Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65839
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจินดารัตน์ เบอรพันธุ์-
dc.contributor.authorอารีย์พร อัจฉรารัตนโสภณ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์-
dc.date.accessioned2020-05-18T04:03:13Z-
dc.date.available2020-05-18T04:03:13Z-
dc.date.issued2544-
dc.identifier.isbn9741700822-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65839-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้และความต้องการสารนิเทศของอาจารย์และนักศึกษาของสถาบันพระคริสต์ธรรม จำนวน 9 แห่ง ในด้านวัตถุประสงค์ รูปแบบเนื้อหา ภาษา อายุ และแหล่งสารนิเทศ รวมทั้งปัญหาในการใช้สารนิเทศ โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูล ผลการวิจัยในส่วนการใช้สารนิเทศของอาจารย์พบว่า อาจารย์ทุกคนใช้สารนิเทศเพื่อประกอบการสอน ในรูปแบบหนังสือ และหนังสืออ้างอิง โดยมีเนื้อหาเกี่ยวกับพระคัมภีร์ และอาจารย์จำนวนมากที่สุดใช้สารนิเทศภาษาไทย อายุตํ่ากว่า 1 ปี และ 1-3 ปี และแหล่งสารนิเทศที่ใช้คือ ห้องสมุดภายในสถาบันพระคริสต์ธรรม สำหรับความต้องการสารนิเทศของอาจารย์พบว่า อาจารย์ทุกคนต้องการสารนิเทศเพื่อประกอบการสอน ในรูปแบบหนังสือ หนังลืออ้างอิง และสิ่งพิมพ์ต่อเนื่อง โดยต้องการเนื้อหาด้านคริสตศาสนศาสตร์ทุกด้าน และอาจารย์จำนวนมากที่สุดต้องการสารนิเทศทั้งภาษาไทยและภาษาอังกฤษ อายุตํ่ากว่า 1 ปี และ 1-3 ปี และปัญหาที่อาจารย์จำนวนมากที่สุดประสบคือ สารนิเทศที่เป็นภาษาไทยมีไม่เพียงพอ ในส่วนการใช้สารนิเทศของนักศึกษาพบว่า นักศึกษาจำนวนมากที่สุดใช้สารนิเทศเพื่อเพิ่มพูนความรู้ ในรูปแบบหนังสืออ้างอิง โดยมีเนื้อหาเกี่ยวกับพระคัมภีร์ และนักศึกษาจำนวนมากที่สุดใช้สารนิเทศภาษาไทย อายุ 1-3 ปี และแหล่งสารนิเทศที่ใช้คือ ห้องสมุดภายในสถาบันพระคริสต์ธรรม สำหรับความต้องการสารนิเทศของนักศึกษาพบว่า นักศึกษาจำนวนมากที่สุด ต้องการสารนิเทศเพื่อประกอบการเรียน ในรูปแบบหนังสือ และหนังสืออ้างอิง โดยมีเนื้อหาเกี่ยวกับศาสนศาสตร์ตามแนวคริสตศาสนา และเนื้อหาเกี่ยวกับระเบียบแบบแผนปฏิบัติและคริสตจักรท้องถิ่น และนักศึกษาจำนวนมากที่สุดต้องการสารนิเทศภาษาไทย อายุ 1-3 ปี และปัญหาที่นักศึกษาจำนวนมากที่สุดประสบคือ ไม่เข้าใจสารนิเทศที่เป็นภาษาต่างประเทศ-
dc.description.abstractalternativeThe objective of this research was to study information uses and needs of faculty members and students in 9 seminary institutes, in terms of, purposes; types, subject areas, languages, and ages of information; information sources, including problems of information uses. Questionnaires were used to collect data. For information uses of faculty members, research findings indicate that all of them use information for teaching. All faculty members use books and reference books and the subject area that they use is Christian theology about the bible. Most faculty members use the information in Thai language, aged under one year and one to three years. The information sources mostly used are libraries in the seminary institutes. While all of them need the information for teaching. They need books, reference books, and periodical and the subject areas that they need most are all topics in Christian theology. Most of them need the information in both Thai and English languages, aged under one year and one to three years. The problem that most of faculty members encountered is information in Thai language is not sufficient. The results on information uses of students indicate that most of them use the information to increase their own knowledge. They use reference books and the subject area mostly used is Christian theology about the bible. Most students use information in Thai language, aged one to three years. Information sources mostly used are libraries in the seminary institutes. Most of the students need the information for studying. They need books and reference books and the subject areas mostly needed are theology of Christianity, Christian religious orders and local church. Most of the students need the information in Thai language, aged one to three years. The problem that most students faced is that they do not understand the information in foreign languages.-
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectความต้องการสารสนเทศen_US
dc.subjectสถาบันอุดมศึกษาเอกชนen_US
dc.subjectการศึกษาการใช้ห้องสมุดen_US
dc.titleการใช้และความต้องการสารนิเทศของอาจารย์และนักศึกษาของสถาบันพระคริสต์ธรรมen_US
dc.title.alternativeInformation uses and needs of faculty members and students in seminary institutesen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameอักษรศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineบรรณารักษศาสตร์และสารนิเทศศาสตร์en_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorChindarat.B@Chula.ac.th-
Appears in Collections:Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Areeporn_at_front_p.pdf765.75 kBAdobe PDFView/Open
Areeporn_at_ch1_p.pdf833.24 kBAdobe PDFView/Open
Areeporn_at_ch2_p.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open
Areeporn_at_ch3_p.pdf749.12 kBAdobe PDFView/Open
Areeporn_at_ch4_p.pdf6.09 MBAdobe PDFView/Open
Areeporn_at_ch5_p.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open
Areeporn_at_back_p.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.