Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55205
Title: | A SURVEY OF STAKEHOLDERS’ OPINIONS ON SAFETY CONDITIONS OF COMMUTING TRIPS OF GARMENT AND FOOTWEAR WORKERS IN PHNOM PENH |
Other Titles: | การสำรวจความคิดเห็นของผู้มีส่วนร่วมต่อสภาพความปลอดภัยของการเดินทางไปทำงานของคนงานสิ่งทอและรองเท้าในกรุงพนมเปญ |
Authors: | Narith Saum |
Advisors: | Jittichai Rudjanakanoknad |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
Advisor's Email: | Jittichai.R@chula.ac.th,jttichai@hotmail.com,Jittichai@hotmail.com |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | Commuting by vehicle of garment and footwear workers in Cambodia has been recognized as daily dangerous trip, resulting in serious accidents of their crowded vehicles including vans, buses, flatbed truck, and long-tailed remorks. Understanding stakeholders’ opinions about this commuting mode, and the causes of traffic accidents are very important for proposing road safety remedies. Stakeholders (155 workers, 100 drivers, 80 general drivers, and 5 representatives from factory and labor unions) were interviewed with questionnaire sheets which were divided into three parts such as socioeconomics, and driving/commuting characteristics, and opinions. However, only opinion part is used for interview with general drivers and representatives. From these data, some statistical models are constructed from both passenger side (safety concern, commuting satisfaction, and willingness-to-pay) and driver side (fare characteristics and perception towards law enforcement). Ordinary least square and ordered regression are used to construct these models under the aid of a statistical software package, STATA. In addition, 30 serious accidents were recorded for cause analysis. Finally, some road safety measures are proposed in term of management system and regulation, training and disseminating, safe vehicle, traffic law enforcement and road infrastructure. |
Other Abstract: | การสัญจรด้วยยานพาหนะของคนงานสิ่งทอและรองเท้าในยานพาหนะแบบต่างๆ ด้วยความแออัด ได้แก่ รถตู้ รถบัส การนั่งท้ายรถบรรทุก และแคร่ยาวท้ายจักรยานยนต์ ในประเทศกัมพูชาถือเป็นการเดินทางรายวันที่เสี่ยงอันตรายและส่งผลให้เกิดอุบัติเหตุร้ายแรง การเข้าใจความคิดเห็นของผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องเกี่ยวกับการสัญจรในรูปแบบเหล่านี้และสาเหตุของอุบัติเหตุทางถนนที่เกี่ยวข้องจะมีส่วนสำคัญอย่างยิ่งในการสร้างมาตรการความปลอดภัยทางถนน ผู้วิจัยได้สำรวจความคิดเห็นของผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้อง 4 กลุ่ม คือ คนงาน 155 คน พนักงานขับรถคนงาน 80 คน และคนขับรถอื่นๆ 80 คน และผู้แทนจากโรงงานสิ่งทอและสหภาพแรงงาน 5 คน ในส่วนของแบบสอบถามคนงานและพนักงานขับรถคนงานนั้นประกอบด้วย 3 ส่วน คือข้อมูลทางเศรษฐสังคม ลักษณะการขับขี่หรือการสัญจร และความคิดเห็น ขณะที่คนขับรถอื่นๆและผู้แทนจากโรงงานและสหภาพนั้นได้สอบถามเพียงความคิดเห็นเท่านั้น ข้อมูลที่ได้นำมาประมวลผลโดยใช้แบบจำลองทางสถิติ โดยฝั่งคนงานนั้นได้พิจารณา ความคิดเห็นในส่วนความรู้สึกปลอดภัย ความพึงพอใจในการสัญจร และความเต็มใจที่จะจ่ายค่าโดยสาร ขณะที่ส่วนของพนักงานขับรถพิจารณาในส่วนความคิดเห็นต่อค่าโดยสาร และความคิดเห็นต่อการบังคับใช้กฎหมาย แบบจำลองที่ใช้คือสมการถดถอยเชิงเส้นทั่วไปและสมการถดถอยเชิงลำดับโดยใช้โปรแกรมสถิติ STATA นอกจากนี้ ผู้วิจัยได้วิเคราะห์อุบัติเหตุ 30 ครั้งที่เกิดขึ้นที่เกี่ยวข้องกับการสัญจรของคนงานด้วย ผลการสำรวจที่ได้นำมาซึ่งแนวทางในการสร้างความปลอดภัยทางถนน ทั้งในส่วนของระบบการจัดการและกฎหมาย การฝึกอบรมและประชาสัมพันธ์ มาตรฐานยานพาหนะที่ปลอดภัย การบังคับใช้กฎหมาย ตลอดจนการปรับปรุงโครงสร้างพื้นฐานทางถนน |
Description: | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2016 |
Degree Name: | Master of Engineering |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Civil Engineering |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55205 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.1467 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2016.1467 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5870300921.pdf | 3.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.