Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55645
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียมมือสองรอบสถานีรถไฟฟ้าบีทีเอส:กรณีศึกษาสถานีพร้อมพงษ์ สถานีทองหล่อ สถานีเอกมัย และสถานีพระโขนง
Other Titles: FACTORS AFFECTING PURCHASE DECISIONS TOWARD SECOND HAND CONDOMINIUMSAROUND BTS SKY TRAIN: CASE STUDY OF PHROM PHONG STATION, THONGLOR STATION, EKAMAI STATION AND PHRA KHANONG STATION
Authors: ประภัสสร กาญจนวุฒิศิษฎ์
Advisors: ไตรรัตน์ จารุทัศน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Trirat.J@Chula.ac.th,trirat13@gmail.com
Subjects: การซื้อบ้าน -- การตัดสินใจ -- ไทย -- กรุงเทพฯ
พฤติกรรมผู้บริโภค
House buying -- Decision making -- Thailand -- Bangkok
Consumer behavior
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: จากสภาพเศรษฐกิจปัจจุบันที่เริ่มฟื้นตัว อัตราดอกเบี้ยเงินกู้ต่ำ รวมทั้งการอนุมัติโครงการรถไฟฟ้าสายสีต่างๆ หลายสาย จึงช่วยให้ตลาดคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้าขยายตัว จากผลการสำรวจข้อมูลอสังหาริมทรัพย์ ได้พบว่าสถานการณ์ตลาดที่อยู่อาศัย ในพื้นที่กรุงเทพฯ และปริมณฑล มีการขยายตัวในส่วนของคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้า ทั้งที่เปิดให้บริการแล้ว และที่อยู่ระหว่างการก่อสร้าง ซึ่งได้สอดคล้องกับนโยบายการแก้ไขปัญหาการจราจรบนท้องถนนที่ติดขัด ในกรุงเทพฯ โดยทางภาครัฐมีนโยบายรณรงค์ให้ประชาชนใช้ระบบขนส่งมวลชนสาธารณะแทนการใช้รถยนต์ส่วนบุคคลในการเดินทาง ประชาชนจึงเลือกพักอาศัยในที่อยู่อาศัยตามแนวรถไฟฟ้ามากขึ้น เพื่อความสะดวกสบายในการเดินทาง รวมถึงรูปแบบของการใช้ชีวิตของคนเมืองได้เปลี่ยนแปลงไป ทำให้ผู้บริโภคต้องการความสะดวกรวดเร็วในการใช้ชีวิต และคอนโดมิเนียมส่วนใหญ่จะให้ความสำคัญกับทำเลที่ตั้ง ซึ่งอยู่ในแหล่งชุมชน ธุรกิจ หรือ แหล่งจับจ่ายซื้อสินค้า ทำให้คอนโดมิเนียมโดยเฉพาะที่ตั้งอยู่ใจกลางเมือง คอนโดมิเนียม มือสองจึงได้รับความนิยมและสนใจจากผู้บริโภคมากขึ้น โดยเฉพาะโครงการใกล้สถานีรถไฟฟ้า ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม มีวัตถุประสงค์หลักที่ต้องการซื้อคอนโดมิเนียมมือสองคือ เพื่ออยู่อาศัยเอง โดยโครงการที่รู้จักในพื้นที่รอบสถานีรถไฟฟ้า BTS สายสีเขียว ก่อนตัดสินใจซื้อคอนโดมีเนียมมือสองที่อาศัยอยู่ปัจจุบัน คือสถานีเอกมัยมากที่สุด และมีความรู้ก่อนจะตัดสินใจซื้อในระดับปานกลาง มีการหาข้อมูลเพื่อตัดสินใจซื้อในด้านราคามากที่สุด อีกทั้งพบว่าการให้ความสำคัญของแหล่งข้อมูลที่ได้ในการตัดสินใจเลือกซื้อคอนโดมิเนียมมือสองที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ อินเทอร์เน็ต และเว็บไซต์ การให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ คุณภาพของโครงการ ปัยจัยด้านราคาที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ราคาที่เหมาะสมกับคุณภาพ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่ายที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ทำเลที่ตั้งของโครงการ และสุดท้ายปัจจัยด้านการส่งเสริมการขายที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ สามารถผ่อนชำระได้ และยังพบอีกว่าผู้ตอบแบบสอบถามมีการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียมมือสองโดยการออกค่าใช้จ่ายด้วยตนเองทั้งหมดคือการเลือกสินเชื่อกับสถาบันการเงินและมีความพึงพอใจหลังจากซื้อคอนโดมิเนียมมือสอง อยู่ในระดับมากและจะแนะนำให้ผู้อื่นซื้อคอนโดมิเนียมมือสองในโครงการที่ซื้อมา ทั้งนี้ ในด้านปัจจัยส่วนผสมทางการตลาดพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ ไม่มีปัญหาที่พบในการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียมมือสองด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการขาย
Other Abstract: From the current economic recovery supported by low interest rates as well as the approval of several MRT projects, the condominium market along the BTS sky train has expanded. According to a survey of the Real Estate Information Center by Government Housing Bank an there is a current expansion of condominium units along the BTS line in Bangkok and its suburbs. There are projects that have been launched and are developing in both areas. This is in line with the jammed road traffic policy in Bangkok. The government has a policy to encourage people to use public transport instead of using personal cars to commute and motivate people to choose to live in residential areas alongsie the lines because of the convenience. The current life styles of living in the city has changed. Consumers want quick and easy access to anywhere, therefore most condominiums now focus on location. Whether it is in the community, business or shopping areas second-hand condominiums, especially in the heart of the city, are becoming ever more popular among consumers. This is especially true of condominium projects in the city center near BTS stations, which at present are limited to a small area of the city. This study indicated that for most respondents, the main purpose of buying a second-hand condominium is for living. The condominium projects they know in the Bangkok area near by BTS lines, and currently, the most popular appears to be second-hand condominiums the Ekkamai area. Consumers obtain knowledge and information before making decision in average of medium based primarily on pricing. The most common sourcing information is taken from the internet and websites focusing on product marketing mix. In the decision making process to buy second hand condominiums, the biggest consideration is the quality of the project focusing on marketing mix factors in price, and the latest highest average factor for selling is the location of the project and the ability to make the down payment. Finally, it was also found that the respondents are the main decision makers for second hand condominiums and they finance the purchases themselves. There is a way to purchase for a second hand condominium, with financial institutions satisfied the most. Respondents were satisfied after purchasing their second hand condominiums at a high level. They will tend to advise others to buy second hand condominiums on their purchased projects. Most respondents had no problems with their decision to buy a second hand condominium with the considerations of product, price, distribution and promotion.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาที่อยู่อาศัยและอสังหาริมทรัพย์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55645
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2016.192
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2016.192
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5873575725.pdf3.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.