Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73901
Title: สภาพและปัญหาการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาขนาดใหญ่ สังกัดกรมสามัญศึกษา ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: State and problems in the administration of large secondary schools under the jurisdiction of the department of general education, Bangkok metropolis
Authors: รสริน ปิตินันท์
Advisors: นพพงษ์ บุญจิตราตุลย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: โรงเรียน -- การบริหาร
School management and organization
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุระสงค์ของการวิจัยนี้เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาของการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา ขนาดใหญ่ สังกัดกรมสามัญศึกษา ในกรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยส่งแบบสอบถามไปยังผู้บริหารและครูอาจารย์ในโรงเรียนมัธยมศึกษาขนาดใหญ่ จำนวน 46 โรง ประกอบด้วยผู้บริหาร จำนวน 230 ฉบับ ครูอาจารย์ จำนวน 373 ฉบับ รวม 603 ฉบับ ได้รับคืน 495 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 82.08 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จ รูป SPSS คำนวณค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1. โรงเรียนมัธยมศึกษาขนาดใหญ่มีการปฏิบัติงานอยู่ในระดับมาก เรียงตามลำดับ คือ งานวิชาการ งานธุรการ การบริหารทั่วไป งานปกครองนักเรียน งานบริการ สำหรับโรงเรียนกับชุมชนมีการปฏิบัติอยู่ในระดับน้อย 2. ปัญหาของการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาอยู่ในระดับน้อย เรียงตามลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ดังนี้คือ งานปกครองนักเรียน โรงเรียนกับชุมชน การบริหารทั่วไป งานธุรการ งานบริหาร งานวิชาการ
Other Abstract: The purpose of this research was to study the state and problems in the administration of large secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education, Bangkok Metropolis. The researchers sent 603 questionnaires to 230 administrators and 373 teachers of 46 large secondary schools .495 or 82.08 percent were completed and returned. The data was analyzed by using the SPSS computer programme in terms of percentages, arithmetic means and standard deviations. Finding of the research 1. The large secondary school performance was rated high on academic affairs, business affairs, general administration, student activities, services, respectively. The performance on school and community was low. 2. The problems in the administration of large secondary school were rated low. They were low on student activities, school and community, general administration, business affaris, services, and academic affairs, respectively
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73901
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Roserind_pi_front_p.pdf890.53 kBAdobe PDFView/Open
Roserind_pi_ch1_p.pdf856.03 kBAdobe PDFView/Open
Roserind_pi_ch2_p.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open
Roserind_pi_ch3_p.pdf736.93 kBAdobe PDFView/Open
Roserind_pi_ch4_p.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
Roserind_pi_ch5_p.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open
Roserind_pi_back_p.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.