Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56285
Title: การบรรเทาภัยแผ่นดินไหวของอาคารสูงคอนกรีตเสริมเหล็กด้วยมวลหน่วงปรับค่าแบบอินอิลาสติก
Other Titles: SEISMIC MITIGATION OF TALL R/C BUILDINGS USING INELASTIC TUNED MASS DAMPERS
Authors: ชยุตม์ งามโขนง
Advisors: ทศพล ปิ่นแก้ว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Tospol.P@chula.ac.th,tospol.pink@gmail.com,tospol.p@chula.ac.th
Issue Date: 2557
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การลดความเสียหายของอาคารสูงที่มีอยู่เดิมภายใต้แรงแผ่นดินไหว ได้มีการศึกษากันมาอย่างกว้างขวางในอดีต ไม่ว่าจะเป็นการติดตั้ง Base Isolations การเสริมกำลังของระบบโครงสร้าง หรือการติดตั้งอุปกรณ์เพิ่มความหน่วง โดยวิธีการต่างๆ เหล่านี้ แม้สามารถลดผลจากแรงแผ่นดินไหว เพิ่มประสิทธิภาพในด้านกำลัง และเพิ่มการสลายพลังงานได้ แต่ก็มีข้อจำกัดในด้านของต้นทุนซึ่งค่อนข้างสูง การติดตั้งมวลหน่วงปรับค่าเป็นอีกทางเลือกหนึ่งที่ประหยัดมากกว่าในการลดความเสียหายของอาคารสูงจากแผ่นดินไหวระยะไกล งานวิจัยในอดีตพบว่ามวลหน่วงปรับค่ามีประสิทธิภาพในการลดการสั่นไหวของโครงสร้างลงได้ภายใต้แผ่นดินไหวรุนแรงปานกลาง แต่ประสิทธิภาพของมวลหน่วงปรับค่าจะลดลงเมื่อแผ่นดินไหวมีความรุนแรงขึ้น เพราะโครงสร้างมีพฤติกรรมอยู่ในช่วงอินอิลาสติกทำให้สูญเสียการปรับค่าที่เหมาะสมไว้ การศึกษานี้พิจารณาอาคารตัวอย่างคอนกรีตเสริมเหล็กสูง 20 ชั้น ในเขตกรุงเทพมหานคร ติดตั้งมวลหน่วงปรับค่าที่ชั้นหลังคาด้วยอัตราส่วนมวล 5% แล้วทำการวิเคราะห์โครงสร้างด้วยวิธีพลศาสตร์ไม่เชิงเส้น (Inelastic Dynamic Analysis) ภายใต้แรงฮาร์มอนิกและแผ่นดินไหวสมมติระยะไกลที่ปรับขนาดความเร่ง จากน้อยไปมากจนโครงสร้างวิบัติ ผลการวิเคราะห์โครงสร้างอาคารที่ติดตั้งและไม่ติดตั้งมวลหน่วงปรับค่าจะถูกนำมาเปรียบเทียบ เพื่ออธิบายพฤติกรรมโครงสร้างเมื่อติดตั้งมวลหน่วงปรับค่า ซึ่งจากการศึกษาพบว่ามวลหน่วงปรับค่ามีประสิทธิภาพในการป้องกันและลดความเสียหายของอาคารจากแผ่นดินไหวขนาดรุนแรงได้ อีกทั้งยังมีความสามารถในการป้องกันการวิบัติของอาคารได้อย่างมีนัยสำคัญ นอกจากนี้ได้ศึกษาถึงการติดตั้งมวลหน่วงปรับค่าแบบอินอิลาสติกเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพของอาคารในการลดความเสียหายและป้องกันการวิบัติของอาคาร ซึ่งผลการศึกษาเบื้องต้นพบความเป็นไปได้ที่จะเพิ่มประสิทธิภาพให้กับมวลหน่วงปรับค่าในการลดความเสียหายและป้องกันการวิบัติของอาคารได้อย่างมีนัยสำคัญหากออกแบบให้มวลหน่วงปรับค่าถึงจุดครากพร้อมกับชิ้นส่วนแรกที่ครากในอาคาร
Other Abstract: Damage reduction of existing tall buildings subjected to earthquakes has been studied in recent decades. Seismic base isolations, strengthening of structural system and installation of damping devices have been introduced to either reduces the seismic demand, improves the building’s strength or suppresses the building’s motion so that the earthquake-induced damages can be reduced. However, their applications are very limited since their investment costs seem to be prohibited. A cost effective alternative for tall buildings under far-field earthquake is the installation of the Tuned Mass Damper (TMD). This study considers a 20 story R/C building in Bangkok installed the tuned mass damper (TMD) on the top roof with 5% mass ratio in order to reduce damage under strong earthquakes. Employing time-history inelastic dynamic analysis, the building responses under harmonic excitations and far-field ground motions with varying amplitudes until the collapse of the building are simulated. Based on the obtained results, it is clearly found that TMD can protect or reduce the building damages induced by the strong ground motions. The damage protection and reduction are significant. In addition, it is also observed that TMD can prevent the building from collapse with significant enhancement of critical ground excitation level. Besides, the feasibility of using inelastic TMD to improve building performances on damage reduction and collapse prevention has been investigated. It is possible that the building performances on damage reduction and collapse prevention can be significantly improved if the TMD is properly designed to be yielded as the building’s yielding.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56285
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5670155021.pdf11.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.