DSpace  
 

CUIR at Chulalongkorn University >
Faculty and Institute >
Faculty of Education -Edu >
Edu - Research Reports >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/6728

Title: การเปรียบเทียบวิธีการสอนแบบสาธิตกับวิธีการสอนแบบใช้ใบงาน และวิธีการสอนแบบใช้วิดีทัศน์ วิชางานประดิษฐ์และงานช่าง กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายประถม : รายงานการวิจัย
Other Titles: A comparison of teaching metods among the teacher's demonstration, using work sheet and video demonstration in handicraft and skill working subject in the area of working-oriented experiences of the students in prathom suksa six at Chulalongkorn University Demonstration Elementary School
Authors: ลาวัลย์ ศรีศิลปนันท์
Author's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การสอน
กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ
การสอนด้วยสื่อ
สื่อการสอน
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลการสอน วิชางานประดิษฐ์และงานช่างกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตจุฬลงกรณ์มหาวิทยาลัยฝ่ายประถม ในด้านความรู้ความเข้าใจในเนื้อหาวิชา กับทักษะในการปฏิบัติงานและความพึงพอใจของนักเรียนระหว่างกลุ่มที่เรียนการสอนโดยวิธีการสอนแบบสาธิต วิธีการสอนแบบใช้ใบงานและวิธีการสอนแบบใช้วิดีทัศน์ ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือนักเรียนโรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยฝ่ายประถม ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการสอนทั้ง 3 วิธี แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน แบบประเมินทักษะการปฏิบัติงาน แบบสอบถามความพึงพอใจ นักเรียนกลุ่มทดลองจำนวน 3 กลุ่มกลุ่มละ 37, 38 และ 39 คน โดยทั้ง 3 กลุ่มจะได้เรียนตามแผนการสอนทั้ง 3 วิธีระยะเวลาของการทดลอง 18 สัปดาห์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติทดสอบ F โดยการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยสรุปได้ว่า การสอนทั้ง 3 วิธีจาก 6 กิจกรรมในด้านความรู้ความเข้าใจ นักเรียนมีความรู้ความเข้าใจในเนื้อหาวิชางานประดิษฐ์และงานช่าง กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ส่วนในด้านทักษะการปฏิบัติงาน นักเรียนมีทักษะในการปฏิบัติงาน 4 กิจกรรม ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 และ 2 กิจกรรม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 งาน ข. ขวดแต่งตัว วิธีการสอนแบบสาธิตสูงกว่าวิธีการสอนแบบใช้ใบงานกล่องของขวัญฉันทำเอง วิธีการสอนแบบใช้ใบงานสูงกว่าวิธีการสอยแบบใช้วิดีทัศน์ ในด้านความพึงพอใจนักเรียนมีความพึงพอใจต่อกิจกรรมแบะวิธีการสอนทั้ง 6 กิจกรรม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 คือ งานกรอบรูปกระดาษสา กับงาน ข.ขวดแต่งตัว วิธีการสอนแบบใช้ในงานสูงกว่าวิธีการสอนแบบสาธิต งานแด่คุณ...ด้วยดวงใจ กับงานกล่องของขวัญฉันทำเอง วิธีการสอนแบบใช้วิดีทัศน์สูงกว่าวิธีการสอบแบบใช้ใบงาน งานที่ติดตู้เย็นพลาสติก กับงานกระถางต้นไม้รีไซเคิล วิธีการสอนแบบสาธิตสูงกว่าวิธีการสอนแบบใช้วิดีทัศน์
Other Abstract: The purpose of this research was to compare the teaching methods among the teacher demonstration, the student work sheet and video demonstration in handicraft and skill working subject in the area of Working-Orietnted Experiences of the setudents in Prathom Suksa Six. The samples of this study are the students in Prathom Suksa Six at Chulalongkorn University Demonstration Elementary School. Three kinds of the instruments were constructed by the researcher. The first was the lesson plans of three methods. The second was the achievement test: pre-test and post-test. The last one was the questionnaire concerning about the students content of studying the three teaching methods. The researcher taught the students for 18 weeks. The F-test and the One-way Analysis of Variance were used in this experiment. Findings: The knowledge of understanding in handiraft and skill working subject of the students by using three methods of teaching for all of six activities were not significant at the level of .05. The studentspracticing for four hand-made activities was not significant at the level of .05 but it was significant at the level of .05 in practicing for two hand-made activities. Decorated Bottles, using the teacher demonstartion method is higher than using work sheet. My Present Boxes using the work sheet is higher than using the video demonstartion. The students content in doing all of six activities was significant at the level of .05. The Paper Picture Frames and Decorated Bottles using work sheet is higher than using the teacher demonstration. To Sir With Love Card and My Present Boxes using video demonstration is higher than using work sheet. Refrigerator Magnetic Stckers and Painted Recycle Pots using the teacher demonstration is higher than using video demonstration.
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/6728
Appears in Collections:Edu - Research Reports

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Lawan(Teaching).pdf25.36 MBAdobe PDFView/Open  (Chula only)
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback