Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49733
Title: | ผลของเจ็ตควบคุมตามแนวเส้นรอบวงต่อการเหนี่ยวนำการผสมของเจ็ตในกระแสลมขวาง |
Other Titles: | Effects of azimuthal control jets on entrainment of a jet in crossflow |
Authors: | ธเนศน์ วิทยาประภากร |
Advisors: | อศิ บุญจิตราดุลย์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | basi@chula.ac.th |
Subjects: | เจ็ต -- พลศาสตร์ของไหล Jets -- Fluid dynamics |
Issue Date: | 2556 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยนี้ศึกษาผลของเจ็ตควบคุมตามแนวเส้นรอบวงต่อการเหนี่ยวนำการผสมของเจ็ตในกระแสลมขวาง ที่มีค่าอัตราส่วนความเร็วประสิทธิผลเท่ากับ 3.9 และเรโนลส์นัมเบอร์ของกระแสลมขวางเท่ากับ 5,900 การทดลองจะใช้ Steroscopic Particle Image Velocimetry เป็นเครื่องมือวัดความเร็ว โดยทำการทดลองสามกรณีคือ กรณีไม่ควบคุม (JICF) และกรณีฉีดเจ็ตควบคุมที่ตำแหน่งเชิงมุม (กรณี I15) และ (กรณี I135) ที่อัตราส่วนเชิงมวลเจ็ตควบคุมตามแนวเส้นรอบวงต่อเจ็ตหลักคงที่เท่ากับ 2 % ผลของเจ็ตควบคุมต่อโครงสร้าง กรณี I15 พบว่าจะทำให้โครงสร้างของเจ็ตขยายตัวออกด้านข้างมากขึ้นและความสูงและขนาดของเจ็ตตามแนวดิ่งจะลดลง รวมถึงส่งเสริมความปั่นป่วน ในขณะที่ กรณี I135 พบว่าจะไม่ทำให้โครงสร้างของเจ็ตเปลี่ยนไปจากกรณี JICF มากนัก ผลของเจ็ตควบคุมต่อ Circulation กรณี I15 พบว่าจะทำให้เจ็ตมี Circulation มากขึ้น ในขณะที่ กรณี I135 จะไม่ทำให้เจ็ตมี Circulation เปลี่ยนไปจากกรณี JICF มากนัก ผลของเจ็ตควบคุมต่อเส้นทางเดิน กรณี I15 พบว่าจะทำให้เจ็ตมีเส้นทางเดินต่ำลง ในทางตรงกันข้าม กรณี I135 จะทำให้เจ็ตมีเส้นทางเดินสูงขึ้น ผลของเจ็ตควบคุมต่อการเหนี่ยวนำการผสม กรณี I15 พบว่าส่งผลให้เจ็ตมีการเหนี่ยวนำการผสมใกล้เคียงกับกรณี JICF ที่ตำแหน่ง = 0.5 และ 0.75 แต่เมื่อเจ็ตพัฒนาตัวไปที่ตำแหน่ง = 1 และ 1.5 พบว่าจะมีการเหนี่ยวนำการผสมเพิ่มขึ้นจากกรณี JICF ประมาณ 5 % ในขณะที่ กรณี I135 จะทำให้เจ็ตมีการเหนี่ยวนำการเพิ่มขึ้นตลอดช่วงตำแหน่ง = 0.5 ถึง 1.5 และมีการเหนี่ยวนำการผสมมากที่สุดที่ตำแหน่ง = 0.75 โดยเพิ่มขึ้นจากกรณี JICF ประมาณ 13 % ผลศึกษาชี้แนะว่า อัตราส่วนการเหนี่ยวนำการผสมเชิงปริมาตรมีความสัมพันธ์กับระยะเจาะทะลุของเจ็ต (penetration depth) ซึ่งนิยามจาก Center of mass ของ Vorticity และ Circulation |
Other Abstract: | Effects of azimuthal control jets on the entrainment of a jet in crossflow (JICF) are investigated. The experiment is conducted with the jet with the effective velocity ratio of 3.9 and the crossflow Reynolds number of 5,900. Stereoscopic particle image velocimetry (SPIV) is used for velocity field measurements at the cross planes ranging from x/rd = 0.5 to 1.5. In the two controlled cases, a pair of azimuthal control jets are deployed steadily at the azimuthal positions ±15° (case I15) and ±135° (case I135) and at the mass flow rate ratio of the control jets to the main jet of 2%. For the effects of the control jets on the jet structure and turbulence, it is found that the deployment of the azimuthal control jets in case I15 results in increase in the spanwise extent of the jet but decrease in the height and size of the jet in the traverse direction when compared to the uncontrolled case (case JICF). In addition, it is found that case I15 promotes turbulence. On the other hand, case I135 has relatively little effect on the jet structure and turbulence. For the effects of the control jets on circulation, case I15 results in significant increase in circulation while case I135 has little effect on circulation. For the effects of the control jets on the jet trajectory, it is found that case I15 results in lower jet trajectory; while case I135, higher jet trajectory, when compared to JICF. For the effects of the control jets on the jet entrainment, case I15 results in little change in the jet volumetric entrainment ratio at x/rd = 0.5 and 0.75 but, as the jet develops further downstream, results in 5% higher entrainment at x/rd = 1 and 1.5 when compared to JICF. On the other hand, case I135 results in higher volumetric entrainment ratio throughout the measurement range, from x/rd = 0.5 to 1.5. The highest increase in volumetric entrainment ratio in case I135 occurs at x/rd = 0.75, 13% higher than JICF. Finally, the results suggest that the volumetric entrainment ratio of these jets in crossflow depends on two parameters: 1) the jet penetration as defined from the streamwise-vorticity center-of-mass trajectory, and 2) the circulation. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเครื่องกล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49733 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.1590 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2013.1590 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
taned_wi.pdf | 4.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.