Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5122
Title: การศึกษาลักษณะของบัณฑิตเกียรตินิยม มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช
Other Titles: A study of characteristics of graduates with honours from Sukhothaithammatirat open
Authors: เบ็ญจวรรณ บุษปวนิช
Advisors: สุกัญญา โฆวิไลกูล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Sukanya.K@Chula.ac.th
Subjects: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช -- บัณฑิต
กำลังคนระดับอุดมศึกษา
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะของบัณฑิตเกียรตินิยม มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช ในด้านลักษณะส่วนตัว ด้านวิธีการศึกษา และด้านคุณสมบัติในการปฏิบัติงาน และศึกษาความคิดเห็นของบัณฑิตเกียรตินิยมกับความคิดเห็นผู้บังคับบัญชาเบื้องต้นที่มีต่อลักษณะส่วนตัวและคุณสมบัติในการปฏิบัติงานของบัณฑิตเกียรตินิยม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากประชากร ซึ่งเป็นบัณฑิตเกียรตินิยมอันดับ 1 และอันดับ 2 ของมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชที่สำเร็จการศึกษาในปีการศึกษา 2530-2539 จำนวน 172 คน และผู้บังคับบัญชาเบื้องต้นของบัณฑิตเกียรตินิยม จำนวน 172 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้ 1. บัณฑิตเกียรตินิยม มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 36-45 ปี มีภูมิลำเนาอยู่ในเขตกรุงเทพและปริมณฑล สำเร็จการศึกษาจากหลักสูตรปริญญาตรี 4 ปี และมีอาชีพรับราชการในตำแหน่งอาจารย์และนักวิชาการมากที่สุด โดยประสบการณ์ในการทำงานอยู่ระหว่าง 11-15 ปี 2. บัณฑิตเกียรตินิยม มีลักษณะส่วนตัว 6 ด้าน คือ ด้านภาษามีความสามารถในการฟังและจับประเด็นได้ตรงความหมายระดับมาก ด้านความประพฤติมีความซื่อสัตย์มีสัจจะมากที่สุด ด้านรสนิยมเป็นผู้รักษาความสะอาดเรียบร้อยและแต่งกายถูกต้องตามกาลเทศะมาก ด้านการมีความคิดวิจารณญาณเป็นผู้มีความคิดรอบคอบมีเหตุผลมาก ด้านรักความก้าวหน้าเป็นผู้มีความใฝ่รู้ สนใจศึกษาค้นคว้าหาความรู้เพิ่มเติมอยู่เสมอ และด้านการนำความรู้ไปปฏิบัติบัณฑิตเกียรตินิยมมีความสามารถประยุกต์ใช้ความรู้ในการปฏิบัติงานได้มาก สำหรับวิธีการศึกษา บัณฑิตเกียรตินิยมมีการเตรียมตัวและการสอบเป็นอันดับแรก รองลงมาคือ ลักษณะและวิธีการอ่านเอกสารการสอน และมีการวางแผนการเรียนเป็นอันดับสุดท้าย ส่วนคุณสมบัติในการปฏิบัติงาน บัณฑิตเกียรตินิยมเห็นว่าตนเองมีความรับผิดชอบต่องานที่ได้รับมอบหมายมากที่สุด รองลงมามีความยึดมั่นในจรรยาบรรณวิชาชีพ 3. ผู้บังคับบัญชาเบื้องต้น มีความคิดเห็นต่อลักษณะส่วนตัวของบัณฑิตเกียรตินิยม 6 ด้าน คือ ด้านภาษาเห็นว่าบัณฑิตเกียรตินิยมมีความสามารถในการฟังและจับประเด็นได้ตรงความหมายมากที่สุด ด้านความประพฤติ เป็นผู้มีวินัยในตนเองเคารพในระเบียบกฎเกณฑ์มากที่สุด ด้านรสนิยม แต่งกายถูกต้องตามกาลเทศะ ด้านการมีความคิดวิจารณญาณเป็นผู้มีความคิดรอบคอบมีเหตุผลมากที่สุด ด้านรักความก้าวหน้าเป็นผู้มีความใฝ่รู้สนใจศึกษาค้นคว้าหาความรู้เพิ่มเติมมากที่สุด และด้านการนำความรู้ไปปฏิบัติเป็นผู้มีทักษะในด้านวิชาชีพที่ตรงกับสายงานมาก ส่วนคุณสมบัติในการปฏิบัติงานเห็นว่าบัณฑิตเกียรตินิยมเป็นผู้มีความรับผิดชอบต่องานที่ได้รับมอบหมายมากที่สุด รองลงมามีความอุตสาหะพยายามในการทำงาน 4. เมื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของคนทั้งสองกลุ่ม พบว่า มีความคิดเห็นตรงกันเป็นส่วนใหญ่ในด้านคุณสมบัติในการปฏิบัติงาน สำหรับด้านลักษณะส่วนตัว มีความคิดเห็นตรงกันในด้านภาษา ด้านการมีความคิดวิจารณญาณ และด้านรักความก้าวหน้า
Other Abstract: To study characteristics of graduates with honours, STOU concerning in a personal characteristics, methods of study, and working character and to investigate the opinion of the graduates themselves and the primary superior toward personal characteristics and working character of the graduates with honours. The instrument used in this research was the questionnaire constructed by the researcher. Data was collected from 172 graduates with honours from STOU in the year 1987-1996 and 172 graduates' primary superious. Thereafter, analyzed using percentage, means, and standard deviation. The results were as followed: 1. General background : most of the graduates with honours from STOU were male, ages between 36-45 years old, Bangkok or nearly residencies, graduated from the 4 year bachelor degree program, working as government officials in the position of lecturers or academicians with working experience within 11-15 years. 2. The graduates with honours had 6 dimensions of personal characteristics, namely : Language; the ability to lister and comprehend at "high" level, behavior; rated "highest" for honesty and faith, taste; cleanliness and appropriately dressed according to time and place, critical thinking; thoughtfulness, ambitious; love to learn and always study further, utilizing of knowledge; high ability for applying knowledge in their work. Method of study : firstly; they prepared for their examinations, secondly; the method of texts reading, and lastly; the study plan. Working character, the graduates perceived their responsibility for the assigned work at "highest" level, followed by commission to professional code of ethics. 3. The graduates' primary superiors opinion toward their 6 dimensions of personal characters, namely: language; their ability to listen and comprehend at "highest" level, behavior; they were self disciplined and respect to regulations and rules at "highest" level, taste; cleanliness and appropriately dressed according to time and place, critical thinking; thoughtfulness, ambitious rated "highest" for love to learn and always study further, and utilizing of knowledge at "high" level for practicing in their professional line. Working character, the graduate's responsibility for their assigned work was viewed at "highest" level, followed by attemption to work. 4. Compared between both groups opinion : there were similarities in working characters, personal characteristics : similarities of opinions were among language, critical thinking and ambition.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: อุดมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5122
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.489
ISBN: 9743328467
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1999.489
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benjawan.pdf10.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.