Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51437
Title: การศึกษาพฤติกรรมภาวะผู้นำทางการเรียนการสอนของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักการศึกษา กรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of instructional leadership behaviors of school administrators under the jurisdiction of the department of education, Bangkok metropolis
Authors: สาริตา กรมดิษฐ์
Advisors: ปองสิน วิเศษศิริ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Pongsin.V@Chula.ac.th
Subjects: ภาวะผู้นำ -- ไทย -- กรุงเทพฯ
ภาวะผู้นำทางการศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ
ผู้บริหารโรงเรียน -- ไทย -- กรุงเทพฯ
Leadership -- Thailand -- Bangkok
Educational leadership -- Thailand -- Bangkok
School administrators -- Thailand -- Bangkok
Issue Date: 2556
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมภาวะผู้นำทางการเรียนการสอนของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักการศึกษา กรุงเทพมหานคร โดยใช้กรอบแนวคิดจากการสังเคราะห์แนวคิดของนักวิชาการซึ่งหลักๆ มาจากแนวคิดของ Hallinger & Murphy (1985) ), Krug (1992), และปองสิน วิเศษศิริ (2010 ประชากรคือ ผู้บริหารสถานศึกษาในโรงเรียนระดับประถมศึกษา สังกัดสำนักการศึกษา กรุงเทพมหานคร ที่ผ่านเกณฑ์การประเมินโครงการ SMART SCHOOL ปี 2554 ในระดับดีเยี่ยม ผู้ให้ข้อมูลแบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ กลุ่มผู้บริหารและกลุ่มครู เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสัมภาษณ์ จากการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา พบว่า ทั้งผู้บริหารและครูเห็นว่า ผู้บริหารมีพฤติกรรมภาวะผู้นำทางการเรียนการสอนด้านการจัดการเรียนการสอนน้อยที่สุด ในขณะที่ผู้บริหารเห็นว่าตนมีพฤติกรรมด้านบรรยากาศการเรียนรู้มากที่สุด แต่ครูกลับเห็นว่า ผู้บริหารมีพฤติกรรมภาวะผู้นำด้านหลักสูตรมากที่สุด พฤติกรรมภาวะผู้นำด้านบรรยากาศการเรียนรู้นั้นพบว่า ผู้บริหารได้ให้ความสำคัญกับการจัดอาคารสถานที่ การจัดให้มีวิทยากรมาให้ความรู้ การจัดนิทรรศการและการจัดทัศนศึกษา พฤติกรรมภาวะผู้นำด้านหลักสูตรนั้นพบว่า ผู้บริหารได้เน้นในเรื่องการวางแผน การกำกับ การติดตาม งานด้านหลักสูตรโดยอาศัยความร่วมมือของครูและผู้ที่เกี่ยวข้องโดยผู้บริหารไม่ได้ลงมือจัดทำหลักสูตรในรายละเอียดทุกขั้นตอน เป็นที่น่าสังเกตว่า ผู้บริหารไม่ได้ใช้เวลาในการเข้าสอนเองแต่ได้ใช้เวลาในการเข้านิเทศการสอนของครูด้วยตนเองอย่างน้อย 1 ครั้งต่อภาคเรียน
Other Abstract: The objectives of this study were to study the school administrators’ instructional leadership behaviors under the jurisdiction of the Office of Education, Bangkok Metropolis by using the concept of Hallinger & Murphy (1985)), Krug (1992), and Pongsin Visessiri (2010) The populations were the administrators of an elementary school under the jurisdiction of the Office of Education, Bangkok Metropolis, through an excellent level of the evaluation criteria of SMART SCHOOL project in 2011. The data providers were divided into 2 groups, administrators and teachers. Tools used in this research were the interview. From an analysis of data by content analysis found that. Both administrators and teachers agreed that the administrators’ instructional leadership behavior were minimum in teaching and learning aspect. While the administrators believed that their instructional leadership behaviors were most in teaching and learning atmosphere aspect. But teachers believed that the administrators’ leadership behavior were most in the curriculum aspect. An instructional leadership behavior in the learning atmosphere aspect found that the administrators have given priority to building management, to search for a knowledge provider, to set up exhibitions and field trips. An instructional leadership behavior in the curriculum aspect found that the administrators have been focused on Plan, Supervision and Follow up based on the cooperation of the teachers and those who involved in the curriculum aspect. The administrators did not run the curriculum’s detail in every step. It’s obviously that the administrators did not take the time to attend students' class by themselves but they took the time to supervise the teacher's at least once per semester.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51437
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.1641
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2013.1641
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saritar_kr.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.