Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51024
Title: การบริหารลูกค้าสัมพันธ์สำหรับอาคารสำนักงาน
Other Titles: Customer relationship management for office building
Authors: มัชฌิมา ขาวปลอด
Advisors: ไตรรัตน์ จารุทัศน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Trirat.J@Chula.ac.th,trirat13@gmail.com
Subjects: การสร้างความสัมพันธ์กับลูกค้า
ความสัมพันธ์กับลูกค้า
ความพอใจของผู้บริโภค
อาคารสำนักงาน
Relationship marketing
Customer relations
Consumer satisfaction
Office buildings
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ประเภทอาคารสำนักงานให้เช่าส่วนใหญ่จะพัฒนาอยู่ในบริเวณย่านศูนย์กลางธุรกิจของกรุงเทพมหานคร และบริเวณใกล้เคียง ซึ่งอาคารส่วนใหญ่เป็นอาคารเก่า จึงทำให้ไม่สามารถดึงดูดผู้เช่ารายใหม่ได้ เจ้าของอาคารสำนักงานที่สร้างมานานแล้วจึงจำเป็นต้องปรับปรุงอาคาร และการให้บริการเพื่อเพิ่มศักยภาพในการแข่งขัน จากแนวคิดเรื่อง “การบริหารลูกค้าสัมพันธ์” ที่เป็นกระบวนการที่นำมาสร้างความสัมพันธ์กับลูกค้าเพื่อให้ลูกค้ามีความประทับใจ และเกิดความพึงพอใจในตัวสินค้าและบริการ ตลอดจนใช้สินค้าและบริการต่อไปด้วยความรู้สึกที่ดี ถือว่าเป็นกลยุทธ์หนึ่งทางการตลาดที่สำคัญสำหรับการดำเนินธุรกิจ หัวใจของธุรกิจพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ประเภทอาคารสำนักงานให้เช่าจะมุ่งเน้นการรักษาอัตราการเช่าพื้นที่ให้สูงที่สุดถือว่าเป็นการสร้างรายได้ให้เต็มประสิทธิภาพ โดยการการศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทางกายภาพของอาคาร และข้อมูลเบื้องต้นเกี่ยวกับการเช่าพื้นที่อาคารสำนักงาน และศึกษาการนำแนวความคิดการบริหารลูกค้าสัมพันธ์มาใช้ในธุรกิจอาคารสำนักงานให้เช่า วิธีการดำเนินการศึกษาให้วิธีศึกษาโดยการเลือกกรณีศึกษาแบบเฉพาะเจาะจงจำนวน 5 อาคารบริเวณย่านศูนย์กลางธุรกิจเพื่อเป็นตัวอย่างในการศึกษา จากการศึกษาพบว่าอาคารสำนักงานที่ทำการศึกษา จำนวน 5 อาคารนั้น ด้านกายภาพอาคารมีความแตกต่างกันทั้งด้านการออกแบบทางสถาปัตยกรรม จำนวนชั้น ขนาดพื้นที่ อายุอาคาร พื้นที่ใช้สอยต่อชั้น ระดับความสูงของฝ้าเพดาน สิ่งอำนวยความสะดวก ได้แก่ ระบบปรับอากาศ และระบบลิฟต์ มีความแตกต่างกัน ส่วนสภาพแวดล้อมของอาคาร และการบำรุงดูแลรักษาส่วนต่างๆของอาคาร อยู่ในเกณฑ์ที่ดี ด้านเงื่อนไขการเช่าพื้นที่พบว่าส่วนใหญ่แต่ละอาคารมีความคล้ายคลึงกัน แต่จะมีความแตกต่างกันในเรื่องของการอัตราค่าเช่า และค่าบริการ สำหรับการบริหารงานของอาคารสำนักงานมีรูปแบบการบริการอาคารที่แตกต่างกัน โดยแบ่งเป็น 2 รูปแบบ คือ เจ้าของบริหารเอง และเจ้าของว่าจ้างบริษัทบริหารอาคารเข้ามาดำเนินงานในระดับปฏิบัติการในการให้บริการแก่ผู้เช่าของอาคาร ด้านการบริหารลูกค้าสัมพันธ์ของอาคารสำนักงานแต่ละแห่งมีระดับที่แตกต่างกันตามวัตถุประสงค์ขององค์กร และนโยบายการให้บริการลูกค้า กล่าวคือ อาคารสำนักงานบางแห่งมีการจัดตั้งแผนกลูกค้าสัมพันธ์ หรือแผนกที่ให้บริการลูกค้าโดยเฉพาะจะทำให้ผู้เช่ามีความพึงพอใจ และความรู้สึกต่อการให้บริการอยู่ในระดับที่ดีมาก สำหรับอาคารที่ไม่ได้มีการจัดตั้งแผนกลูกค้าสัมพันธ์ หรือการบริการลูกค้าโดยเฉพาะ แต่มีการกำหนดนโยบายบริหารเพื่อการจัดการและดูแลผู้เช่าอย่างเป็นรูปธรรมชัดเจน ทำให้ผู้เช่าจะทำให้ผู้เช่ามีความพึงพอใจ และความรู้สึกต่อการให้บริการอยู่ในระดับที่ดี ถึงแม้บางอาคารที่มีอายุอาคารเก่า แต่การให้บริการที่ดีของอาคาร ก็สามารถชดเชยข้อจำกัดในส่วนนี้ได้ สำหรับการตัดสินใจต่ออายุสัญญาเช่า ทางผู้เช่าได้มีการพิจารณาถึงการให้บริการของทางอาคารเป็นปัจจัยหนึ่งในการประกอบการพิจารณาด้วย
Other Abstract: Real estate developments in the type of Office Building are often undertaken in the business areas of Bangkok and vicinities. As most office buildings are old, attracting new tenants is difficult. Therefore, it is unavoidable for owners of aging buildings to renovate and improve services to increase their competitiveness. Customer relationship management is one of the most effective marketing strategies to ensure customer satisfaction with facilities and services in order to encourage continued tenancy. The core service of the real estate development business is to maintain maximum occupancy rate to maximize revenue. After conducting a literature review, the present research aimed to study the physical conditions of several buildings and to evaluate the effects of the implementation of customer relationship management. 5 office buildings in the central business district of Bangkok were included in the case study. The research found that all 5 buildings are different in their physical conditions including their architectural designs, number of stories, sizes, age, functional areas per story, ceiling heights, and facilities such as air-conditioning systems and elevators. Furthermore, their surroundings and facilities are in good condition. Generally, their terms and condition of lease agreements are similar with differences only in the rent and service fees paid. It was found that there are two types of building management in use: first, management by the building owners, and second, management by property management outsourced companies. All five buildings implement services to the tenants differently with the concept of customer relationship management, depending on their purposes and service policies. Some have established specific customer relationship departments to ensure the highest tenant satisfaction possible. As expected, the result of this policy is the highest level of tenant satisfaction when rated. On the contrary, those without specific customer relationship departments or tenant services, but with concrete policies to serve tenants, achieved a tenant evaluation of satisfactory or good. It can be concluded that in spite of their age, buildings with good service can compensate to tenants’ satisfaction. As such, tenants tend to consider the quality of services provided as a factor when renewing their contracts.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51024
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.525
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.525
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5773575625.pdf5.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.