบละ 50 นาที รวมเวลาสอนกลุ่มละ 24 คาบ หลังจากทำการทดลองสอนแล้ว ให้นักเรียนทั้ง 2 กลุ่ม ทำการทดสอบความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษ แล้วนำผลการทดสอบมาวิเคราะห์หาค่าความเที่ยงของการตรวจให้คะแนนระหว่างกรรมการ 3 คน และเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษของนักเรียนทั้ง 2 กลุ่ม โดยคำนวณอัตราส่วนวิกฤติ ผลการวิจัย 1. ความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษของนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีสอนแบบเน้นกระบวนการสูงกว่านักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นผลงาน ที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 2. ความสามารถในแต่ละองค์ประกอบของทักษะการเขียน ได้แก่ ด้านเนื้อหา การเรียบเรียงความคิด การใช้คำศัพท์ และการใช้ตัวสะกดและวรรคตอน ของนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นกระบวนการสูงกว่านักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นผลงานที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 แต่ความสามารถในด้านการใช้ภาษาของนักเรียน ที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นกระบวนการไม่แตกต่างจากนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นผลงาน | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to compare the English writing ability of mathayom suksa six students learning through process-oriented approach and product-oriented approach. Subjects were the students of mathayom suksa six in the academic year of 1990 of St. Gabriel’s College. They were divided into two groups. The first group, 47 students, and the second group, 55 students, were not significantly different in English foundation knowledge at the .01 level. The first was the experimental group learning through process-oriented approach and the second was the control group learning through product-oriented approach. Both groups were taught by the researcher on 12 topics, which took 2 periods for each topic, 50 minutes per period, 24 total periods per group. The two groups were tested of the writing ability after the experiment. The results were then analysed to prove the reliaibilty in scoring between the three scorers and were compared by using the t-test. The findings were as follows: 1. The English writing ability of the students learning through process-oriented approach was significantly higher than those learning through product-oriented approach at the level of .01 2. The English writing ability in the areas of content, organization, vocabulary and mechanics of the students learning through process-oriented approach was significantly higher than those learning through product-oriented approach at the level of .01 while the English writing ability in the area of language use of the students learning through process-oriented approach was not different from those learning through the product-oriented approach. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | ภาษาอังกฤษ -- การเขียน | en_US |
dc.title | การเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบเน้นกระบวนการและแบบเน้นผลงาน | en_US |
dc.title.alternative | A comparison of english writing ability of mathayom suksa six students learning through process-oriented approach and product-oriented approach | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | มัธยมศึกษา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Somsri_th_front.pdf | 8.7 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_th_ch1.pdf | 6.05 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_th_ch2.pdf | 8.42 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_th_ch3.pdf | 9.98 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_th_ch4.pdf | 2.65 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_th_ch5.pdf | 4.56 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somsri_th_back.pdf | 58.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.