Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5622
Title: การศึกษาบทบาทหน้าที่ของสื่อมวลชนจีนผ่านรูปแบบการนำเสนอ เนื้อหา และประเภทรายการโทรทัศน์ของสถานีโทรทัศน์ CCTV-4
Other Titles: The study of Chinese mass media's roles and functions through the presentation, content, and genre of CCTV-4
Authors: แสนดี สีสุทธิโพธิ์
Advisors: วิภา อุตมฉันท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Vipha.U@chula.ac.th
Subjects: สื่อมวลชน
สื่อมวลชน -- จีน
รายการโทรทัศน์
รายการโทรทัศน์ -- จีน
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษารูปแบบการนำเสนอ เนื้อหาและประเภทรายการโทรทัศน์ของสถานีโทรทัศน์ CCTV-4 และทำความเข้าใจบทบาทหน้าที่ของสื่อมวลชนจีนในปัจจุบัน ตลอดจนการให้ความสำคัญต่อบทบาท หน้าที่ในด้านต่างๆ ตามนโยบายของรัฐบาลจีนเพื่อนำเสนอภาพประเทศจีนต่อโลกภายนอก โดยศึกษาผ่านกลุ่มตัวอย่างคือ รายการทุกรายการที่ออกอากาศทางสถานีโทรทัศน์ CCTV-4 ในระหว่างเดือนมกราคม 2546 รายการละ 3 ตอน ซึ่งปรากฏว่ามีรายการทั้งหมด 41 รายการ หมุนเวียนกันออกอากาศตลอดสัปดาห์ โดยในแต่ละวันออกอากาศตลอด 24 ชั่วโมง ผลการวิจัยพบว่า รายการโทรทัศน์ของสถานีโทรทัศน์ CCTV-4 มีรูปแบบการนำเสนอที่หลากหลาย และใช้เทคโนโลยีการนำเสนอที่ทันสมัย มีการรายงานข่าวที่รวดเร็วทันสถานการณ์ตลอดวัน อีกทั้งมีการเลียนแบบรายการบันเทิงจากต่างประเทศ รายการทั้งหมดประกอบด้วย รายการข่าว รายการสาระความรู้ รายการบันเทิงและรายการโฆษณา ทั้งนี้ CCTV-4 เน้นรายการข่าวเป็นหลัก โดยมีสัดส่วนเวลาการออกอากาศคิดเป็น 35.32% ของเวลาในการออกอากาศทั้งหมด เนื้อหาข่าวเป็นการแถลงนโยบายของรัฐบาลและทิศทางการพัฒนาประเทศ ตลอดจนแสดงจุดยืนของจีนด้านความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ แสดงให้เห็นว่าสื่อมวลชนจีนยังคงมีบทบาทหน้าที่สำคัญในการให้ข้อมูลข่าวสาร และเป็นตัวแทนรัฐบาลจีนในการแถลงนโยบายทั้งในและระหว่างประเทศ โดยเน้นนโยบายด้านการพัฒนาประเทศและการต่างประเทศเป็นหลัก ส่วนรายการโทรทัศน์ที่ CCTV-4 ให้ความสำคัญรองลงมาคือ รายการสาระความรู้ มีสัดส่วนเวลาคิดเป็น 32.23% เนื้อหาเป็นการนำเสนอสาระความรู้และประสบการณ์เกี่ยวกับประเทศจีนในด้านต่างๆ แสดงให้เห็นบทบาทหน้าที่ของ CCTV-4 ในการเป็นช่องทางสร้างความเข้าใจและเชื่อมโยงจีนกับสังคมโลก โดยที่สื่อมีบทบาทในการโฆษณาและนำเสนอภาพด้านดีของประเทศ จีน นอกจากนี้ CCTV-4 ยังนำเสนอประเภทรายการบันเทิงในสัดส่วน 26.99% เนื้อหาในรายการบันเทิงของจีนมีบทบาทในการเผยแพร่วัฒนธรรม สร้างความรู้สึกภาคภูมิใจในชนชาติแก่คนเชื้อสายจีนทั่วโลก อีกทั้งเป็นช่องทางการปลุกเร้าทางจิตวิญญาณต่อ การอุทิศตนเพื่อส่วนรวมและเพื่อสร้างสรรค์สังคม ส่วนรายการโฆษณาทาง CCTV-4 มีสัดส่วนการนำเสนอเพียง 5.46% สะท้อนให้เห็นว่าสถานีโทรทัศน์ระหว่างประเทศของรัฐบาลจีน ไม่เน้นการนำเสนอรายการโฆษณา อย่างไรก็ตาม รายการโฆษณาดังกล่าว แสดงให้เห็นบทบาทหน้าที่ของสื่อโทรทัศน์ของจีนในปัจจุบัน ในการเป็นช่องทางการหารายได้จากการโฆษณา ซึ่งมีรูปแบบไม่แตกต่างจากสื่อในประเทศเสรีนิยมทั้งหลาย
Other Abstract: To study the presentation, content, and genre of CCTV-4's television programs, and to study Chinese mass media's roles and functions as well as the emphasizing on each role and function according to the Chinese government's policies in presenting China to the outside world. The data used in this research were acquired through the content analysis of three samples of all CCTV-4's television programs broadcasted during January 2003. There were totally 41 programs broadcasted per week, 24 hours a day. The research demonstrated that CCTV-4 had variety of TV programs' presentation, and several kinds of modern technologies were applied to the presentation method. There were updated news reported all day long, and some imitative entertainment programs from other countries found. The genre of CCTV-4's TV programs consisted of news program, educational program, entertainment program, and advertising program. The result found that CCTV-4 emphasized on news reporting. The news program had the highest broadcasting timewhich its proportion was 35.32%. Its content was about the Chinese government's policies, country development trends, as well as representing the government position and stand point. The above result showed that the majority of Chinese mass media's roles and functions were still being news and information provider, and as the government representative for distributing both local and foreign policies, especially the policies of country's development and foreign affairs. The educational program's broadcasting time was fairly high. Its proportion was 32.23%. Its content brought various stories and experiences of China to the audiences. This indicated another role of CCTV-4 which was the channel to ensure the understanding of China to the world. CCTV-4 then had a function of propagandizing and performing China's perfection. In addition, CCTV-4 also presented entertainment program with the proportion of 26.99%. Its content played roles of exposing cultures and gaining the nationalism among overseas Chinese around the world, as well as being a channel to encourage Chinese people to devote themselves for creating the beautiful society together. The advertising program's broadcasting time was only 5.46%. This showed that the advertisement was not a principle program of CCTV's international channel. However, the advertising program in CCTV-4 signified one of the roles and functions of Chinese television media which was similar to other capitalism countries in being a channel for earning income from advertising.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5622
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2003.1287
ISBN: 9741734581
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2003.1287
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sandee.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.