Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50703
Title: การนิยามมาตรวัดคุณภาพด้านการใช้งานของเกมมือถือด้วยคุณลักษณะประจำซอฟต์แวร์
Other Titles: Defining Usability Quality Metric for Mobile Game using Software Attributes
Authors: สกุล ภวภูตานนท์
Advisors: นครทิพย์ พร้อมพูล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Nakornthip.S@Chula.ac.th,nakornthip.s@chula.ac.th
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ปัจจุบันการเติบโตของอุตสาหกรรมการพัฒนาเกมมือถือมีอย่างต่อเนื่อง ส่งผลให้เกิดการแข่งขันที่สูง ด้วยเหตุนี้องค์กรที่การพัฒนาเกมบนมือถือจึงควรที่จะให้ความสำคัญกับคุณภาพของซอฟต์แวร์เกม โดยเฉพาะคุณภาพด้านการใช้งานเนื่องจากส่งผลโดยตรงต่อการตัดสินใจเลือกใช้ซอฟต์แวร์เกมใด ๆ ของผู้ใช้โดยตรง อย่างไรก็ตามอุปกรณ์มือถือมีข้อจำกัดที่ส่งผลต่อคุณภาพด้านการใช้งาน การวัดคุณภาพของซอฟต์แวร์เป็นวิธีการหนึ่งที่ช่วยระบุคุณภาพของซอฟต์แวร์ซึ่งครอบคลุมถึงคุณภาพด้านการใช้งาน ซึ่งส่วนมากยังคงดำเนินการในส่วนท้ายๆ ของการพัฒนา หรือหลังจากสิ้นสุดขั้นตอนของการพัฒนาแล้ว ส่งผลให้เมื่อเกิดการแก้ไขปรับปรุงจะทำให้เสียเวลาและต้นทุนมากกว่าในช่วงต้นของกระบวนการ ดังนั้นการวัดคุณภาพของเกมมือถือในขั้นตอนต้น ๆ โดยเฉพาะอย่างยิ่งในขั้นตอนการออกแบบต้นแบบเกมจึงเป็นสิ่งท้าทาย งานวิจัยนี้จึงเสนอมาตรวัดคุณภาพด้านการใช้งานของเกมมือถือ ที่มีแนวคิดที่เพื่อนำไปใช้กับต้นแบบเกม ซึ่งเป็นผลลัพธ์หลักที่ได้ในขั้นตอนของการออกแบบ โดยการนิยามมาตรวัดด้วยการอ้างอิงกระบวนการจากมาตรฐาน ISO/IEC 15939: 2007 มาประยุกต์ใช้ร่วมกับวิธีจีคิวเอ็ม นอกจากนี้ยังใช้การทดสอบการเล่นเพื่อหาสารสนเทศที่ส่งผลต่อการใช้งานของเกมมือทั้ง 3 ส่วน ได้แก่ เนื้อหา อุปกรณ์ และการเล่น พร้อมทั้งนำไปผนวกรวมกับการประยุกต์ใช้มาตรฐาน ISO/IEC 9126-3 ด้านคุณภาพภายใน (Internal quality) ในบริบทของเกมมือถือ ซึ่งนำไปสู่การบรรลุเป้าหมายของการนิยามมาตรวัดดังที่กล่าวมาข้างต้น ผลลัพธ์ที่ได้จากงานวิจัยนี้คือ มาตรวัดคุณภาพด้านการใช้งานของเกมมือถือที่แบ่งออกเป็น 3 ระดับ ได้แก่ ระดับคุณลักษณะย่อยของคุณภาพด้านการใช้งานจำนวน 5 มาตรวัด ระดับคุณลักษณะย่อยของคุณภาพตามการใช้งานของเกมมือถือจำนวน 11 มาตรวัด และระดับองค์ประกอบของคุณลักษณะของคุณภาพด้านการใช้งานจำนวน 87 มาตรวัด การประยุกต์ใช้มาตรวัดที่นำเสนอจะช่วยสนับสนุนให้ผู้พัฒนาทราบถึงคุณภาพของต้นแบบเกมในขั้นตอนการออกแบบก่อนที่จะได้นำไปพัฒนา
Other Abstract: At present, the growth in mobile game development industry is currently growing continuously. This results in a high competition. Therefore, any mobile game development organization should focus on the quality of software game especially usability quality since it directly affects the user decision making of choosing any game software. Software quality measurement is one of methods helps user determine the quality of the software, including usability quality. Normally, measuring mobile game products mostly remained in operation at the end of development process, or after the development is ended. As a result, the product improvement requires more cost and time than at the early stage of the process. Consequently, measuring the mobile game quality in the early stages of development, especially in the design process of a game prototype is challenging. This research presents the usability quality metrics of a mobile game. These metrics are conceptually used for a game prototype, which is a primary output of a design phase. The proposed metrics are defined with the reference of the ISO/IEC 15939: 2007 standard process and based on the GQM Method. Furthermore, the playtesting was used to collect the information needs affected the mobile game usability in three parts: content, device and gameplay. In addition, ISO/IEC 9126-3 internal quality standard was applied and integrated in the context of mobile game, which leads to the fulfillment the goal of the metric definition, as defined above. The research result is a set of mobile game usability quality metrics divided into three levels: 5 metrics of usability quality sub-characteristics level, 11 metrics of usability quality sub-characteristics by mobile game usability level, and 87 metrics of usability quality sub-characteristics component level. The application of the presented metrics will encourage developers to aware of mobile game prototype quality at the design process before being taken to implement.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมซอฟต์แวร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50703
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5570503721.pdf11.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.