Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55138
Title: แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: GUIDELINES FOR INSTRUCTIONAL LEADERSHIP DEVELOPMENT OF PRIVATE VOCATIONAL COLLEGE ADMINISTRATORS IN BANGKOK METROPOLITAN
Authors: เธียรพัฒน์ ชุปวา
Advisors: ปองสิน วิเศษศิริ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Pongsin.V@Chula.ac.th,v.pongsin@gmail.com
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับพฤติกรรมภาวะผู้นำทางวิชาการ และ 2) นำเสนอแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนในกรุงเทพมหานคร ประชากรคือ ผุ้บริหารวิทยาลัยอาชีวศึกษาเอกชนในกรุงเทพมหานคร 81 แห่ง ผู้ให้ข้อมูลคือผู้บริหารโรงเรียนและครูปฏิบัติหน้าที่สอนเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ความถี่ร้อยละค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัยพบว่า 1. ระดับพฤติกรรมภาวะผู้นำทางวิชาการในภาพรวมผู้บริหารมีพฤติกรรมภาวะผู้นำทางวิชาการอยู่ในระดับมากโดยพฤติกรรมที่ปฏิบัติมากที่สุดคือการกําหนดวิสัยทัศน์ เป้าหมายและพันธกิจ รองลงมาคือ พฤติกรรมในการบริหารหลักสูตรและการจัดการเรียนการสอน การฝึกอบรม การพัฒนาและการประกันคุณภาพ และการบริหารในขณะที่พฤติกรรมที่ปฏิบัติในระดับน้อยกว่าพฤติกรรมอื่นๆ คือ1) การเสริมสร้างบรรยากาศและวัฒนธรรมที่เอื้อต่อการเรียนรู้ของผู้เรียน และ 2) การจัดการระบบเครือข่าย 2. แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำทางวิชาการ สำหรับพฤติกรรมที่มีการปฏิบัติน้อยกว่าพฤติกรรมอิ่นๆ คือ ด้านการเสริมสร้างบรรยากาศและวัฒนธรรมที่เอื้อต่อการเรียนรู้ของผู้เรียน ต้องเริ่มจากการพัฒนาความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับการจูงใจบุคลากร สำหรับพฤติกรรมด้านการจัดการระบบเครือข่าย ต้องเริ่มจากศึกษาหาความรู้ในเรื่องการสร้างและการใช้เครือข่ายอย่างเป็นระบบ ส่วนแนวทางพัฒนาพฤติกรรมอื่นๆนั้น มีวิธีการพัฒนาเป็นเรื่องๆไป โดยต้องอาศัยการปรับทัศนคติของผู้บริหารที่มีต่อการปฏิบัติงานทางด้านวิชาการเป็นหลัก
Other Abstract: The purposes of this research were to 1) study the level of instructional leadership behaviors and 2) develop instructional leadership development guidelines for administrators from private vocational colleges in Bangkok Metropolitan. Studied population were 81 administrators from private vocational colleges .The informants were administrators themselves and teachers in their colleges. Questionnaires and interview were used as the research tools and data were analized in the forms of frequency, percentage, average, standard deviation, and content analysis. The findings were as follows : 1. The overall of the instructional leadership behaviors was at the high level by which the most practicing behavior were defining the school mission. The other practicing placing according to their practicing behavior were managing the instructional program, training teachers, working on the organizational development and quality assurance, and general administration, The least practicing behaviors were promoting school climate and developing school network. 2. The instructional leadership development guidelines for the vocational colleges administrators on the two needed behaviors were as follows: (1) For the behavior on promoting school climate -- administrators must start with learning how to motivate people and (2) For the behavior on developing school network -- administrators must start from seeking more knowledge on how to create and to use the school network systematically. The other behaviors could be developed mainly through the changing of attitudes on how administrators perceive their role as academic leaders.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55138
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.524
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.524
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5783442427.pdf4.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.