Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55116
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorณัฐสุดา เต้พันธ์-
dc.contributor.authorวรกัญ รัตนพันธ์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา-
dc.date.accessioned2017-10-30T04:26:30Z-
dc.date.available2017-10-30T04:26:30Z-
dc.date.issued2559-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55116-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของกลุ่มการเล่นบำบัดแบบเด็กเป็นศูนย์กลางต่อพฤติกรรมก่อกวนในเด็กระดับชั้นประถมศึกษาตอนปลาย กลุ่มตัวอย่างในศึกษาครั้งนี้เป็นเด็กระดับ ชั้นประถมศึกษาตอนปลายอายุระหว่าง 9-11 ปี จำนวน 16 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 8 คน กลุ่มทดลองเข้าร่วมโปรแกรมกลุ่มการเล่นบำบัดแบบเด็กเป็นศูนย์กลางในขณะที่กลุ่มควบคุมเรียนตามปกติและเข้าร่วมโปรแกรมกลุ่มฯ หลังเสร็จสิ้นกระบวนการวิจัย เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสำรวจพฤติกรรม The Thai Youth Checklist base on CBCL (TYC) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและสถิติทดสอบความแปรปรวน (Mixed-design ANOVA) ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มทดลองมีคะแนนพฤติกรรมก่อกวนในช่วงก่อน-หลังการทดลองและช่วงติดตามผลแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .05) เมื่อเปรียบเทียบกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม พบว่ากลุ่มทดลองมีคะแนนพฤติกรรมก่อกวนในช่วงหลังการทดลองและช่วงติดตามผล ลดลงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .05) จะเห็นได้ว่า โปรแกรมกลุ่มการเล่นบำบัดแบบเด็กเป็นศูนย์กลางสามารถลดพฤติกรรมก่อกวนในเด็กได้อย่างมีประสิทธิภาพ ดังนั้น บุคลากรที่ทำงานที่เกี่ยวข้องกับงานด้านจิตวิทยาเด็ก การดูแลและพัฒนาเด็กหรือบุคคลที่เกี่ยวข้องน่าจะได้รับประโยชน์จากการศึกษาหรือนำโปรแกรมไปปรับใช้ในการลดปัญหาพฤติกรรมก่อกวนหรือพฤติกรรมที่ไม่พึงประสงค์ในเด็ก-
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to examine the effects of Child-centered group play therapy on disruptive behavior. The sample of study was 16 children who study in grade 4-6, aged 9-11 and non-clinical problem range. Participants were assigned into an experimental group and a waitlist control group with 8 participants in each. Participants in the experimental group attended a child-centered group play therapy. Those in the control group engaged in their normal classroom activities prior to attending the program after the research procedure was completed. Prior to, immediately, and 2-week follow-up assessment, participants responded to The Thai Youth Checklist base on CBCL (TYC). Data were then analyzed using descriptive statistics and Mixed-design ANOVA. Results of this study revealed that posttest and follow-up scores of experimental group were statistically significant lower than the pretest (p < .05). In addition, the TYC scores of experimental group at the posttest and follow-up score periods were significantly lower than those of the control group (p < .05). Therefore, the results of this study suggested that Child-centered group play therapy could effectively decrease children’s disruptive behavior. Health professionals and related personnel should benefit from the current fidings by applying the Child-centered group play therapy to decrease children’s disruptive behavior.-
dc.language.isoth-
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.294-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.titleผลของกลุ่มการเล่นบำบัดแบบเด็กเป็นศูนย์กลางต่อพฤติกรรมก่อกวนในเด็กระดับชั้นประถมศึกษาตอนปลาย-
dc.title.alternativeEFFECT OF CHILD-CENTERED GROUP PLAY THERAPY ON DISRUPTIVE BEHAVIOR OF CHILDREN-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิต-
dc.degree.levelปริญญาโท-
dc.degree.disciplineจิตวิทยา-
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.email.advisorNattasuda.T@Chula.ac.th,tnattasuda@gmail.com-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2016.294-
Appears in Collections:Psy - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5777623838.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.