Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55593
Title: การแยกส่วนถนนทางความหมายออกจากภาพถ่ายระยะไกลโดยใช้โครงข่ายประสาทแบบคอนโวลูชันนอลเชิงลึกและตัวชี้วัดภูมิทัศน์
Other Titles: Semantic Road Segmentation on Remotely-Sensed Images Using Deep Convolutional Neural Networks and Landscape Metrics
Authors: ธีรพงศ์ ปานบุญยืน
Advisors: พีรพล เวทีกูล
กุลสวัสดิ์ จิตรขจรวานิช
สยาม ลววิโรจน์วงศ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Peerapon.V@chula.ac.th,Peerapon.V@chula.ac.th
kulsawasdj@hotmail.com
siam@gistda.or.th
Subjects: ถนน -- การวิเคราะห์ข้อมูลระยะไกล
การวิเคราะห์ข้อมูลภาพระยะไกล
Roads -- Remote-sensing
Remote-sensing images
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การจำแนกถนนออกจากภาพถ่ายระยะไกล ได้แก่ ภาพถ่ายทางอากาศ และภาพถ่ายดาวเทียม นำมาใช้งานได้หลากหลายรูปแบบโปรแกรมประยุกต์ โดยเฉพาะอย่างยิ่งกับการสกัดถนนซึ่งจัดเป็นชั้นหนึ่งในการเก็บฐานข้อมูลเชิงพื้นที่ ปัจจุบันการเรียนรู้เชิงลึกถูกนำมาใช้ในการสกัดถนนออกจากภาพถ่ายระยะไกล แต่ยังมีข้อจำกัดเรื่องค่าความถูกต้องในการจำแนกถนนซึ่งยังไม่มากพอแก่การนำไปใช้งานเชิงโปรแกรมประยุกต์ วิทยานิพนธ์นี้เสนอวิธีการปรับปรุงโมเดลและเพิ่มประสิทธิภาพการเรียนรู้เชิงลึกเพื่อสกัดถนนออกจากภาพถ่ายระยะไกลร่วมกับการประยุกต์ใช้ตัวชี้วัดภูมิทัศน์และคอนดิชันนอลแรนดอมฟิลด์ส ผู้วิจัยเลือกใช้ฟังก์ชั่นกระตุ้นตัวใหม่ที่เรียกว่า หน่วยเอกซ์โพเนนเชียลเชิงเส้น เพื่อเพิ่มจำนวนผลลัพธ์ของวัตถุที่เป็นถนนให้มากขึ้น จากนั้นลดจำนวนวัตถุที่ไม่ใช่ถนนโดยใช้ตัวชี้วัดภูมิทัศน์เข้ามาตรวจสอบ สุดท้ายเพิ่มความคมและความถูกต้องให้แก่วัตถุที่เป็นถนนมากขึ้นด้วยวิธีคอนดิชันนอลแรนดอมฟิลด์ส ชุดข้อมูลที่ใช้ในงานวิจัยนี้ คือ ชุดข้อมูลภาพถ่ายทางอากาศ (ชุดข้อมูลถนนรัฐแมสซาชูเซตส์) และชุดข้อมูลภาพถ่ายดาวเทียมจากดาวเทียมไทยโชตหรือธีออส ผลการทดลองด้วยวิธีที่นำเสนอแสดงให้เห็นว่าประสิทธิภาพของการจำแนกที่ได้ดีกว่าวิธีการมาตรฐาน (เซกเน็ต) ทั้งค่า Precision Recall และ F1
Other Abstract: Road segmentation on remote sensing images: aerial (or very high resolution) images and satellite (or high resolution) images, has been employed to various application domains, particularly road extraction in which the segmented objects are served as a mandatory layer in geospatial databases. Several attempts in applying deep convolutional neural network (DCNN) to extract roads from remotely-sensed images have been made; nevertheless, the accuracy is still restricted. This thesis presents an enhanced DCNN framework specifically tailored for road extraction on remotely-sensed images by applying landscape metrics (LMs) and conditional random fields (CRFs). To improve DCNN, a modern activation function; called exponential linear unit (ELU), is engaged in our architecture resulting in a higher number of and yet more accurate extracted roads. To further alleviate falsely classified road objects, a solution based on an adoption of LMs is proposed. Lastly, to sharpen the extracted roads, a CRF method is added to our framework. The experiments were conducted on Massachusetts road aerial imagery as well as Thaichote/THEOS satellite imagery data sets. The results demonstrated that our proposed framework outperformed SegNet, the state-of-the-art object segmentation technique on any kinds of remotely-sensed imagery, in most of the cases in terms of precision, recall, and F1 scores.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมคอมพิวเตอร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55593
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.980
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.980
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5870406821.pdf8.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.