Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63655
Title: Compression Behavior Of Fire-Damaged Concrete-Filled Steel Tubular Columns Confined With Fiber-Reinforced Polymer Sheets
Other Titles: พฤติกรรมรับแรงอัดของเสาท่อเหล็กเติมด้วยคอนกรีตที่เสียหายจากไฟถูกโอบรัดด้วยแผ่นพอลิเมอร์เสริมเส้นใย
Authors: Dat Thanh Vu
Advisors: Akhrawat Lenwari
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Akhrawat.L@Chula.ac.th
Issue Date: 2018
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: This research investigates the axial compression behavior of fire-damaged circular concrete-filled steel tube (CFST) stub columns externally confined with fiber-reinforced polymer (FRP) sheets. A total of 38 CFST specimens were tested under axial compression to investigate the load capacity, ductility, stiffness and failure mode of fire-damaged CFST columns before and after strengthening with FRP sheets. The test variables include the level of fire damage (no damage and 2-hour ISO standard fire), compressive strength of infill concrete (24MPa and 55MPa), type of FRP sheets (carbon and glass), and the number of FRP layers (0, 1, and 2 layers). The test results showed that 55-MPa CFST columns are more damaged by fire than 24-MPa CFST columns. However, confinement effectiveness due to FRP wrapping is similar. The level of strength enhancement due to FRP for fire-damaged CFST columns is lower than undamaged ones. In contrast to undamaged CFST columns, FRP cannot improve the stiffness of fire-damaged ones. Furthermore, an increase in the number of FRP layers improves the load capacity of specimens but deteriorates the ductility. The glass fiber sheets provide competitive strength enhancement and superior in ductility enhancement than carbon fiber sheets. An analysis of compression behavior of FRP-confined fire-damaged CFST columns is also proposed. Three main components include (1) two-dimensional finite element heat transfer analysis, (2) Post-fire mechanical properties of steel tube and concrete, and (3) analytical model that incorporates the confinement effect. The validity of the proposed model is shown by comparing the predicted load-strain relationships with experimental results.
Other Abstract: งานวิจัยนี้ศึกษาพฤติกรรมรับแรงอัดของเสาสั้นท่อเหล็กกลมเติมด้วยคอนกรีตที่เสียหายจากไฟและถูกโอบรัดภายนอกด้วยแผ่นพอลิเมอร์เสริมเส้นใย ในการศึกษานี้ได้ทำการทดสอบเสาตัวอย่างภายใต้แรงอัดจำนวน 38 ชิ้นงานเพื่อศึกษากำลังรับแรงอัด ความเหนียว และสติฟเนสของเสา ทั้งก่อนและภายหลังการเสริมกำลังด้วยแผ่นพอลิเมอร์เสริมเส้นใย โดยมีตัวแปรในการทดสอบประกอบ คือ ระดับความเสียหายจากไฟ (ไม่มีความเสียหาย และได้รับความเสียหายจากการเผาไฟภายใต้เพลิงไหม้มาตรฐานไอเอสโอเป็นระยะเวลา 2 ชั่วโมง) กำลังรับแรงอัดของคอนกรีต (24 และ 55 เมกะปาสคาล) ประเภทของเส้นใย (คาร์บอน และแก้ว) และ จำนวนชั้นที่พันรอบด้วยแผ่นพอลิเมอร์เสริมเส้นใย (0 1 และ 2 ชั้น) จากผลการทดสอบพบว่า เสาวัสดุผสมที่เติมด้วยคอนกรีต 55 เมกะปาสคาล ได้รับผลกระทบจากการเผาไฟมากกว่าเสาวัสดุผสมที่เติมด้วยคอนกรีต 24 เมกะปาสคาล แต่แสดงประสิทธิภาพของการเสริมกำลังที่ไม่แตกต่างกัน ทั้งนี้ ระดับการเพิ่มขึ้นของกำลังรับแรงอัดเนื่องจากการเสริมกำลังในกรณีเสาวัสดุผสมที่เสียหายจากไฟมีค่าต่ำกว่ากรณีเสาที่ไม่เสียหาย และแผ่นพอลิเมอร์เสริมเส้นใยไม่สามารถเพิ่มสติฟเนสของเสาวัสดุผสมที่เสียหายจากไฟได้เหมือนในกรณีเสาที่ไม่เสียหาย นอกจากนั้น การเพิ่มจำนวนชั้นที่พันรอบด้วยแผ่นพอลิเมอร์เสริมเส้นใยสามารถเพิ่มกำลังรับแรงอัดแต่ความเหนียวของเสาลดลง เส้นใยแก้วให้ระดับการเพิ่มขึ้นของกำลังรับแรงอัดที่ใกล้เคียงและให้ระดับการเพิ่มขึ้นของความเหนียวที่สูงกว่าเส้นใยคาร์บอน งานวิจัยนี้ยังได้นำเสนอการวิเคราะห์พฤติกรรมรับแรงอัดซึ่งประกอบด้วย (1) การวิเคราะห์การถ่ายโอนความร้อนด้วยไฟไนต์เอลิเมนต์ 2 มิติ (2) คุณสมบัติเชิงกลของท่อเหล็กและคอนกรีตภายหลังเผาไฟ และ (3) แบบจำลองที่พิจารณาผลกระทบของการโอบรัดคอนกรีต และมีการตรวจสอบความเหมาะสมของการวิเคราะห์โดยการเปรียบเทียบความสัมพันธ์ระหว่างแรงอัดและความเครียดที่ได้จากการวิเคราะห์กับผลการทดสอบ
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2018
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Civil Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63655
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.127
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2018.127
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6070192021.pdf8.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.