Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55206
Title: อิทธิพลของสารเคลือบผิวอะคริลิคต่อการเสื่อมสภาพของวัสดุอุดรอยต่อโพลียูรีเทน
Other Titles: Effects of acrylic coating on degradation of polyurethane joint sealant
Authors: กาญจนา สุริยะวงศ์
Advisors: วิทิต ปานสุข
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Withit.P@chula.ac.th,Withit.P@chula.ac.th
Subjects: สารเคลือบผิวเพื่อป้องกัน
โพลิยูริเธน
Protective coatings
Polyurethanes
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ในงานวิจัยนี้ทำการศึกษาเกี่ยวกับอิทธิพลของสารเคลือบผิวอะคริลิค ต่อการเสื่อมสภาพของวัสดุอุดรอยต่อโพลียูรีเทน โดยใช้เครื่องเร่งปฏิกิริยาจำลองสภาพอากาศกับวัสดุอุดรอยต่อโพลียูรีเทน เพื่อจำลองการเสื่อมสภาพด้วยความร้อน, รังสีอัลตราไวโอเลต, และความชื้น ตัวแปรในการทดลองนี้ ได้แก่ การเคลือบผิวอะคริลิค และเวลาที่ใช้ในการเสื่อมสภาพ ในทุกๆ 200 ชั่วโมงของการเร่งสภาพอากาศ จะมีการประเมินคุณสมบัติทางกายภาพและเชิงกลของวัสดุอุดรอยต่อโพลียูรีเทน ด้วยวิธีการทดสอบแบบไม่ทำลาย ได้แก่ การทดสอบด้วยสายตา, การทดสอบความแข็ง, และการทดสอบสีที่เปลี่ยนไป และการทดสอบแบบทำลาย ได้แก่ การทดสอบแรงดึง และการทดสอบแรงเฉือน เพื่อให้ทราบถึงการเสื่อมสภาพและพฤติกรรมการรับแรงของวัสดุอุดรอยต่อโพลียูรีเทนระหว่างวัสดุโพลียูรีเทนที่ผ่านการเคลือบด้วยสารเคลือบผิวและที่เปลี่ยนไปเนื่องจากสภาพอากาศภายนอก
Other Abstract: This study investigates effects of acrylic coating on degradation of polyurethane joint sealant. Accelerated weathering test is used to simulate effects of long-term outdoor exposure such as heat, ultraviolet, and moisture. The parameters in this study are acrylic coating and duration of aging. Every 200 hours from accelerated weathering test, both polyurethane joint sealant sample, with and without acrylic coating, are evaluated and compared. To evaluate the durability of polyurethane joint sealant, destructive and non-destructive tests are applied to samples. The non-destructive tests including visual inspection, hardness test and color changing test and the destructive tests including tensile test and shear test are conducted in this study.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55206
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.928
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.928
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5870323321.pdf4.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.