Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74957
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจุมพล พูลภัทรชีวิน-
dc.contributor.authorสมนึก พวงพวา-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2021-08-20T02:37:07Z-
dc.date.available2021-08-20T02:37:07Z-
dc.date.issued2531-
dc.identifier.isbn9745685313-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74957-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจและเปรียบเทียบปรัชญาการศึกษาตามต้องการของอาจารย์วิทยาลัยครูในสหวิทยาลัยทวาราวดีและสหวิทยาลัยทักษิณ นอกจากนี้ยังมุ่งเปรียบเทียบและหาความสัมพันธ์ระหว่างปรัชญาการศึกษาในระดับภาคตะวันตก ภาคใต้ และระดับชาติ ผลการวิจัยพบว่า ปรัชญาการศึกษาตามความต้องการของอาจารย์วิทยาลัยครูในสหวิทยาลัยทวาราวดีและสหวิทยาลัยทักษิณในระดับชาติโน้มไปทางลัทธิพิพัฒนาการนิยมในระดับประถมศึกษาและมัธยมศึกษาลัทธิปฏิรูปนิยมในระดับอุดมศึกษา ลัทธิอัตถภาวนิยมในระดับอาชีวศึกษา และลัทธิพุทธปรัชญาการศึกษาเมื่อรวมทุกระดับการศึกษา อาจารย์มีความต้องการปรัชญาการศึกษาทั้งในระดับภาคตะวันตกและระดับภาคใต้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ. 01 ในด้านจุดมุ่งหมายการศึกษา ด้านหลักสูตร ด้านโรงเรียนและด้านผู้เรียนเป็นเดียวกัน อาจารย์วิทยาลัยครูระหว่างสหวิทยาลัยทวาราวดีและสหวิทยาลัยทักษิณมีความต้องการปรัชญาการศึกษาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ. 01 ทั้งในระดับภาคและระดับชาติอาจมรย์ความต้องการปรัชญาการศึกษาทั้งในระดับภาคตะวันตกกับระดับชาติ และระหว่างภาคใต้กับระดับชาติแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ในลัทธิสารัตถนิยมและปฏิรูปนิยม อาจารย์มีความต้องการปรัชญาการศึกษาระหว่างระดับภาคตะวันตกกับระดับชาติไม่สัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ส่วนในระดับภาคใต้กับระดับชาติสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ. 05-
dc.description.abstractalternativeThis research study determines to survey and compare the educational philosophy according to the needs of teachers' college instructors in the United Colleges of Tawarawadi and Taksin as well as to compare and find a correlation between educational philosophy in western region, southern region and national levels. The research findings revealed that educational philosophy at national level according to the teachers' college instructors in the United Colleges of Tawarawadi and Taksin at the primary, secondary, higher, and vocational educational levels inclined to be the Progressivism. Progressivism, Reconstructionism and Existentialism respectively. Considering the overall levels of education it was found that it had tendency of being the Buddhism at national level. Above all, the research outcome could be summerised as follow: (i) the instructors' needs on the educational philosophy were dissimilar at the statisticll significance of .01 level in the matters of education, curriculum, school and student in the western region as well as the southern region levels; (ii) the instructors' needs on the educational philosophy between the United colleges of Tawarawadi and Taksin levels were dissimilar at the statistical significance of .01 both at the regional level and national level; (iii) the instructors' needs on educational philosophy between the western region and national levels, and between the southern region and national levels were dissimilar at the statistical significance of .01 level in Essentialism and Reconstructionism; (iv) the needs of instructors on educational philosophy between the southern region and national levels were correlated at statistical significance of .05 level whereas the needs between the western region and national levels were found to be of no statistical correlation.-
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectการศึกษา -- ปรัชญาen_US
dc.subjectอาจารย์มหาวิทยาลัย -- ไทยen_US
dc.subjectอัตถิภาวนิยมen_US
dc.subjectพุทธปรัชญาen_US
dc.subjectEducation -- Philosophyen_US
dc.subjectCollege teachers -- Thailanden_US
dc.subjectExistentialismen_US
dc.subjectPhilosophy, Buddhisten_US
dc.titleปรัชญาการศึกษาตามความต้องการของอาจารย์วิทยาลัยครู ในสหวิทยาลัยทวาราวดี และสหวิทยาลัยทักษิณen_US
dc.title.alternativeEducational philosophy according to the needs of teachers college instructors in the unied Colleges of Tawarawadi and Taksinen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineพื้นฐานการศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorChumpol.P@Chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somnuk_ph_front_p.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ph_ch1_p.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ph_ch2_p.pdf4.73 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ph_ch3_p.pdf962.74 kBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ph_ch4_p.pdf4.9 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ph_ch5_p.pdf3.55 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ph_back_p.pdf2.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.