Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74330
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมความเป็นผู้นำ ความคิดสร้างสรรค์และผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาสังคมศึกษา ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เขตการศึกษา 9
Other Titles: Delationships among leadership behaviors, creative thinking and social studies learning achievement of mathayom suksa three students educational region nine
Authors: สุรพล ผลประเสริฐ
Advisors: วลัย พานิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Walai.P@chula.ac.th
Subjects: ภาวะผู้นำ
ความคิดสร้างสรรค์
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
ผู้นำ
สังคมศึกษา -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Leadership
Creative thinking
Academic achievement
Social studies -- Study and teaching (Secondary)
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมความเป็นผู้นำความคิดสร้างสรรค์และผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาสังคมศึกษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ตัวอย่างประชากร เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เขตการศึกษา 9 จำนวน 378 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอนจากโรงเรียนรัฐบาล 18 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบวัดพฤติกรรมความเป็นผู้นำ แบบวัดความคิดสร้างสรรค์และแบบสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาสังคมศึกษา ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ดามแบบเพียร์สัน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ ผลการวิจัยมีดังนี้ 1. พฤติกรรมความเป็นผู้นำและผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาสังคมศึกษามีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.8129 2. ความคิดสร้างสรรค์และผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาสังคมศึกษามีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.5231 3. พฤติกรรมความเป็นผู้นำ ความคิดสร้างสรรค์และผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาสังคมศึกษา มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคุณเท่ากับ 0.8410
Other Abstract: The purposes of this research were to investigate the relationships among leadership behaviors, creative thinking and social studies learning achievement of Mathayom Suksa students. The samples were 378 Mathayom Suksa Three students which were selected by multi - stage random sampling from 18 goverment secondary schools in Educational Region Nine. The research instruments a set of questionnaire on leadership behaviors, creative thinking and social studies learning achievement tests which were constructed by the researcher. The obtained data were analyzed by means of Pearson's Product Moment Correlation and Multiple Correlation. The findings were as follows: 1. The relationship between leadership behaviors and social studies learning achievement was significantly positive at the 0.01 level. The Correlation coefficient was 0.8129 2. The relationship between creative thinking and social studies learning achievement was significantly positive at the 0.01 level. The Correlation coefficient was 0.5231 3. The relationships among leadership behaviors, creative thinking and social studies learning achievement were significantly positive at the 0.01 level. The Multi Correlation was 0.8410
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนสังคมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74330
ISBN: 9745770868
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surapon_po_front_p.pdf876.62 kBAdobe PDFView/Open
Surapon_po_ch1_p.pdf973.2 kBAdobe PDFView/Open
Surapon_po_ch2_p.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open
Surapon_po_ch3_p.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
Surapon_po_ch4_p.pdf679.08 kBAdobe PDFView/Open
Surapon_po_ch5_p.pdf967.27 kBAdobe PDFView/Open
Surapon_po_back_p.pdf2.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.