Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56638
Title: การวิเคราะห์ความต้องการครูระดับมัธยมศึกษาในโรงเรียนขนาดใหญ่ ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Analysis of needs for teachers of the large zize secondary schools in Bangkok Metropolis
Authors: สุพร รัชตนุกุล
Advisors: สมหวัง พิธิยานุวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Somwung.P@chula.ac.th
Subjects: ครูมัธยมศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ
ครู -- อุปทานและอุปสงค์ -- ไทย -- กรุงเทพฯ
การประเมินความต้องการจำเป็น
High school teachers -- Thailand -- Bangkok
Teachers -- Supply and demand -- Thailand -- Bangkok
Needs assessment
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดประสงค์ที่จะศึกษาถึงความต้องการครูระดับมัธยมศึกษาในโรงเรียนขนาดใหญ่ ในกรุงเทพมหานคร โดยใช้กลุ่มตัวอย่างเป็นโรงเรียนขนาดใหญ่จำนวน 13 โรงเรียน ซึ่งมีครูปฏิบัติการสอนจำนวน 1,256 คน โดยคัดลอกข้อมูลเกี่ยวกับจำนวนคาบการสอนของครู จำนวนครูที่มีจริงใน 8 หมวดวิชา คือ หมวดวิชาภาษาไทย, ภาษาต่างประเทศ, คณิตศาสตร์, วิทยาศาสตร์, สังคมศึกษา, พลานามัย, คหกรรมศาสตร์ และศิลปศึกษา-ศิลปฎิบัติ พร้อมทั้งใช้แบบสอบถามศึกษาถึงปัญหาที่ทำให้ครูสอนไม่ตรงวุฒิและครูขาดในครูเกิน วิเคราะห์ข้อมูลที่รวบรวมได้โดยใช้สูตรคำนวณอัตรากำลังครูกรมสามัญศึกษา สูตรที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น คำนวณหาลัดส่วน วิเคราะห์ความต้องการครูและแจกแจงความถี่ ข้อค้นพบที่สำคัญของการวิจัย คือ 1. เมื่อคำนวณโดยสูตรตามเกณฑ์มาตรฐานกรมสามัญศึกษาปี 2528 โดยส่วนรวมทั้งโรงเรียนรัฐบาลและโรงเรียนราษฎร์มีครูเพียงพอกับความต้องการ 2. เมื่อคำนวณโดยสูตรที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น โดยส่วนรวม โรงเรียนรัฐบาลยังไม่ต้องการครูเพิ่มขึ้น ในขณะที่โรงเรียนราษฎร์มีความต้องการครูเพิ่มขึ้น โดยเฉพาะอย่างยิ่งหมวดคณิตศาสตร์ 3. เหตุผลสำคัญที่ทำให้ครูสอนไม่ตรงวุฒิ คือ ขาดครูในวิชาเฉพาะเหล่านั้น ในขณะที่โดยส่วนรวมมิครูเกินความต้องการ
Other Abstract: The purpose of this research was to study the needs for teachers in the large size secondary schools in Bangkok Metropolis. The sample consisted of 13 large size schools with a total of 1,256 teachers. The data concerning teaching loads and the actual number of teachers in 8 academic fields (Thai, foreign languages mathematics, science, social studies, physical education, home-economics, art-education) were collected from each sample school. In addition, a questionnaire was designed to collect the data concerning shortage of teachers in spite of the exceeding number of techers in each school and the reasons of teachers not to teach in the specialized fields. The standardized formulae of the Department of General Education, the researcher’s formulae and the proportion were used to analyze the obtained data. Major findings were: 1. By means of the standardized formulae of the Department of General Education, there were sufficient teachers in both types of the school. 2. By means of the researcher’s formulae, only the private schools needed more teachers, especially in mathematical field. 3. The important reason why the teachers could not teach their specialized fields was the lack of specialized teachers in those fields, where as there were too many teachers in sample schools.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56638
ISBN: 9745671096
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suporn_ra_front.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open
Suporn_ra_ch1.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open
Suporn_ra_ch2.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open
Suporn_ra_ch3.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Suporn_ra_ch4.pdf5.6 MBAdobe PDFView/Open
Suporn_ra_ch5.pdf3.85 MBAdobe PDFView/Open
Suporn_ra_back.pdf4.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.