Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71940
Title: | Determination of dispersants in gasoline and diesel oil |
Other Titles: | การหาปริมาณสารเติมแต่งประเภทสารช่วยกระจายตัวในน้ำมันแกโซลีนและดีเซล |
Authors: | Rungroj Ampha |
Advisors: | Amorn Petsom |
Other author: | Chulalongkorn University. Graduate School |
Advisor's Email: | Amorn.P@Chula.ac.th |
Issue Date: | 1996 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | This research is intended to use in the quantitative determination of dispersant additive in gasoline and diesel oil by HPLC/GPC method. This method is used to determine the high molecular weight as polymer which in dispersant package but did not in base oil. The method is directed measurement and is independent of base oil or other small additive. Therefore the method is very accurate, fast and reproducible. The repeatability is more than 95%. The optimum conditions in HPLC/GPC method were PLgel 5 µm 50 A 300x7.5 mm, 100 ℃. Of the EMD temperature, 8 l/min of Nitrogen gas flow rate and 1 ml/min of THF as mobile phase flow rate. In diesel case it must be separated dispersant molecules away from base diesel with conditions such as 2 g. Alumina neutral as absorbent, 10 ml Hexane, 10 ml THF and 25 ml diesel sample. The concentration of dispersant additive in unknown sample was determined by compared the peak area of the first peak in unknown sample with standard calibration curve known sample. |
Other Abstract: | ศึกษาและพัฒนาวิธีการวิเคราะห์เชิงปริมาณของสารเติมแต่งประเภทสารช่วยกระจายตัวในน้ำมันแกโซลีนและดีเซล โดยใช้เทคนิค HPLC/GPC ซึ่งเป็นการวิเคราะห์สารที่มีน้ำหนักโมเลกุลสูงในน้ำมันดังกล่าว สารที่มีน้ำหนักโมเลกุลสูงนี้คือสารโพลิเมอร์ เป็นองค์ประกอบหลักในสารเติมแต่งประเภทสารช่วยกระจายตัว แต่ไม่มีในน้ำมันพื้นฐาน เทคนิค HPLC/GPC นี้จึงเป็นการวิเคราะห์โดยทางตรงและไม่ขึ้นกับน้ำมันพื้นฐานหรือสารเติมแต่งชนิดอื่นที่มีขนาดโมเลกุลเล็ก ดังนั้นวิธีการนี้จึงให้ผลการวิเคราะห์ที่รวดเร็วและถูกต้อง ซึ่งมีความคลาดเคลื่อนไม่เกิน 5% เทคนิค HPLC/GPC ในงานวิจัยนี้มีสภาวะที่เหมาะสมคือ คอลัมน์ชนิด PLgel 5 µm 50 A 300x7.5 mm อุณหภูมิเครื่องตรวจวัดวัดที่ 100 ℃. อัตราการไหลของก๊าซไนโตรเจน 8 l/min และอัตราการไหลของ THF ซึ่งใช้เป็นวัฏภาคเคลื่อนที่ 1 ml/min สำหรับน้ำมันดีเซลซึ่งมีความจำเป็นต้องแยกน้ำมันพื้นฐานออกก่อนนั้นมีสภาวะที่เหมาะสมคือ ใช้ตัวดูดซับเป็น Alumina neutral 2 g Hexane 10 ml THF 10 ml และใช้น้ำมันตัวอย่าง 25 ml. การหาปริมาณสารช่วยตัวกระจายตัวทำได้โดยการเปรียบเทียบพื้นที่ใต้พีกของตัวอย่างน้ำมันที่ต้องการวิเคราะห์กับกราฟมาตรฐานของน้ำมันที่รู้ความเข้มข้นที่แน่นอน |
Description: | Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 1996 |
Degree Name: | Master of Science |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Petrochemistry and Polymer Science |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71940 |
ISBN: | 9746367615 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rungroj_am_front_p.pdf | 20.55 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungroj_am_ch1_p.pdf | 2.59 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungroj_am_ch2_p.pdf | 26.68 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungroj_am_ch3_p.pdf | 7.29 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungroj_am_ch4_p.pdf | 22.69 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungroj_am_ch5_p.pdf | 1.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungroj_am_back_p.pdf | 95.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.