Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68229
Title: | วิธีการและเทคนิคในการออกแบบระบบควบคุมหลายตัวแปรแบบคาสเคด |
Other Titles: | Multivariable cascade control design procedure and technique |
Authors: | ชูเกียรติ ซำคง |
Advisors: | มนตรี วงศ์ศรี |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | การควบคุมแบบคาสเคดหลายตัวแปร การควบคุมอัตโนมัติ |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การควบคุมแบบคาสเคดหลายตัวแปร (เอ็มซีซี) เป็นวิธีการควบคุมที่พลิกแพลง ในการจัดการกับตัวแปรควบคุมที่มีเงื่อนไข ลูพในของคาสเคดเป็นตัวควบคุมแบบไอเอ็มซีหลายตัวแปรซึ่งปรับปรุงไปเป็นโมเดล สเตทฟีดแบ็ก เพื่อป้องกันการอิ่มตัวของตัวแปรปรับ ลูพนอกจะปรับเซ็ทพอยท์ของตัวแปรมีเงื่อนไข ได้มีการดัดแปลงตัวควบคุม (เอ็มซีซี) เดิม โดยการใช้ตัวทำนายของสมิทเพื่อปรับปรุงสมรรถนะของตัวควบคุม (เล็มซีซี) แบบดั้งเดิม กระบวนการที่นำมาสาธิตกับตัวควบคุมได้แก่ 1.) ระบบหนึ่งอินพุทหลายเอาท์พุทแบบ (2x1) 2.) ระบบหลายอินพุทหลายเอาท์พุทแบบ (2x2) สมรรถนะของตัวควบคุม (เอ็มซีซี) เดิมและตัวควบคุม (เอ็มซีซี)ที่ดัดแปลงนั้นเหมือนกัน แต่ตัวควบคุมอย่างหลังนั้นจะมีสมรรถนะที่ดีกว่าเล็กน้อย ในแง่ของ ไอเออี และโอเวอร์ซูตในงานวิจัยนี้ ยังได้ศึกษาการใช้ (เอ็มซีซี) กับระบบระบบหลายอินพุทหลายเอาท์พุทแบบ (3x3) อีกด้วยและแสดงให้เห็นได้ว่าสมรรถนะของระบบควบคุม(เอ็มซีซี) ดีกว่าระบบควบคุมแบบ พีไอดี |
Other Abstract: | Multivarible cascade control (MCC) is a control strategy to treat output constrains. The inner loop of the cascade is multivariable IMC controller imprement in a model state feedback form to accommodate control action saturation. The Outer loop adjusts the setpoint of the constrained variable. The MCC is modified using a Smith Predictor to improve the performance of the original MCC. The process to demonstrate the MCC and the modified MCC are 1.) M ISO (2x1), 2.) MIMO (2x2) system. The performance of the MCC and the modified MCC are similar, but the Ratter has a slightly better performance in term of IAE and overshoot. In this thesis the MCC system is exterded to test a MIMO (3x3) system. It shows that the performance of the MCC system is better the PID system. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเคมี |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68229 |
ISBN: | 9743323732 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chukeit_ch_front_p.pdf | หน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ | 992.33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chukeit_ch_ch1_p.pdf | บทที่ 1 | 692.98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chukeit_ch_ch2_p.pdf | บทที่ 2 | 676.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chukeit_ch_ch3_p.pdf | บทที่ 3 | 1.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Chukeit_ch_ch4_p.pdf | บทที่ 4 | 1.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Chukeit_ch_ch5_p.pdf | บทที่ 5 | 1.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Chukeit_ch_ch6_p.pdf | บทที่ 6 | 673.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Chukeit_ch_back_p.pdf | บรรณานุกรมและภาคผนวก | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.