Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75054
Title: Removal of zinc using foundry sand waste in packed columns
Other Titles: การกำจัดสังกะสีโดยใช้ทรายที่ถูกทิ้งจากการทำแบบหล่อ ที่บรรจุอยู่ในคอลัมน์
Authors: Tarinee Leepulsap
Advisors: Pichaya Rachdawong
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Issue Date: 2005
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The released of heavy metals such as zinc in wastewater is of significant effect due to its potential to cause environmental and human health problems. The USEPA has classified zinc as one of the most common metal of concern at superfund site. This metal is also present in streams from industrial processes at concentration of 7.2-1500 mg/1 which is well above the USEPA standard of 5 mg/1. The objectives of this study were to investigate the column performance of foundry sand as medium for zinc removal in a continuous flow system and to generate a set of data that can be used for column design. Foundry sand was investigated as a new sorbent for zinc removal in aqueous solutions. It was collected from local foundry factories in Saraburi province, Thailand, and was packed at density between 1.04-1.05 g/cm3 in a column with the depth and diameter of 300 and 25 mm, respectively. The results of the column study indicated that the removal capacities of various bed heights 25, 21.5, 18, and 14.5 cm at flow rate of 6 ml/min were 0.61, 0.66, 0.5 and 0.48 mg/g, respectively. A bed height of 25 cm and flow rate of 6 ml/min resulted in maximum zinc removal. Studies carried out to investigate the effect of flow rates (6, 11, and 15 ml/min) at the optimum bed height of 25 cm indicated removal capacities to be 0.61, 0.45, and 0.48 mg/g respectively. It was found that the change in concentration affected breakthrough time and exhaustion time but posed no effect of column capacities of foundry sand. An initial concentration of 60 mg/1 caused shorter breakthrough and exhaustion times than 30 mg/1. The study on the effect of pH to the removal capacity of foundry sand indicated that at pH 5 removal was higher than a pH 3 (0.66, and 0.29 mg/g of initial pH 5 and 3, respectively). Finally, the study showed that mode of column operation, up-flow and down-flow, resulted in almost the same removal capacity; however, down-flow mode had shorter breakthrough time.
Other Abstract: ทรายแบบหล่อที่เป็นขยะที่เกิดขึ้นจากโรงงานหล่อโลหะ ได้ถูกนำมาทดลองและพบว่า สามารถดูดซับสังกะสีจากน้ำเสียได้ ในงานวิจัยนี้ได้ใช้ทรายแบบหล่อจากโรงงานหล่อโลหะใน จังหวัด สระบุรี ประเทศไทย เพื่อนำมาใช้เป็นตัวดูดซับโลหะหนักในการทดลองแบบคอลัมน์ ซึ่งมี ขนาดเส้นผ่านศูนย์กลาง 22 มิลลิเมตร และยาว 30 เซนติเมตร ที่ความหนาแน่นทรายในคอลัมน์ เท่ากับ 1.04-1.05 กรัมต่อลูกบาศก์เซนติเมตร นี้าเสียถูกสังเคราะห์ขึ้นจาก ZnCL, ผสมน้ำดีไอออไนซ์ โดยค่าพีเอชของน้ำเสียสังเคราะห์ถูกปรับโดยใช้กรดไนตริก 1.0 M และ 1.0 M โซเดียมไฮดร อกไซด์ ผลการทดลองพบว่า ความยาวของคอลัมน์, อัตราการไหล และ ค่า พีเอช ของน้ำเสียส่งผล ต่อประสิทธิภาพการดูดซับที่ความยาวคอลัมน์ 25 ซม. และอัตราการไหล 6 มิลลิลิตรต่อนาทีมีประสิทธิภาพการดูดซับสูงสุดค่าความจุในการดูดซับของทรายที่ความยาวคอลัมน์ 25, 21.5, 18, 14.5 ซม. ที่อัตราการไหล 6 มิลลิลิตรต่อนาทีมีค่า 0.61, 0.66, 0.5 และ 0.48 มิลลิกรัมต่อกรัม ตามลำดับ ในขณะที่ค่าความจุในการดูดซับของทรายที่อัตราการไหล 6, 11 และ 15 มิลลิลิตรต่อ นาที ที่ 25 ซม.มีค่า 0.61, 0.45 และ 0.48 มิลลิกรัมต่อกรัมตามลำดับนอกจากนี้ยังพบว่าที่ค่าความเข้มข้นของสังกะสีที่ 60 มิลลิกรัมต่อลิตร จะใช้เวลาในการเบรกทรูสั้นกว่าที่ 30 มิลลิกรัมต่อลิตร (102 และ 157 นาทีตามลำดับ) แต่อย่างไรก็ตามค่าความจุของการดูดซับของทรายที่ทั้งสองความ เข้มข้นมีค่าเท่ากัน ส่วนค่าพีเอชเริ่มด้นของน้ำเสียที่เท่ากับ 5 จะให้ประสิทธิภาพในการกำจัด มากกว่า ที่พีเอช 3 (0.66 และ 0.29 มิลลิกรัมต่อลิตรตามลำดับ) และสุดท้ายพบว่าการทดลองแบบไหลขึ้นและไหลลงนันไม่ส่งผลต่อค่าความจุแต่ส่งผลต่อระยะเวลาในการเบรกทรูโดยคอลัมน์แบบไหลลงใช้เวลาในการเบรกทรูสั้นกว่าแบบไหลขึ้น
Description: Thesis (M.Sc.) -- Chulalongkorn University, 2005
Degree Name: Master of Science
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Environmental Management (Inter-Department)
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75054
ISBN: 9741760248
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tarinee_le_front_p.pdf1 MBAdobe PDFView/Open
Tarinee_le_ch1_p.pdf639.9 kBAdobe PDFView/Open
Tarinee_le_ch2_p.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
Tarinee_le_ch3_p.pdf945.6 kBAdobe PDFView/Open
Tarinee_le_ch4_p.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open
Tarinee_le_ch5_p.pdf648.36 kBAdobe PDFView/Open
Tarinee_le_back_p.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.