Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49055
Title: ทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อการบริการหลังการขายของบริษัท ที่ขายรถยนต์นั่ง ส่วนบุคคลในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Consumer attitude towards aftersales services provided by authombile companies in Bangkok metropolis
Authors: สห ประยูรวงศ์
Advisors: กุณฑลี เวชสาร
นิกร ประเสริฐสม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: ผู้บริโภค--ทัศนคติ
Consumers--Attitudes
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: จากปริมาณความต้องการรถยนต์ที่เพิ่มสูงขึ้น บริษัทรถยนต์จึงพยายามพัฒนาคุณภาพของสินค้าและบริการเพื่อให้สามารถตอบสนองความต้องการของผู้บริโภคอย่างต่อเนื่อง การบริการหลังการขายเป็นกลยุทธ์ที่สำคัญในการพัฒนาสินค้าและบริการ เพื่อให้ผู้บริโภคเกิดความพึงพอใจสูงสุด วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อการบริการหลังการขายของบริษัทรถยนต์ ในเขตกรุงเทพมหานคร และจะทำการทดสอบสมมติฐาน 2 ข้อ คือ ผู้บริโภคไม่มีความพึงพอใจต่อการบริการหลังการขายของบริษัทรถยนต์ และภาพพจน์ด้านการบริการหลังการขายของบริษัทรถยนต์ค่ายยุโรปดีกว่าบริษัทจากค่ายญี่ปุ่น การดำเนินงานวิจัยมีวิธีเก็บข้อมูล 2 วิธี วิธีแรกเป็นข้อมูลปฐมภูมิใช้การสัมภาษณ์จากผู้บริโภคจำนวน 410 ราย โดยแบ่งเป็นผู้บริโภคจากบริษัทรถยนต์ค่ายญี่ปุ่น 205 ราย และผู้บริโภคจากบริษัทรถยนต์จากค่ายยุโรป 205 ราย อีกวิธีเป็นข้อมูลทุติยภูมิ ซึ่งได้จากหนังสือวารสารและรายงานต่าง ๆ จากการศึกษาพบว่า ปัจจัยด้านอะไหล่เป็นปัจจัยที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญและมีความพึงพอใจมากที่สุด ในขณะที่ปัจจัยด้านราคาและบริการด้านการขายเป็นปัญหาสำคัญที่บริษัทรถยนต์จะต้องหาวิธีปรับปรุงให้ผู้บริโภคเกิดความพึงพอใจในระดับที่สูงขึ้น และผลจากการทดสมมติฐานสรุปได้ ผู้บริโภคมีความพึงใจใจต่อการบริการหลังการขายของทั้งบริษัทรถยนต์จากค่ายญี่ปุ่นและค่ายยุโรป ส่วนในด้านภาพพจน์ภาพพจน์ด้านการบริการหลังการขายของบริษัทรถยนต์จากค่ายญี่ปุ่นดีกว่าจากค่ายยุโรป บริษัทรถยนต์ควรจะต้องพัฒนาปัจจัยทุกด้านที่เกี่ยวกับการบริการหลังการขายทั้งในด้านกำลังคน อุปกรณ์และเครื่องมือ สภาพศูนย์บริการ เพื่อให้การบริการที่เสนอกับผู้บริโภคมีประสิทธิภาพและประสิทธิผลนอกจากนี้การนำกลยุทธทางการตลาดต่าง ๆ มาช่วยสนับสนุนการบริการหลังการขายก็เป็นปัจจัยสำคัญเพราะการใช้ส่วนผสมทางการตลาดที่เหมาะสม จะช่วยให้การบริการหลังการขายมีการเติบโตและการขยายตัว เพื่อสนองความต้องการของผู้บริโภค
Other Abstract: To satisfy the increasing desires among consumers in using vehicle automobile companies have endeavored to develop both product and service quality. One very important strategy in this has been to develop after sales services in order to attain maximum customer satisfaction. The purpose of this thesis is to examine consumer attitude towards after sales services Metropolitan area. The Hypothesis was devided into 2 parts as following topic 1) consumers did not satisfy to the after sales service of automobile company. 2) The better image of after sales service from European automobile company compare to Japanese automobile company. Research for this study was conducted using two methods. The first method, which was for collecting primary data, was performed by conducting intervies with prospective consumers. The group totalled 410 persons. They were then separated into 205 from Japanese automobile companies and 205 from European automobile companies. The second method was by collecting data from various journals, periodicals and catalogues. This study revealed that spare parts is one factor that consumers are extremely concerned with and which gives them the greatest satisfaction. Prices and sales service wee two areas consumers felt there were the greatest problems and adjustments and improvements are necessary in order to increase customer satisfaction. The test results are consumer’s satisfaction on after sales services on both European company and Japanese company and the image of Japanese companies is better than European companies. Automobile companies must continue to develop all aspects of after sales services, that is parts, sales and services, in regards to manpower, equipment and tools. The condition of service centers is primary in convincing consumers the center offers efficiency and success because this is how a consumer judges the quality and reliability of an automobile company. In addition, various marketing strategies also support the development of after sales services because the various components in marketing will act to build up and expand after that will be presented to consumers.
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การตลาด
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49055
ISBN: 9745792934
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saha_pr_front.pdf7.78 MBAdobe PDFView/Open
Saha_pr_ch1.pdf8.13 MBAdobe PDFView/Open
Saha_pr_ch2.pdf11.76 MBAdobe PDFView/Open
Saha_pr_ch3.pdf2.87 MBAdobe PDFView/Open
Saha_pr_ch4.pdf11.43 MBAdobe PDFView/Open
Saha_pr_ch5.pdf11.87 MBAdobe PDFView/Open
Saha_pr_back.pdf3.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.