Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68591
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorบัณฑิต จุลาสัย-
dc.contributor.advisorสุปรีชา หิรัญโร-
dc.contributor.authorวรพงษ์ เอี้ยวฉาย-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์-
dc.date.accessioned2020-10-15T08:30:08Z-
dc.date.available2020-10-15T08:30:08Z-
dc.date.issued2542-
dc.identifier.isbn9743339663-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68591-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์(คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสภาพเศรษฐกิจ และสังคมของผู้ที่อยู่อาศัยในเคหะชุมชนแฟลตคลองจั่น ศึกษาความพึงพอใจของผู้อยู่อาศัยในแฟลตเคหะชุมชนคลองจั่นต่อการบริหารชุมชนของสำนักงานเคหะชุมชนคลองจั่น เพื่อค้นหาปัญหาการบริหารชุมชนของสำนักงานเคหะชุมชนคลองจั่นที่ควรปรับปรุงและเสนอแนะแนวทางในการแก้ไขปัญหา วิธีการวิจัยคือ ออกแบบสอบถามไปยัง กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ที่กำลังพักอาศัยอยู่อาคารที่ 1 - 30 ซึ่งมีจำนวน 5,418 หน่วย ที่อยู่อาศัยเฉลี่ยนานกว่า 5 ปี จำนวน 375 ฉบับ และสัมภาษณ์ผู้อยู่อาศัยที่อยู่อาศัยเฉลี่ยนานกว่า 10ปี จากนั้นวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากการประมวลผล แบบสอบถามที่ได้รับกลับมาและสรุปผลการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่าง ซึ่งจะทำให้ทราบปัญหาที่ควรได้รับการแก้ไข ในเคหะชุมชนแฟลตคลองจั่น จากนั้นจะนำปัญหาต่าง ๆ ไปสอบถามผู้บริหารสำนักงานเคหะชุมชนคลองจั่น เพื่อเสนอแนวทางการแก้ปัญหาเคหะชุมชนแฟลตคลองจั่น ผลการศึกษาพบว่า : ผู้อยู่อาศัยในเคหะชุมชนแฟลตคลองจั่นมีความพึงพอใจในงานการเก็บค่าเช่าซื้อ งานด้านสัญญา การผ่อนผันหนี้ การดูแลรักษาความสะอาด การจัดเก็บขยะ การตัดหญ้า การประสานงานกับหน่วยงานต่าง ๆ ในการแก้ปัญหาเพื่อบริการชุมชน การแก้ไข และป้องกันน้ำท่วม และการจัดตั้งกรรมการชุมชน ส่วนงานติดตามหนี้ และการประสานกับหน่วยงานอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้องนำบริการต่าง ๆ เข้าสู่ชุมชนอยู่ในเกณฑ์พอใช้ งานต่อไปนี้ผู้อยู่อาศัยมีความพึงพอใจ อยู่ในเกณฑ์ต่ำควรปรับปรุงให้ดีขึ้น ได้แก่ การจัดการน้ำประปา และการจัดเก็บค่าน้ำประปา การจัดการไฟฟ้าสาธารณะ การจัดประโยชน์พื้นที่ส่วนกลาง การบำรุงรักษาสาธารณูปโภคต่าง ๆ การบริการซ่อมบำรุงสิ่งที่ชำรุดแก่ผู้อยู่อาศัย การตรวจสอบ และการจัดระเบียบการอยู่อาศัย การควบคุมการบุกรุก ละเมิด การให้ความรู้แก่คณะกรรมการชุมชนและผู้อยู่อาศัย และการมีส่วนร่วมในกิจกรรมชุมชนของเจ้าหน้าที่สำนักงานเคหะชุมชน-
dc.description.abstractalternativeThe purposes of the present study are to investigate the economic and social conditions of the residents of Klongchan Flat Community and to explore their satisfaction regarding the administration of the Klongchan Estate Management Office to find out community administration problems Which need to be improved, if any, as well as to present possible solutions. In the research study, questionnaires were sent to 375 residents who had been living in the flats number 1 to 30, totaling 5,418 units, for more than five years on the average. A number of residents who had been living in the flats for more than ten years on the average were also interviewed. The data elicited from the returned questionnaires and the interviews of the samples were analyzed. The results revealed the existing problems within the Klongchan Flat Community which need to be solved. These problems will then be addressed to the administrators of the Klongchan Estate Management Office to search for possible solutions. The findings of the study indicate that the residents of the Klongchan Flat Community are satisfied with the collection of leases, contracts, installed payments of debt, cleaning services and maintenance, garbage collection, lawn mowing as well as coordination with other agencies in solving problems concerning community service, prevention and solution of flooding, and establishment of a community committee. The follow-up and collection of debt and the cooperation with other agencies to bring various services into the community are fairly satisfactory. There are a number of services which receive low satisfaction from the residents, and thus, need to be improved. These include provision of water works and the collection of water works fee, provision of public electricity, utilization of shared areas, maintenance of public utilities and infrastructure, maintenance and repair service for residents, inspection and regulation of living conditions, control of trespassing, provision of information to community committee and residents, and participation of the staff of the Klongchan Estate Management Office in community activities.-
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.1999.205-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectที่อยู่อาศัย -- ความพอใจของผู้อยู่อาศัย -- ไทย -- กรุงเทพฯen_US
dc.subjectสำนักงานเคหะชุมชนen_US
dc.subjectแฟลตเคหะชุมชนคลองจั่นen_US
dc.subjectHousing -- Resident satisfaction -- Thailand -- Bangkok-
dc.subjectFlats Khlong Chan-
dc.titleความพึงพอใจของผู้อยู่อาศัยต่อการบริหารชุมชนของสำนักงานเคหะชุมชน กรณีตัวอย่าง : เคหะชุมชนแฟลตคลองจั่นen_US
dc.title.alternativeResidents satisfaction with estate management office : a case study of Klongchan flat communityen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineเคหการen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorBundit.C@Chula.ac.th-
dc.email.advisorSupreecha.H@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.1999.205-
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Worapong_la_front_p.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Worapong_la_ch1_p.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open
Worapong_la_ch2_p.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Worapong_la_ch3_p.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
Worapong_la_ch4_p.pdf788.04 kBAdobe PDFView/Open
Worapong_la_ch5_p.pdf6.8 MBAdobe PDFView/Open
Worapong_la_ch6_p.pdf902.64 kBAdobe PDFView/Open
Worapong_la_back_p.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.