Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64977
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAran Hansuebsai-
dc.contributor.advisorHoshino, Yasushi-
dc.contributor.authorSupawadee Theerathammakorn-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Science-
dc.date.accessioned2020-04-05T07:58:21Z-
dc.date.available2020-04-05T07:58:21Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64977-
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2017-
dc.description.abstractPrinted images of food products appearing on packaging usually include vivid colors in order to draw the customers' attention and influence their product buying decision. Durian packaging is a vital tool in marketing mix in contributing to buying decision, especially the color that are consistent with customers’ expectation. Packaging designers and marketers need to understand how color stimuli impact the customer’s buying decision process. This study aims to establish buying decision model based on color attributes for Durio zibethinus cv.Monthong and to evaluate the relationships between “Deliciousness”, “Naturalness”, and “Attractiveness” and buying decision.The color attributes of durian images, such as hue, saturation, CIELAB under various correlated color temperatures (CCTs) and illuminances, were investigated. A psychophysical experiment was conducted based on the feelings of “deliciousness”, “attractiveness” and “naturalness” from the packaging, as these feelings impact buying decisions. Multivariate analysis of variance (MANOVA) indicated that saturation had a significant effect on all the feelings that influence buying decision. The multiple regression analysis showed that the relationships between “Attractiveness of Flesh (Att-F)”and “Deliciousness of Flesh (Del-F)” and buying decision were significant and related significantly to each other. In addition, predicted probability of  more than 90% buying with high human expectations from logistic regression analysis indicated that  the saturation level were 45 and 60%. Adjusting durian cv.Monthong by using the model showed that the reference chroma were in the range of 51 to 58 and delta chroma in the range of 21 to 28. -
dc.description.abstractalternativeภาพผลิตภัณฑ์อาหารที่ปรากฏบนบรรจุภัณฑ์มักมีสีสันสดใสเพื่อดึงดูดความสนใจของลูกค้า และมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ บรรจุภัณฑ์ทุเรียนเป็นเครื่องมือสำคัญในการผสมผสานด้านการตลาดเพื่อให้เกิดการตัดสินใจซื้อโดยเฉพาะสีที่สอดคล้องกับความคาดหวังของลูกค้า นักออกแบบและนักการตลาดบรรจุภัณฑ์จำเป็นต้องเข้าใจว่า สีมีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อของลูกค้าอย่างไร การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ สร้างแบบจำลองการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโดยพิจารณาจากคุณลักษณะของสีที่มีต่อ Durio zibethinus cv.Monthong และเพื่อประเมินความสัมพันธ์ระหว่าง "Deliciousness", "Naturalness" และ "Attractiveness" กับการตัดสินใจซื้อ  คุณลักษณะสีของภาพทุเรียน เช่น สีความอิ่มตัวของสี CIELAB ภายใต้อุณหภูมิสีที่ต่างกัน (CCTs) และความสว่าง (illuminances) การทดลองทางจิตวิทยาได้ดำเนินการขึ้นอยู่กับความรู้สึกของ "ความอร่อย" ความน่าดึงดูดใจ และความเป็นธรรมชาติจากบรรจุภัณฑ์ ด้วย เนื่องจากความรู้สึกเหล่านี้ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อ ผลการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบหลายตัวแปร (MANOVA) ระบุว่า ความอิ่มตัวของสีมีผลต่อความรู้สึกทั้งหมดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณพบว่าความสัมพันธ์ระหว่าง "ความดึงดูดใจเนื้อทุเรียน (Attractiveness of Flesh, Att-F)" และ "ความน่ารับประทานของเนื้อทุเรียน (Deliciousness of Flesh, Del-F)" สัมพันธ์ต่อการตัดสินใจซื้อ  Att-F และ Del-F มีความสัมพันธ์กันมาก นอกจากนี้การคาดการณ์ความน่าจะเป็นมากกว่า 90% ของการซื้อสำหรับความคาดหวังของมนุษย์สูงโดยใช้การวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติกระบุว่า ระดับความอิ่มตัวอยู่ที่ 45 และ 60% การประยุกต์ใช้แบบจำลองเพื่อปรับภาพทุเรียนพันธุ์หมอนทองแสดงให้เห็นว่า ค่าความเข้มของสีอ้างอิงอยู่ในช่วง 51 ถึง 58 และค่าความแตกต่างของความเข้มสีอยู่ในช่วง 21 ถึง 28-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.289-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.subject.classificationMultidisciplinary-
dc.titleEstablishing buying decision model based on color attributes for durio zibethinus L.-
dc.title.alternativeการสร้างแบบจำลองการตัดสินใจซื้อบนพื้นฐานคุณลักษณะสีสำหรับทุเรียน Durio zibethinus L. พันธุ์หมอนทอง-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameDoctor of Philosophy-
dc.degree.levelDoctoral Degree-
dc.degree.disciplineImaging Technology-
dc.degree.grantorChulalongkorn University-
dc.email.advisorAran.H@Chula.ac.th-
dc.email.advisorNo information provided-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2017.289-
Appears in Collections:Sci - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5872831123.pdf7.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.