Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56951
Title: | การออกแบบและสร้างเครื่องยนต์สเตอร์ลิง |
Other Titles: | Design and construction of an experimental stirling engine |
Authors: | จิตรกร ศรีสายชล |
Advisors: | ไพบูลย์ ศรีภคากร |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | เครื่องยนต์สเตอร์ลิงค์ -- การออกแบบและการสร้าง รถยนต์ -- การออกแบบและการสร้าง Stirling engines -- Design and construction Automobiles -- Design and construction |
Issue Date: | 2549 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์นี้เป็นการสร้างเครื่องยนต์สเตอร์ลิงแบบอัลฟา โดยดัดแปลงจากเครื่องอัดอากาศแบบสองสูบรูป ตัววี โดยใช้วิธีสมการเชิงประจักษ์ วิธี Schmidt analysis และวิธี Adiabatic เพื่อประเมินสมรรถนะการทำงาน เบื้องต้นพร้อมด้วยพิจารณาถึงปัญหาหลักในการนำเครื่องอัดอากาศมาปรับใช้ ได้แก่ การออกแบบและ สร้างอุปกรณ์แลกเปลี่ยนความร้อน ฮีทเตอร์ คูลเลอร์ และรีเจนเนอเรเตอร์ การปรับลดความเสียดทานใน ระบบ รวมถึงการชีลระบบเพื่อการทำงานที่สูงกว่าการทำงานที่ความดันบรรยากาศ เครื่องยนต์สเตอร์ลิง ที่ดัดแปลงขึ้นได้ถูกทดสอบที่ความดันบรรยากาศ โดยพบว่าไม่สามารถทำงานได้ด้วยตัวเอง อย่างไรก็ดี การทดสอบก็ได้พบว่า การทำนายโดยใช้วิธี Schmidt และวิธี Adiabatic ให้แนวโน้มที่ดีในการประเมินกำลัง บ่งชี้ของเครื่องยนต์ และรีเจนเนอเรเตอร์มีผลสำคัญต่อค่ากำลังบ่งชี้ของเครื่องยนต์ |
Other Abstract: | This is an attempt to build a Stirling engine from standard parts of an air compressor unit. Emperical formula together with the Schmidt and Adiabatic analysis have been employed for the initial performance estimation. Outstanding problems regarding the adoption of the air compressor include the design and construction of the heat exchangers: heater, cooler and regenerator, techniques to reduce the running friction and the sealing of the pressurized system. The engine still can not overcome the friction. Testings on the engine indicate that combination of Schmidt and Adiabatic analysis and method of Iwamoto could lead to a decent assessment of the indicated power and the running speed of the engine. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเครื่องกล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56951 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.1332 |
ISBN: | 9745328669 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2006.1332 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
jittakorn_sr_front.pdf | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open | |
jittakorn_sr_ch1.pdf | 546.68 kB | Adobe PDF | View/Open | |
jittakorn_sr_ch2.pdf | 2.01 MB | Adobe PDF | View/Open | |
jittakorn_sr_ch3.pdf | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open | |
jittakorn_sr_ch4.pdf | 874.1 kB | Adobe PDF | View/Open | |
jittakorn_sr_ch5.pdf | 475.41 kB | Adobe PDF | View/Open | |
jittakorn_sr_back.pdf | 4.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.