Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75030
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รัตนา พุ่มไพศาล | - |
dc.contributor.advisor | วรรณา ปูรณโชติ | - |
dc.contributor.author | ศิริวรรณ ตันติกุล | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2021-08-24T15:27:06Z | - |
dc.date.available | 2021-08-24T15:27:06Z | - |
dc.date.issued | 2531 | - |
dc.identifier.isbn | 9745690813 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75030 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531 | en_US |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูภาษาไทยและนักศึกษา ผู้ใหญ่ เกี่ยวกับบทบาทของครูภาษาไทยในการส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองของนักศึกษาผู้ใหญ่สาย สามัญระดับที่ 5 ตามการรับรู้ของครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่ในด้านต่าง ๆ ดังนี้ การให้นักศึกษาเห็น คุณค่าและความสำคัญของการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง การให้นักศึกษามีความรู้ความเข้าใจวิธีการศึกษา ค้นคว้าด้วยตนเอง การเสนอแหล่งวิทยาการในการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง การจัดกิจกรรมการเรียนการ สอนเพื่อส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง การร่วมมือกับวิทยากรในโรงเรียนและในชุมชนที่ช่วยส่งเสริม ให้นักศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง ผลการวิจัยพบว่า เมื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่เกี่ยวกับบทบาท ของครูภาษาไทยในการส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองของนักศึกษาผู้ใหญ่สายสามัญระดับที่ 5 ในด้าน ต่าง ๆ 5 ด้าน พบว่าครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มีความคิดเห็นไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ทุกขอใน 3 ด้าน (ด้านที่ 1, 3 และ 5) ในด้านที่ 2 ครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มีความคิดเห็นไม่ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 จำนวน 6 ขอ ยกเว้นข้อ 3 และ 8 โดยครูภาษาไทยและนักศึกษา ผู้ใหญ่มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ในด้านที่ 4 ครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มี ความคิดเห็นไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 จำนวน 14 ข้อ ยกเว้นข้อ 1, 12, 15 และ 18 โดยครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 | - |
dc.description.abstractalternative | Purposes of research : To study and compare with opinions of the Thai language teachers and adult students owing to the roles of Thai language teachers in promoting self-study of adult students in general education level 5 as perceived by Thai language teachers and adult students in the following aspects: Promoting students in knowing the value and importance of self-study. Promoting students to have knowledge and understanding in self-study. Introducing educational resources in self-study. To arrange the instructional activities in promoting self-study. Cooperating with human resources in schools and communities that helped the students to promoting self-study. It was found that the opinions of Thai language teachers and adult students owing to the roles of Thai language teachers in promoting self-study of adult students in general educaiton level 5 in different 5 aspects. It appeared that the opinions of Thai language teachers and adult students were not significantly different at the .05 level in every items of the three aspects (1, 3 and 5). In the second aspect there were not significantly different at the .05 level for a member of 6 items, except 3 and 8, there were significantly different at the .05 level. To the aspect 4, Thai language teachers and adult students were not significantly different at the .05 level for a member of 14 items, except items 1, 12, 15 and 18, there were significantly different at the .05 level. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | ครูภาษาไทย | en_US |
dc.subject | การศึกษาอิสระ | en_US |
dc.subject | การศึกษาด้วยตนเอง | en_US |
dc.subject | Independent study | en_US |
dc.subject | Self-culture | en_US |
dc.title | บทบาทของครูภาษาไทยในการส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง ของนักศึกษาผู้ใหญ่สายสามัญระดับที่ 5 ตามการรับรู้ของครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่ในโรงเรียนผู้ใหญ่กรุงเทพมหานคร | en_US |
dc.title.alternative | Roles of Thai language teachers in promoting self-study of adult students in general education level five as perceived by Thai language teachers and adult students in adult schools, Bangkok metropolis | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | การศึกษานอกระบบโรงเรียน | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Ratana.P@chula.ac.th | - |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Siriwarn_ta_front_p.pdf | 915.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Siriwarn_ta_ch1_p.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siriwarn_ta_ch2_p.pdf | 2.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siriwarn_ta_ch3_p.pdf | 891.72 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Siriwarn_ta_ch4_p.pdf | 1.45 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siriwarn_ta_ch5_p.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Siriwarn_ta_back_p.pdf | 1.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.