Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58292
Title: | กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดและการประชาสัมพันธ์ตลาดนัดป๊อปอัพ การเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์ และทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อตลาดนัดป๊อปอัพ |
Other Titles: | MARKETING COMMUNICATION AND PUBLIC RELATIONS STRATEGIES OF POP UP FLAE MARKET,MEDIA EXPOSURE AND ATTITUDE OF POP UP FLAE MARKET |
Authors: | อนัตต์ตา กลิ่นจันทร์ |
Advisors: | สุทธิลักษณ์ หวังสันติธรรม |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Suthiluck.V@Chula.ac.th,iamnuan@hotmail.com,iamauan@hotmail.com |
Issue Date: | 2559 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1)เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารการตลาดและการประชาสัมพันธ์ของตลาดนัดป๊อปอัพ (2)เพื่อศึกษาการเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์และทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อตลาดนัดป๊อปอัพ (3)เพื่อศึกษาถึงความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์และทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อตลาดนัดป๊อปอัพ โดยใช้แนวทางการวิจัยแบบคุณภาพศึกษากลยุทธ์การสื่อสารการตลาดและการประชาสัมพันธ์ของตลาดนัดที่เป็นที่นิยม 2 แห่ง คือ เดอะเกรทเอ้าท์ดอร์มาร์เก็ต และ อาร์ตบ๊อกซ์ ด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้จัดตลาดนัดป๊อปอัพจำนวน 2 ท่านและนักการตลาดจำนวน 1 ท่าน และการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์จำนวนทั้งหมด 400 ชุด แบ่งเป็นตลาดนัดป๊อปอัพเดอะเกรทเอ้าท์ดอร์ จำนวน 200 ชุดและตลาดนัดป๊อปอัพอาร์ตบ๊อกซ์จำนวน 200 ชุด เพื่อศึกษาถึงการเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์และทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อตลาดนัดป๊อปอัพ รวมถึงศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์และทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อตลาดนัดป๊อปอัพ ผลการวิจัยเชิงคุณภาพพบว่า (1)ตลาดนัดป๊อปอัพทั้งสองแห่งเลือกใช้สื่อใหม่เป็นส่วนใหญ่ในการประชาสัมพันธ์ข่าวสาร (2)ตลาดนัดป๊อปอัพทั้งสองแห่งมีการกำหนดกลยุทธ์ในการสื่อสารการตลาดไปในแนวทางเดียวกัน โดยมีการกำหนดรูปแบบและเอกลักษณ์ หลักการเลือกสถานที่ กำหนดระยะเวลาในการประชาสัมพันธ์ การกำหนดเครื่องมือในการสื่อสาร และการอาศัยความร่วมมือกับองค์กรที่สนับสนุน ผลการวิจัยเชิงปริมาณพบว่า โดยภาพรวมผู้บริโภคเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์ของตลาดนัดป๊อปอัพผ่านทางเฟซบุ๊กแฟนเพจและการสื่อสารแบบปากต่อปากในระดับนาน ๆ ครั้ง และมีทัศนคติโดยรวมอยู่ในระดับสูง ผู้บริโภคที่มีเพศ สถานภาพ ระดับการศึกษา และอาชีพที่แตกต่างกัน จะมีการเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์ที่แตกต่างกัน และผู้บริโภคที่มีระดับการศึกษาและรายได้ที่แตกต่างกัน จะมีทัศนคติต่อตลาดนัดป๊อปอัพแตกต่างกัน และการเปิดรับข่าวสารการประชาสัมพันธ์มีความสัมพันธ์กับทัศนคติของผู้บริโภคต่อตลาดนัดป๊อปอัพ |
Other Abstract: | The research was conducted with the following objectives: (1) to study the marketing communication and the public relations strategies of the pop-up flea markets, (2) to study the receiving of public relations information and the attitudes of the consumers towards the pop-up flea markets, (3) to study the relationship between the receiving of public relations information and the attitudes of the consumers towards the pop-up flea markets. The qualitative research was performed to study the marketing communication and the public relations strategies of 2 popular flea markets namely The Great Outdoor Market and Art Box by carrying out the in-depth interview with 2 pop-up flea market organizers and 1 marketing executive. The quantitative research was done through total 400 online surveys divided into 200 sets for The Great Outdoor and another 200 sets for Art Box to study the receiving of public relations information and the attitudes of the consumers towards the pop-up flea markets including the study of the relationship between the receiving of public relations information and the attitudes of the consumers towards the pop-up flea markets. The qualitative research found that (1) both pop-up flea markets used mostly new media in information public relations, (2) both pop-up flea markets determined the marketing communication in the same direction by defining form and identity, principle of location selection, setting of public relations duration, designating of communication tools, and depending on cooperation with the supporting organizations. The quantitative research found that in total, the consumers received the public relations information of the pop-up flea markets via Facebook Fanpage and the word of mouth communication few times and the overall attitude level was many. The consumer with different demographic characteristic received vary public relations information. The consumer with different age educational and income levels had vary attitudes toward the pop-up flea markets. The receiving of public relations information was related to the attitudes of the consumers towards the pop-up flea markets as well. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | นิเทศศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58292 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.413 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2016.413 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5784689328.pdf | 6.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.