Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65444
Title: | การออกแบบและออปติไมซ์หม้อน้ำรถยนต์ |
Other Titles: | Design and opimization of automotive radiator |
Authors: | ศริญญา เจริญวงศ์ |
Advisors: | สมประสงค์ ศรีชัย |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | รถยนต์ -- หม้อน้ำ ความร้อน -- การถ่ายเท กลศาสตร์ของไหล การหาค่าเหมาะที่สุดเชิงคณิตศาสตร์ Automobiles -- Boilers Heat -- Transmission Fluid mechanics Mathematical optimization |
Issue Date: | 2544 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ในการออกแบบและออปติไมซ์หม้อนํ้ารถยนต์ เพื่อคำนวณตัวแปรออกแบบของหม้อนํ้ารถยนต์ที่ทำให้วัตถุดิบหลักที่ใช้ในการผลิตรังผึ้งหม้อนํ้ารถยนต์มีค่าตํ่าที่สุดภายใต้เงื่อนไขการออกแบบและการทดสอบประสิทธิภาพหม้อนํ้ารถยนต์ การออปติไมซ์หม้อนํ้ารถยนต์จะแบ่งออกเป็น 2 กรณี คือ กรณีออปติไมซ์ที่สภาวะปกติ ซึ่งเป็นกรณีที่สมมติให้ความสัมพันธ์ที่ได้จากการทดลองนั้นถูกต้อง และกรณีออปติไมซ์ภายใต้ความไม่แน่นอนซึ่งเป็นกรณีที่คำนึงถึงความไม่แน่นอนของข้อมูลที่ใช้ในการสร้างความสัมพันธ์ดังกล่าว งานวิจัยนี้จะศึกษาหม้อนํ้ารถยนต์ทั้งหมด 8 แบบที่มีลักษณะของรังผึ้ง วัสดุที่ใช้ในการผลิตท่อ และครีบ และลักษณะพื้นผิวของท่อที่แตกต่างกัน จากผลการออปติไมซ์ทั้ง2 กรณีพบว่าภายใต้เงื่อนไขการออกแบบและการทดสอบประสิทธิภาพหม้อนํ้ารถยนต์ที่แตกต่างกันทั้งสิ้น 10 เงื่อนไข หม้อนํ้ารถยนต์ที่ประกอบด้วยท่อและครีบที่ทำจากอะลูมิเนียม และมีลักษณะรังผึ้งแบบครีบลูเวอร์พับงอและมีแผ่นกั้นเป็นรูปแบบหม้อนํ้า รถยนต์ที่เหมาะสมที่สุด |
Other Abstract: | The objective of this' research covers designing and optimization of automotive radiators in order to calculate their design variables based on main raw materials for the production of the radiator core at the minimum cost. Optimization of the radiator is divided into 2 cases, i.e., "normality" and the other "uncertainty." The former case is assumed that all experimental correlations from previous researches are correct, while the latter is considered uncertainty from data used in formulating correlations. This study will include details of 8 types of radiators with different core geometry, raw material of tube and fin, and surface geometry of the tube. As a result, both optimization cases under 10 various design constraints, the aluminum core consisting of corrugated louver fin with splitter plate and ribbed tube is the optimum type of the radiator. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเคมี |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65444 |
ISBN: | 9740303722 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sarinya_ch_front_p.pdf | 978.59 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinya_ch_ch1_p.pdf | 774.94 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinya_ch_ch2_p.pdf | 2.24 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinya_ch_ch3_p.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinya_ch_ch4_p.pdf | 1.77 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinya_ch_ch5_p.pdf | 713.11 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinya_ch_back_p.pdf | 2.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.