Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73502
Title: ผลของการมอบหมายงานโดยใช้ทีมการพยาบาลต่อสัมพันธภาพเชิงวิชาชีพ และความพึงพอใจในการปฏิบัติการพยาบาลของพยาบาลวิชาชีพ
Other Titles: Effects of team nursing assignment on professional relationship and satisfaction in nursing practice of professional nurse
Authors: สายชล กองอ่อน
Advisors: พวงรัตน์ บุญญานุรักษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: Team nursing
พยาบาล -- ความพอใจในการทำงาน
Team nursing assignment
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองสองกลุ่ม วัดผลก่อนและหลังการทดลองมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการมอบหมายงานแบบทีม การพยาบาลต่อสัมพันธภาพเชิงวิชาชีพและความพึงพอใจในการปฏิบัติการพยาบาล เปรียบเทียบกับผลของการมอบหมายงานตามแบบปกติ ตัวอย่างประชากรเป็นพยาบาลวิชาชีพที่ปฏิบัติงานในหอผู้ป่วยสามัญของโรงพยาบาลสมเด็จพระปิ่นเกล้า กรมแพทย์ทหารเรือ แบ่งตัวอย่างประชากรเป็น 2 กลุ่ม (1) กลุ่มทดลองเป็นพยาบาลวิชาชีพ จำนวน 20 คน ที่ได้รับการอบรมความรู้ในการปฏิบัติงานแบบทีมการพยาบาลก่อนทดลอง (2) กลุ่มควบคุมเป็นพยาบาลวิชาชีพจำนวน 20 คน ซึ่งปฏิบัติงานตามแบบปกติ เครื่องมือวิจัยมี 2 ประเภท (1) เครื่องมือประกอบการทดลอง ได้แก่ คู่มือการปฏิบัติงานแบบทีมการพยาบาล แบบทดสอบความรู้ แบบสังเกต และแบบตรวจรายการปฏิบัติงานแบบทีม (2) เครื่องมือสำหรับเก็บข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถามสัมพันธภาพและความพึงพอใจในการปฏิบัติงาน ซึ่งผ่านการทดสอบความเที่ยงและความตรงกันแล้ว ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ค่าคะแนนเฉลี่ยสัมพันธภาพเชิงวิชาชีพ และความพึงพอใจในการปฏิบัติการพยาบาลของพยาบาลวิชาชีพ ต่อการมอบหมายงานแบบทีมการพยาบาล สูงกว่าแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญ ที่ระดับ .05 2. ค่าคะแนนเฉลี่ยสัมพันธภาพเชิงวิชาชีพ และความพึงพอใจในการปฏิบัติการพยาบาลของพยาบาลวิชาชีพ หลังการปฏิบัติสูงกว่า ก่อนการปฏิบัติการพยาบาล ด้วยวิธีการมอบหมายงานแบบทีมการพยาบาล อย่างมีนัยสำคัญที่ ระดับ .05
Other Abstract: This Quasi-Experimental research was two group, Pre – test – Post – test designed, aimed to study the effects of the implementation of team nursing assignment comparing with the conventional nursing assignment, toward professional nurses working in public ward of Somdejpra pinklao Hospital, Two Subject groups which composed of the experimental group was twenty professional nurses who have been instructed the team nursing assignment and the control group was twenty professional nurses who have been instructed the team nursing assignment and the control group was twenty professional nurses who were assigned by using the conventional assignment. The research tools, developed by the investigator, were the experimental instruments there were team nursing handbook, achievement test and observation checklist; and the instrument for data collection there were the questionnaire on professional relationship and satisfaction in nursing practice which were validated and tested for reliability. The conclusion of this study were: 1. The mean score of Nurses’ professional relationship and satisfaction in nursing practice in the team nursing assignment was statistically higher than in the conventional assignment at 0.05 significant level. 2. The Post – test mean score of Nurses’ professional relationship and satisfaction in nursing practice in the team nursing assignment was statistically higher than Pre – test at 0.05 significant level.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การบริหารการพยาบาล
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73502
ISSN: 9745849162
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saichol_go_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ962.15 kBAdobe PDFView/Open
Saichol_go_ch1_p.pdfบทที่ 11.17 MBAdobe PDFView/Open
Saichol_go_ch2_p.pdfบทที่ 23.48 MBAdobe PDFView/Open
Saichol_go_ch3_p.pdfบทที่ 21.51 MBAdobe PDFView/Open
Saichol_go_ch4_p.pdfบทที่ 4924.98 kBAdobe PDFView/Open
Saichol_go_ch5_p.pdfบทที่ 51.32 MBAdobe PDFView/Open
Saichol_go_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก2.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.