Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56195
Title: | INTERNATIONAL TRADE, ENVIRONMENTAL CONCERNS AND SOCIAL INTEGRITY |
Other Titles: | การค้าระหว่างประเทศ ความเชื่อมโยงทางสิ่งแวดล้อมและความเข้มแข็งทางสังคม |
Authors: | Wasutadon Nakawiroj |
Advisors: | Teerana Bhongmakapat Kaemthong Indaratna |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Economics |
Advisor's Email: | Teerana.B@Chula.ac.th,teerana@hotmail.com Kaemthong.I@chula.ac.th |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | This dissertation is an attempt to verify and assess the linkages between international trade and aspects of Sustainable Development, particularly the Environmental Dimension. In an attempt to bridge the three dimensions of Sustainable Development, the Social Dimension’s aspects of rules and regulations and the considerations regarding the economic preferences of agents and public-mindedness, collectively termed as “social integrity”, are addressed as potential instruments that can reduce environmental imbalances. The empirical part of the first research article suggests that economic growth can improve the situation for certain measures of well-known pollution, but may not provide satisfactory improvements in all cases. The second empirical analysis observed that domestic economic variables are strongly associated with higher trade-induced production pollution levels, where industrial sector dependency contributes strongly to pollution in all estimated scenarios. Domestic environmental quality is significantly correlated to lower production pollution in trade in certain cases, while efficient rules of law are associated with lower pollution in all cases examined. Finally, the estimation results in the third part of the dissertation shows that countries with higher levels of industrial sector dependency tends to be significantly slower in ratifying major multilateral IEAs, possibly due to the cost pressures facing domestic producers. The dissertation argues in favor of the use of rules and national & international regulations, as well as demand-side measures to encourage agents’ public-mindedness and beyond-material considerations, in addressing modern trade-related pollution problems. |
Other Abstract: | วิทยานิพนธ์ชุดนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทำการศึกษาความเชื่อมโยงระหว่างการค้าระหว่างประเทศและการพัฒนาที่ยั่งยืน โดยเฉพาะอย่างยิ่งในประเด็นทางสิ่งแวดล้อม โดยพิจารณาองค์ประกอบทางสังคมในฐานะปัจจัยที่ส่งผลต่อความสัมพันธ์ดังกล่าว ซึ่งได้ทำการพิจารณาทั้งมาตรการทางกฎเกณฑ์และปัจจัยด้านจิตสำนึกทางเศรษฐกิจของหน่วยเศรษฐกิจและบุคคล ซึ่งอาจรวมเรียกว่าเป็นความเข้มแข็งทางสังคม ทั้งนี้ บทความวิจัยชิ้นแรกที่ปรากฏในวิทยานิพนธ์ได้ทำการศึกษาทั้งเชิงวรรณกรรมปริทัศน์และเชิงประจักษ์ในประเด็นที่เกี่ยวข้องกับผลของการพัฒนาเศรษฐกิจผ่านแนวคิดระบบตลาดที่มุ่งเน้นการค้าระหว่างประเทศเป็นปัจจัยขับเคลื่อนการเจริญเติบโต โดยผลการศึกษาเชิงประจักษ์ได้แสดงให้เห็นว่าการขยายตัวของรายได้ประชาชาติต่อหัวนั้นสามารถนำไปสู่จุดวกกลับของระดับมลภาวะได้จริงในบางกรณี แต่การพัฒนารายได้เพียงลำพังนั้นไม่อาจนำไปสู่การแก้ไขปัญหาทางสิ่งแวดล้อมที่สำคัญในบางกรณีได้ ผลการศึกษาในส่วนที่สองแสดงให้เห็นว่า กิจกรรมทางเศรษฐกิจในประเทศมีความสัมพันธ์กับระดับมลภาวะในการผลิตเพื่อการค้าที่สูงขึ้น และระดับการพึ่งพาภาคอุตสาหกรรมของประเทศมีผลในทางบวกต่อระดับมลภาวะนี้อย่างมีนัยสำคัญในทุกกรณีที่ได้ทำการศึกษา โดยคุณภาพของการบริหารจัดการสิ่งแวดล้อมในประเทศมีความสัมพันธ์เชิงลบต่อระดับมลภาวะดังกล่าวในบางกรณี ส่วนประสิทธิภาพของการบังคับใช้กฎหมายนั้นมีผลลบต่อระดับมลภาวะในทุกกรณี และผลการศึกษาในส่วนที่สามพบว่ารัฐที่มีระดับการพึ่งพาภาคอุตสาหกรรมในระดับสูงนั้นมีแนวโน้มที่จะมีความล่าช้าในการบังคับใช้กฎหมายที่สืบเนื่องจากความตกลงนานาชาติทางสิ่งแวดล้อมต่างๆ อันเนื่องมาจากภาระต้นทุนที่ภาคอุตสาหกรรมในประเทศเหล่านั้นจะต้องแบกรับ ซึ่งข้อเสนอแนะเชิงนโยบายของวิทยานิพนธ์ชุดนี้สนับสนุนการใช้มาตรการทางกฎเกณฑ์ กฎหมาย ข้อบังคับและความตกลงทางสิ่งแวดล้อมตลอดจนการส่งเสริมการมีจิตสำนึกทางเศรษฐกิจ สังคมและสิ่งแวดล้อมของหน่วยเศรษฐกิจต่างๆ ในการลดผลกระทบทางสิ่งแวดล้อมจากการค้าระหว่างประเทศลง เพื่อมิให้เป็นอุปสรรคต่อกรอบแนวทางการพัฒนาที่ยั่งยืน |
Description: | Thesis (Ph.D. (Economics))--Chulalongkorn University, 2014 |
Degree Name: | Doctor of Philosophy |
Degree Level: | Doctoral Degree |
Degree Discipline: | Economics |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56195 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Econ - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5385909229.pdf | 2.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.