Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55150
Title: แนวทางการพัฒนาการดำเนินงานการประกันคุณภาพภายในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น
Other Titles: INTERNAL QUALITY ASSURANCE GUIDELINE FOR CHILD DEVELOPMENT CENTER UNDER THE LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS
Authors: พจรัตน์ คูณทวีลาภผล
Advisors: ปองสิน วิเศษศิริ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Pongsin.V@Chula.ac.th,v.pongsin@gmail.com
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพการดำเนินงาน 2) ศึกษาปัญหาและวิธีการแก้ปัญหาการดำเนินงาน และ 3) นำเสนอแนวทางการพัฒนาการดำเนินงาน การประกันคุณภาพภายในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น กลุ่มตัวอย่างคือ คือ ศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นที่ได้รับการประเมินคุณภาพภายนอกจาก สมศ.รอบที่ 3 ในระดับต้องปรับปรุงเร่งด่วน จำนวน 175 แห่ง ผู้ให้ข้อมูล คือ หัวหน้าศูนย์ และครูผู้ดูแลเด็ก เครื่องมือที่ใช้เป็น แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า สภาพการดำเนินงานตามมาตรฐานการประกันคุณภาพภายในตามกฎกระทรวงว่าด้วยหลักเกณฑ์และวิธีการประกันคุณภาพการศึกษา พ.ศ.2553 พบว่ามีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง ปัญหาที่พบ เมื่อจัดกลุ่มตามหลักการวงจรคุณภาพ คือ การวางแผน การดำเนินงานตามแผน การติดตามตรวจสอบ และการพัฒนาปรับปรุง (PDCA) พบว่ามีปัญหาทุกด้าน แต่ปัญหาสำคัญและนำไปสู่ปัญหาอื่นๆ คือ การขาดความเข้าใจในวิธีการดำเนินการตามมาตรฐานการประกันคุณภาพภายในฯ วิธีการแก้ปัญหาพบว่าควรเริ่มจากการให้ความรู้ความเข้าใจในการดำเนินงานตามมาตรฐานฯ จากนั้นจึงแก้ปัญหาไปตามลักษณะของปัญหาเป็นข้อๆ ส่วนแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานการประกันคุณภาพภายในฯ ให้มีคุณภาพ คือ การขจัดปัญหาที่มีอยู่และดำเนินการพัฒนาทุกด้าน โดยเริ่มจากการสร้างความตระหนักในความสำคัญของการดำเนินงานนี้ให้กับผู้บริหารและบุคลากร เพื่อนำไปสู่การพัฒนาด้านอื่นๆแต่ละด้านต่อไป
Other Abstract: This research aims to 1) study the state of the operation on INTERNAL QUALITY ASSURANCE FOR CHILD DEVELOPMENT CENTER UNDER THE LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS 2) study the problem and solutions FOR CHILD DEVELOPMENT CENTER UNDER THE LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS and 3) propose guidelines for the development of the operation on INTERNAL QUALITY ASSURANCE FOR CHILD DEVELOPMENT CENTER UNDER THE LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS. A quantitative and qualitative method of research methodology were used, data collected from CHILD DEVELOPMENT CENTER UNDER THE LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS which the third time of external assessment results were highest severe level, consisted of 175 schools, the informants were 350 people consisted of Head of Child Development Center and teacher. Data were collected by questionnaire and interview. The research findings were found that the state of operation on internal quality assurance according to the laws on Rules and methods of Quality Assessment in 2010, were ranked at a moderate level. The problem of the operation was categorized into PDCA cycle which found problem in all fields, however the important problem was lacking of understanding about internal quality assurance’s operations. The solutions should start with educating school principals and staff then solving each problem step by step. INTERNAL QUALITY ASSUEANCE GUIDELINES FOR CHILD DEVELOPMENT CENTER were eliminating problems, developing and raising principals, teachers, and other awareness.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55150
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.527
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.527
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5783847027.pdf7.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.