Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65455
Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพของสถานศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา : การวิเคราะห์พหุระดับด้วยโมเดลเชิงเส้นตรงระดับลดหลั่น
Other Titles: Factors affecting the quality of schools under the Department of General Education : a multilevel analysis using a hierarchical linear model
Authors: ปิยะธิดา ทองอร่าม
Advisors: ศิริเดช สุชีวะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: ssiridej@chula.ac.th
Subjects: โรงเรียน -- การควบคุมคุณภาพ
การวิเคราะห์พหุระดับ
แบบจำลองเชิงเส้น
ประกันคุณภาพการศึกษา
Schools -- Quality control
Multilevel analysis
Linear models ‪(Statistics)‬
Issue Date: 2545
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยระดับโรงเรียน และปัจจัยระดับจังหวัด ที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพของสถานศึกษาสังกัดกรมสามัญศึกษา เก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้บริหารโรงเรียนและกลุ่มครูซึ่งประกอบด้วยครูในหมวดคณิตศาสตร์หรือหมวดวิทยาศาสตร์ และครูในหมวดสังคมหรือหมวดภาษาต่างประเทศของสถานศึกษาที่เข้าร่วมในโครงการประกันคุณภาพการ ศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ประจำปีการศึกษา 2543 จำนวน 493 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย แบบสอบถามผู้บริหารโรงเรียน และแบบสอบถามครูข้อมูลที่ได้ประกอบด้วยข้อมูลระดับโรงเรียน และข้อมูลระดับจังหวัด วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์พหุระดับด้วยโมเดลเชิงเส้นตรงระดับลดหลั่น สรุปผลการวิจัย ได้ดังนี้ 1. ปัจจัยระดับโรงเรียนที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพของสถานศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติได้แก่ สัดส่วนของนักเรียนต่อครู สัดส่วนของนักเรียนต่อห้องเรียน ขวัญและกำลังใจในการปฏิบัติงาน และความเป็นผู้นำของผู้บริหารโรงเรียน 2. ปัจจัยระดับจังหวัดที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพของสถานศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติได้แก่ ค่าเฉลี่ยปริมาณการให้คำแนะนำทางวิชาการจากหน่วยศึกษานิเทศกของจังหวัด ค่าเฉลี่ยงบประมาณที่ได้รับการสนับสนุนจากจังหวัด
Other Abstract: The purpose of this research was to study factors affecting the quality of schools under the Department of General Education using a hierarchical linear model analysis. The samples of this study consisted of 493 secondary schools under the quality assurance project. Data were collected from school administrators, mathmatic or science teachers and social or foreign language teachers. The instruments were administrator questionnaire and teacher questionnaire. Data obtained to include school level variables and province level variables and analyzed by using hierarchical linear model program. The results were as follows. 1. School level variables that had significant effects on quality of schools under the Department c f General Education were educational resource of school , student-teacher proportion, smdent-class proportion, working morale and administrator leadership. 2. Province level variables that had significant effects on quality of schools under the Department of General Education were the average of advice from supervisor in the Provincial General Education Office and the average of financial supported from the province.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65455
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2002.744
ISBN: 9741711689
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2002.744
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piyathida_to_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ831.4 kBAdobe PDFView/Open
Piyathida_to_ch1_p.pdfบทที่ 1999.8 kBAdobe PDFView/Open
Piyathida_to_ch2_p.pdfบทที่ 21.71 MBAdobe PDFView/Open
Piyathida_to_ch3_p.pdfบทที่ 31.02 MBAdobe PDFView/Open
Piyathida_to_ch4_p.pdfบทที่ 41.93 MBAdobe PDFView/Open
Piyathida_to_ch5_p.pdfบทที่ 5965.16 kBAdobe PDFView/Open
Piyathida_to_back_p.pdfรายการอ้างอิง และภาคผนวก1.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.