Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50943
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุรัชดา รีคีen_US
dc.contributor.authorอังคณา อยู่ยืนยงen_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิติศาสตร์en_US
dc.date.accessioned2016-12-02T02:07:02Z-
dc.date.available2016-12-02T02:07:02Z-
dc.date.issued2558en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50943-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558en_US
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์นี้เป็นการศึกษาแนวทางกฎหมายเกี่ยวกับคุ้มครองผู้บริโภคด้านการโฆษณาบนอินเทอร์เน็ตผ่านทางโปรแกรม Google AdWords เพื่อค้นหาแนวทางแก้ไขปัญหาของการแสดงผลการค้นหาข้อมูลโฆษณาที่ทำให้ผู้บริโภคเกิดความเข้าใจผิด หรือถูกหลอกลวงในสินค้าหรือบริการจากโปรแกรมที่ตนสร้าง อย่างไรก็ตาม โฆษณาเหล่านี้ถูกบรรจุเนื้อหาโดยผู้โฆษณาซึ่งเป็นบุคคลที่สาม และผู้โฆษณาเป็นผู้จ่ายค่าตอบแทนให้แก่ผู้ให้บริการลงโฆษณาสำหรับลิงค์โฆษณาที่ได้จัดทำให้ ด้วยเหตุนี้ ผู้ให้บริการลงโฆษณาควรต้องรับผิดต่อผู้บริโภคหรือไม่ และหากผู้ให้บริการลงโฆษณาได้รับแจ้งเรื่องร้องเรียนเหล่านี้ ผลทางกฎหมายจะเปลี่ยนไปหรือไม่ สำหรับวิธีการศึกษานั้นได้จากการค้นคว้าจากหนังสือ เอกสารทางวิชาการ เอกสารอื่น ตัวบทบัญญัติกฎหมายและคำพิพากษา ทั้งกฎหมายของประเทศไทย กฎหมายของประเทศออสเตรเลีย กฎหมายของประเทศสหรัฐอเมริกาและกฎหมายสหภาพยุโรป จากผลการศึกษาพบว่า มีกฎหมายที่สำคัญ ได้แก่ มาตรา 420 แห่งประมวลกฎหมายแพ่งและพาณิชย์ และพระราชบัญญัติคุ้มครองผู้บริโภค พ.ศ. 2522 อย่างไรก็ตามภายใต้กฎหมายดังกล่าวยังไม่ชัดเจน อีกทั้งพระราชบัญญัติคุ้มครองผู้บริโภค พ.ศ. 2522 ยังไม่มีบทบัญญัติว่าด้วยการคุ้มครองผู้บริโภคด้านการโฆษณาบนอินเทอร์เน็ต ไว้โดยเฉพาะ ซึ่งแตกต่างจากกฎหมายของประเทศออสเตรเลีย กฎหมายของประเทศสหรัฐอเมริกาและกฎหมายสหภาพยุโรป นอกจากนี้การวินิจฉัยปัญหาจึงขึ้นอยู่กับดุลพินิจของศาลและการตีความกฎหมาย ทำให้เกิดความไม่เป็นธรรมในการคุ้มครองผู้บริโภค ดังนั้น การศึกษาวิจัยนี้เสนอแนะว่า ควรมีบทบัญญัติกฎหมายที่ชัดเจนและควรมีกฎหมายว่าด้วยการคุ้มครองผู้บริโภคด้านการโฆษณาบนอินเทอร์เน็ตไว้โดยเฉพาะ เพื่อให้เกิดความเป็นธรรมแก่ผู้บริโภคen_US
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this thesis is to study the guidelines of legislative provisions about consumer protection for online advertising by Google AdWords. The study seeks the solutions to the problem concerning an advertising service provider who presents the content of advertisement which misleads and deceives consumers regarding the goods and services. However, the content of such advertisement is provided by an advertiser who is a third party and who pays remuneration for a sponsored link. For this reason, a question arises whether an advertising service provider should be liable. Moreover, once the provider receives a complaint, would this change the outcome of the law? The method of study is to research into text-books, academic articles, other documents, legislation and judgments of relevant courts in Thailand, Australia, the United States of America and the European Union. The result of the study shows that important pieces of legislation in Thailand are section 420 of the Civil and Commercial Code and the Consumer Protection B.E. 2522. However, these law are not clear and the Consumer Protection B.E. 2522 is not a specific legislation about consumer protection on advertising. This is different from the position in Australia, the U.S.A. and the European Union. Moreover, the outcome of this problem depends on judicial discretion and the interpretation of relevant laws which may render consumer protection unfair. Therefore this study proposes that there should be clear legal provisions on the issue, and there should also be a specific legislation on consumer protection regarding online advertisement in order to create greater fairness for consumers.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2015.651-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectการคุ้มครองผู้บริโภค -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ -- ไทย-
dc.subjectโฆษณาทางอินเทอร์เน็ต -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ -- ไทย-
dc.subjectConsumer protection -- Law and legislation -- Thailand-
dc.subjectInternet advertising -- Law and legislation -- Thailand-
dc.titleปัญหาทางกฎหมายเกี่ยวกับการคุ้มครองผู้บริโภคในการโฆษณาผ่านทางโปรแกรม Google AdWordsen_US
dc.title.alternativeProblems on Consumer Protection Law about Advertisting by Google AdWords Programen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameนิติศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineนิติศาสตร์en_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorSURUTCHADA.R@CHULA.AC.TH,surutchada.r@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2015.651-
Appears in Collections:Law - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5686039734.pdf3.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.