Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61455
Title: | Application of reduced graphene oxide/ natural rubber composite for petroleum removal in sea water |
Other Titles: | การประยุกต์ของรีดิวซ์แกรฟีนออกไซด์/ยางธรรมชาติคอมพอสิตสำหรับการกำจัดปิโตรเลียมในทะเล |
Authors: | Siripak Songsaeng |
Advisors: | Sirilux Poompradub Patchanita Thamyongkit |
Other author: | Chulalongkorn University. Graduate School |
Subjects: | Foam rubber Graphene Petroleum -- Adsorption โฟมยาง กราฟีน ปิโตรเลียม -- การดูดซับ |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | In this study, the natural rubber (NR) composite foam was prepared to enhance oil adsorption performance of NR foam. The reduced graphene oxide (rGO) was synthesized from graphite waste by oxidation and reduction processes. In the oxidation step, different oxidation conditions (thermal-sonication and stirring-sonication) were studied in order to achieve the highest interlayer spacing in graphite structure. Then, the reduction was carried out using L-ascorbic acid (L-AA) as a reducing agent. Furthermore, morphology and surface properties of the synthesized rGO were investigated. To prepare the NR composite foams, NR latex was mixed with various contents of rGO (0.25, 0.5, 1.0 and 1.5 parts by weight per hundred part of rubber: phr). The results showed that the amount of rGO affected the morphology and the oil adsorption capacity of NR composite foams. The optimum amount of rGO in the NR composites foam which exhibited the highest oil adsorption performance was 0.5 phr. The oil adsorption capacity of NG-0.5 for gasohol, kerosene, crude oil, diesel and fuel was 21.50, 19.31, 17.04, 16.53 and 10.09 g g-1, respectively. In addition, the effect of temperature and turbulence on the oil adsorption capacity of the NR composite foams was determined. Three kinetic models, i.e. pseudo-first-order, pseudo-second-order and Elovich equation, were examined. The pseudo-second-order presented the better fit with the experimental data. The Langmuir isotherm was an appropriated model to predict the oil adsorption behavior of the NR composite foams. Finally, reusability feature of the NR composite foams was also studied through fifteen oil adsorption-desorption cycles. The result showed that the NR composite foams could be reused in many times. |
Other Abstract: | ในงานวิจัยนี้ทำการเตรียมโฟมคอมพอสิตยางธรรมชาติเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการดูดซับน้ำมัน รีดิวซ์แกรฟีนออกไซด์สังเคราะห์มากจากของเสียแกรไฟต์ด้วยกระบวนการออกซิเดชันและรีดักชัน ในกระบวนการออกซิเดชัน ทำการศึกษาการออกซิเดชันที่ภาวะแตกต่างกัน (การให้ความร้อนควบคู่กับอัลตราโซนิกส์และการปั่นกวนควบคู่กับอัลตราโซนิกส์) เพื่อให้ได้ระยะห่างระยะชั้นในโครงสร้างของแกรไฟต์สูงที่สุด หลังจากนั้นนำกรดแอลแอสคอร์บิก (L-ascorbic acid: L-AA) มาใช้เป็นตัวรีดิวซ์ นอกจากนี้ ได้ทำการศึกษาสมบัติทางสัณฐานวิทยาและสมบัติของพื้นผิวของรีดิวซ์แกรฟีนออกไซด์ที่สังเคราะห์ได้ การเตรียมคอมโฟมคอมพอสิตยางธรรมชาติทำได้โดยการผสมน้ำยางธรรมชาติและรีดิวซ์แกรฟีนออกไซด์ในสัดส่วนต่างกัน (0.25 0.5 1.0 และ 1.5 ส่วนในร้อยส่วนของยาง (phr)) ผลการศึกษาพบว่าปริมาณของรีดิวซ์แกรฟีนออกไซด์มีผลต่อลักษณะสัณฐานวิทยาและประสิทธิภาพในการดูดซับน้ำมันของโฟมคอมพอสิตยางธรรมชาติ สัดส่วนที่เหมาะสมของรีดิวซ์แกรฟีนออกไซด์ในโฟมยางธรรมชาติคอมโพสิตซึ่งให้แสดงค่าการดูดซับน้ำมันที่มากที่สุด คือ 0.5 phr ความสามารถในการดูดซับน้ำมันของ NG-0.5 สำหรับน้ำมันแก๊สโซฮอล์ น้ำมันก๊าด น้ำมันดิบ น้ำมันดีเซล และน้ำมันเตาเท่ากับ 21.50 9.31 17.04 16.53 และ 10.09 กรัมต่อกรัม ตามลำดับ นอกจากนี้ ได้ทำการศึกษาผลกระทบของอุณหภูมิและความปั่นป่วน (turbulence) ในการดูดซับน้ำมันของโฟมคอมพอสิตยางธรรมชาติแบบจำลองจลนศาสตร์ทั้งสาม ได้แก่ pseudo-first-order pseudo-second-order และ สมการ Elovich ถูกนำมาศึกษา โดยแบบจำลอง pseudo-second-order แสดงความสอดคล้องกับข้อมูลที่ได้จากการทดลอง แบบจำลอง Langmuir ไอโซเทอร์มเป็นแบบจำลองที่เหมาะสมในการทำนายพฤติกรรมการดูดซับน้ำมันของโฟมคอมพอสิตยางธรรมชาติ นอกจากนี้ ศึกษาถึงลักษณะการนำกลับมาใช้ใหม่โดยวัฏจักรการดูดซับและการคายการดูดซับจำนวน 15 ครั้ง ผลการศึกษาพบว่าโฟมคอมพอสิตยางธรรมชาติสามารถนำกลับมาใช้ได้หลายครั้ง |
Description: | Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2018 |
Degree Name: | Master of Science |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Hazardous Substance and Environmental Management |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61455 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.276 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2018.276 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5987544720.pdf | 4.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.