Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75023
Title: การให้บริการข่าวสารการเกษตรผ่านสื่อโทรทัศน์
Other Titles: The agricultural information services via television
Authors: อุทัยวรรณ อินทร์โต
Advisors: ปนัดดา ธนสถิตย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Panadda.T@Chula.ac.th
Subjects: การเผยแพร่ข่าวสาร
สื่อมวลชน
โทรทัศน์เพื่อการเกษตร
Publicity
Mass media
Television in agriculture
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อให้เข้าใจถึงกระบวนการผลิตและโครงสร้างเนื้อหารายการข่าวสาร การเกษตรที่เผยแพร่ทางสื่อโทรทัศน์ ตลอดจนเข้าใจถึงผลจากการให้บริการข่าวสารดังกล่าว การศึกษาวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพศึกษาวิเคราะห์เนื้อหารายการข่าวสารการเกษตรทางสื่อโทรทัศน์ 2 รายการคือ รายการ “ข่าวเกษตรกร” และรายการ “ข่าวเกษตรดินดำ น้ำชุ่ม” ระหว่างวันที่ 1 พฤศจิกายน 2534 ถึงวันที่ 30 พฤศจิกายน 2534 จำนวนทั้งสิ้น 79 ตอน ซึ่งผลของการวิจัยมีดังนี้ กระบวนการผลิตข่าวสารการเกษตรของสถานีโทรทัศน์แบ่งออกเป็น 3 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนการวางแผน ขั้นตอนการดำเนินการผลิต และขั้นตอนการประเมินผล ทีมผู้ผลิตรายการใช้กรอบแห่งนโยบายองค์กรผู้ผลิต วัตถุประสงค์ของรายการ ผลประโยชน์ของผู้สนับสนุนรายการและกลุ่มเป้าหมายรายการเป็นแนวทางในการปฏิบัติ ปัจจัยต่าง ๆ ที่มีส่วนเกี่ยวข้องในการผลิตรายการจึงมีส่วนในการกำหนดโครงสร้างเนื้อหาและรูปแบบรายการ ผลการให้บริการข่าวสารการเกษตรผ่านสื่อโทรทัศน์จึงมีลักษณะการให้และรับส่งข้อมูลข่าวสารที่เป็นประโยชน์สำหรับผู้ที่ไม่ได้ประกอบอาชีพทางการเกษตรมากกว่าการคำนึงถึงผลประโยชน์ต่อกลุ่มเกษตรกรเป็นสำคัญ อย่างไรก็ตามผลจากการให้บริการดังกล่าวสะท้อนให้เห็นถึงคุณค่าของรายการและบทบาทหน้าที่ทางสังคมที่สื่อมวลชนใช้เป็นแนวทางในการปฏิบัติอีกประการหนึ่ง
Other Abstract: The purpose of this study was to examine the production process, the content structure, and the effects of television agricultural news programs. This qualitative research content analyzed the programs “Agricultural News” and “Din Dam Nam Chum Agricultural News” from November 1, 1991 to November 30, 1991 looking at 79 sections of the programs altogether. The study showed that the production process of television agricultural news programs consisted of three phrases: planning, production and evaluation. The policy of the organization, the objectives and evaluation. The policy of the organization, the objectives of the program, the interest of the sponsors and the target audience were factors that the production team took into consideration. Thus, these factors determined, to a certain extent, the content structure and the format of the programs. As a result, instead of giving priority to farmers’ interest, these agricultural news programs actually provided information that was more useful for non-farmers. Nevertheless, these programs were still of considerable value and they reflected another social function performed by mass media.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75023
ISBN: 9745815667
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uthaiwan_in_front_p.pdfหน้าปก และบทคัดย่อ855 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_in_ch1_p.pdfบทที่ 11.04 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_in_ch2_p.pdfบทที่ 21.42 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_in_ch3_p.pdfบทที่ 31.03 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_in_ch4_p.pdfบทที่ 41.67 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_in_ch5_p.pdfบทที่ 51.85 MBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_in_ch6_p.pdfบทที่ 6825.94 kBAdobe PDFView/Open
Uthaiwan_in_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก705.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.