Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71876
Title: การพัฒนาแบบวัดเจตคติต่อพฤติกรรมการเรียนคณิตศาสตร์ โดยใช้ทฤษฎีการกระทำด้วยเหตุผล
Other Titles: The development of an attitude scale towards mathematics learning behavior by using a theory of reasoned action
Authors: แหวนไพลิน เย็นสุข
Advisors: สัมหวัง พิธิยานุวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณทิตวิทยาลัย
Subjects: ทัศนคติ -- การวัด
พฤติกรรมการเรียน
คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนาแบบวัดเจตคติต่อพฤติกรรมการเรียนคณิตศาสตร์ โดยใช้ทฤษฎีการกระทำด้วยเหตุผล สำหรับนักเรียนชั้นมัยธยมศึกษาปีที่ 1 ให้มีคุณภาพ กลุ่มผลวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ในโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ จำนวน 1,176 คน โดยได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่สร้างขึ้นเป็นแบบวัดเจตคติทางอ้อมมีลักษณะเป็นแบบวัดตามแนวทฤษฎีการกระทำด้วยเหตุผลของนิชบายน์ และไอเซ็น จำนวน 5 ชุด ๆ ละ 26 ข้อ รวม 130 ข้อ วิเคราะห์หาคุณภาพด้านความตรงและความเที่ยงของแบบวัด โดยใช้โปรแกรมสถิติสำเร็จรูป SPSS คำนวณหาค่าสถิติพื้นฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน และค่าความสอดคล้องภายในด้วยค่าสัมประสิทธิ์แอลฟา ผลปรากฏว่า แบบวัดที่พัฒนานี้เป็นแบบวัดที่มีความตรงตามเนื้อหา มีความตรงเชิงทฤษฎีและเป็นแบบวัดที่มีความเที่ยงสูงมาก
Other Abstract: The purpose of this research was to construct an attitude scale towards Mathematics learning behavior by using a theory of reasoned action for Mathayom suksa one students. The subjects used in this research, by means of multistage random sampling, were 1,760 Mathayom suksa one students in the Secondary Schools under the jurisdiction of the Department of Genera] Education. The developed attitude scale consisted of 130 items, by using Fishbein and Ajzen theory, measuring indirect attitude. spss* program was used to compute descriptive statistics, pearson product-moment, correlation and internal consistency Cronbach’s alpha of the validity and reliability coefficients of the scale. It was found that the Attitude scale towards Mathematics learning behavior by using a theory of Reasoned Action has content validity, construct validity and very high reliability.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71876
ISBN: 9746313258
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vanpailin_ya_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ1.11 MBAdobe PDFView/Open
Vanpailin_ya_ch1_p.pdfบทที่ 11.35 MBAdobe PDFView/Open
Vanpailin_ya_ch2_p.pdfบทที่ 22.49 MBAdobe PDFView/Open
Vanpailin_ya_ch3_p.pdfบทที่ 31.69 MBAdobe PDFView/Open
Vanpailin_ya_ch4_p.pdfบทที่ 41.02 MBAdobe PDFView/Open
Vanpailin_ya_ch5_p.pdfบทที่ 51.24 MBAdobe PDFView/Open
Vanpailin_ya_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก6.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.