Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51387
Title: การสื่อสารการตลาดของสถาบันสอนสตรีทแดนซ์และการตัดสินใจเรียนของเจเนอเรชั่นซี
Other Titles: STREET DANCE ACADEMY'S MARKETING COMMUNICATION AND DECISION MAKING OF GENERATION Z
Authors: ฉัตรมณี พะนาน
Advisors: พนม คลี่ฉายา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Phnom.K@Chula.ac.th,phnom.k@yahoo.com
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่ออธิบายการสื่อสารการตลาดของสถาบันสอนสตรีทแดนซ์ การรับรู้เกี่ยวกับส่วนผสมทางการตลาดบริการและการตัดสินใจเรียนสถาบันสอนสตรีทแดนซ์ของเจเนอเรชั่นซีและความสัมพันธ์ระหว่างส่วนผสมการตลาดบริการของสถาบันสอนสตรีทแดนซ์กับการตัดสินใจเรียน ใช้รูปแบบการวิจัยผสมผสานโดยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) ผู้บริหารสถาบันสอนสตรีทแดนซ์จำนวน 5 แห่ง และการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) โดยมีกลุ่มตัวอย่างเจเนอเรชั่นซี อายุระหว่าง 13 – 20 ปี จำนวน 400 คน ผลการวิจัยพบว่า การสื่อสารการตลาดของสถาบันฯ มีการกำหนดกลุ่มเป้าหมายหลักเป็นเจเนอเรชั่นซีที่มีอายุ 13-20 ปี มีวัตถุประสงค์โดยเน้นการสื่อสารการตลาดเพื่อสร้างการรับรู้ ซึ่งจะช่วยสนับสนุนวัตถุประสงค์ทางการตลาดในการเพิ่มยอดขาย รักษากลุ่มลูกค้าเดิม และขยายกลุ่มลูกค้าใหม่ ด้วยการสื่อสารผ่านช่องทางสื่อดั้งเดิม เช่น แทรกในรายการโทรทัศน์ บทความข่าวในหนังสือพิมพ์ นิตยสาร ป้ายโฆษณา ใบปลิว โปสเตอร์ และสื่อใหม่ เช่น เฟซบุ๊ก ยูทูป อินสตาแกรม เว็บไซต์ รวมทั้งกิจกรรมพิเศษ เช่น การร่วมออกร้าน การร่วมแสดงในกิจกรรมที่จัดขึ้นเป็นพิเศษ โดยเน้นเนื้อหาเกี่ยวกับผลงานของสถาบันฯ ผู้สอน และนักเรียน ในด้านการรับรู้ส่วนผสมการตลาดบริการของสถาบันฯ พบว่ากลุ่มตัวอย่างมีการรับรู้อยู่ในระดับมากที่สุด และมีการตัดสินใจสมัครเรียนในระดับมาก อีกทั้งเป็นการตัดสินใจสมัครเรียนแบบมีการวางแผนการซื้อทั้งหมดไว้แล้ว ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าส่วนผสมการตลาดด้าน ผลิตภัณฑ์ การสื่อสารการตลาดประเภทกิจกรรมพิเศษ บุคคล กระบวนการการบริการ และ สภาพแวดล้อมทางกายภาพ มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจเรียนสถาบันสอนสตรีทแดนซ์ อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ทั้งนี้เป็นความสัมพันธ์ระดับต่ำมาก และแปรตามกัน
Other Abstract: This research aims to explain street dance academy’s marketing communication, awareness of the service marketing mix and the decision-making factors of Generation Z in selecting street dance academy. This research also explores the relationship between the mixture of service marketing and the factors that influence street dance academy selection. The mix methodology was applied in this research. Qualitatively, 5 in-depth interviews were conducted with 5 executives from street dance academies. On the quantity side, the survey research was applied. The sample used was 400 people of generation Z whose age are 13 – 20 years old. The results illustrate that a street dance academy’s marketing communication mainly target the people of generation Z whose age are between 13 – 20 years old. The main purpose of their marketing communication is to create awareness which will help achieving the marketing goals by increasing sales, maintaining and expanding the customer base. The marketing communication will be promoted through traditional media as well as new media. In addition, it can be promoted through special events such as a promotional booth in a fair. As for the awareness of street dance academy’s marketing mix, the result shows that the generation Z is highly aware of all marketing mixes and application rates for an academy is high. It was also found that most respondents had already planned their purchases in advance. The result of hypothesis testing explains that marketing mix of product, marketing communication – special events, people, process, and physical evidence is correlated with the decision on choosing street dance academy. However, the correlation is significant at the .05 level which is considerably low and varied.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51387
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5784854528.pdf3.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.