Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58291
Title: บทบาทและความสามารถในการสื่อสารของครูผู้สอนภาษาไทยในศตวรรษที่ 21
Other Titles: ROLES AND COMMUNICATION COMPETENCE OF THAI LANGUAGE TEACHERS IN 21ST CENTURY
Authors: สิโรตม์ อนุจันทร์
Advisors: เมตตา วิวัฒนานุกูล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Metta.V@Chula.ac.th,Metta.V@chula.ac.th
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเรื่อง “บทบาทและความสามารถในการสื่อสารของครูผู้สอนภาษาไทยในศตวรรษที่ 21” มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาการรับรู้ของครูผู้สอนและนักเรียนต่อบทบาทและความสามารถในการสื่อสารของครูผู้สอนภาษาไทย 2) เพื่อศึกษาสภาพการณ์และปัญหาการจัดการศึกษาวิชาภาษาไทยในโรงเรียนซึ่งส่งผลต่อบทบาทและความสามารถในการสื่อสารของครูสอนภาษาไทย และ 3) เพื่อศึกษาความสอดคล้องระหว่างบทบาทและความสามารถในการสื่อสารของครูผู้สอนภาษาไทย กับเกณฑ์ในการจัดการศึกษาในศตวรรษที่ 21 รูปแบบการวิจัยครั้งนี้เก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึกครูผู้สอนวิชาภาษาไทย จำนวน 32 คน และการสัมภาษณ์กลุ่มกับผู้เรียน จำนวน 160 คน ในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ถึง มัธยมศึกษาปีที่ 6 การศึกษาพบผล ดังนี้ 1. ครูสอนภาษาไทยมีบทบาทและความสามารถในการสื่อสารแตกต่างกันตามระดับชั้นที่สอน จากการรับรู้ร่วมกันของครูและนักเรียน พบว่านอกเหนือจากบทบาทการเป็นแบบอย่างและการถ่ายทอดความรู้และการใช้ภาษาไทย”อย่างถูกต้อง”ซึ่งเป็นบทบาทหลัก ยังพบว่า ครูมีบทบาทในการสอนคุณธรรม จริยธรรมผ่านการเรียนภาษาไทย และบทบาทในการอนุรักษ์เสริมสร้างความเป็นไทยแก่ผู้เรียน ในส่วนของ “ความสามารถในการสื่อสาร” ของครูสอนภาษาไทย ซึ่งแบ่งเป็นความสามารถภายในและความสามารถในการปฏิสัมพันธ์กับผู้อื่น พบว่า องค์ประกอบภายในตัวครูที่มีผลต่อการรับรู้ความสามารถในการสอนและการสื่อสาร ได้แก่ เพศ อายุ ประสบการณ์ทำงาน และทัศนคติของครูผู้สอน ส่วนความสามารถในการปฏิสัมพันธ์กับผู้เรียน พบกลยุทธ์ในการสื่อสารเพื่อให้ผู้เรียนเข้าใจเนื้อหาและสามารถนำความรู้ไปใช้ได้จริง และกลยุทธ์การสื่อสารเพื่อให้ผู้เรียนเกิดความสนุกสนานในการเรียนและเกิดทัศนคติที่ดีต่อวิชาภาษาไทย 2. ในส่วนสภาพการณ์และปัญหาการจัดการศึกษาวิชาภาษาไทยในโรงเรียนซึ่งเป็นอุปสรรคต่อบทบาทและความสามารถในการสื่อสารของครูสอนภาษาไทย พบปัญหาที่เกิดจากคุณลักษณะของตัวผู้สอน ปัญหาที่เกิดจากตัวผู้เรียน และปัญหาที่เกิดจากนโยบายสถานศึกษา 3. จากการศึกษาความสอดคล้องของบทบาทและความสามารถในการสื่อสาร ของครูสอนภาษาไทยตามเกณฑ์การจัดการศึกษาในศตวรรษที่ 21 ซึ่งเน้นทักษะ 8 ประการของผู้สอน พบว่าครูสอนภาษาไทยรับรู้ว่าการใช้ทักษะด้าน Content, Communication, Creativity และ Caring ค่อนข้างมาก ส่วนทักษะที่ครูส่วนใหญ่ระบุว่ามีการใช้น้อยและควรเสริมสร้างให้มีมากขึ้นคือ Constructionist ซึ่งจะช่วยยกระดับการเรียนภาษาไทยได้อย่างมีประสิทธิภาพ
Other Abstract: The research, “ROLES AND COMMUNICATION COMPETENCE OF THAI LANGUAGE TEACHERS IN 21st CENTURY”, has the following purposes: To study the perception of teachers and students on the roles and communication competence of instructors teaching Thai, to study the conditions and problems of educational management which obstructs the roles and communication competence of teachers, and to study the accordance of teachers’ roles, and communication competence with educational management criteria in 21 st century. The results show that Teaching-Thai instructors perform roles and communication competence for each level of classes differently. It is found that, from the common perception of teachers and students, besides performing as “a role model” and transmitting Thai knowledge and language correctly, which is the main role, teachers also perform the roles of teaching morality and ethics through Thai lessons, and the roles of conserving and strengthening Thainess. Regarding “communication competence” which is divided into “communication within communicators” and “communication between communicators”, it is found that internal factors of teachers which affect students’ perception on teachers’ communication competence are gender, age, working experience, and teachers’ attitude. As for communication competence with students, “communication strategies in enhancing better understanding and applying knowledge to real practice”, and “communication strategies in making Thai lessons amusing and in having good attitude towards Thai lessons” are found . Regarding the conditions and problems of educational management which obstructs the roles and communication competence of teachers, the following problems are found: teachers’ characteristics, students’ factors, and schools’ policies. From the study of the accordance of teachers’ roles, and communication competence with educational management criteria in 21 st century, which focuses on 8 teachers’ skills (8C), it is found that teaching-Thai instructors exercise “content”, “communication”, “creativity”, and “caring” skill at high level. Most teachers perceive that they exercise “constructionist” skill at low level while this skill should be enhanced since it will accelerate learning Thai effectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58291
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.417
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.417
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5784683528.pdf2.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.