Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75356
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFogler, H. Scott-
dc.contributor.advisorPomthong Malakul-
dc.contributor.authorWattana Chaisoontornyotin-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. The Petroleum and Petrochemical College-
dc.date.accessioned2021-08-31T09:08:18Z-
dc.date.available2021-08-31T09:08:18Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75356-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2013en_US
dc.description.abstractAsphaltenes are fraction of crude oil that cause serious problems in the petroleum industry. The goal of this study is to compare trends in asphaltene aggregation and deposition. More specifically, to relate the asphaltene aggregation particle-particle collision efficiency to the deposition rate by varying the precipitant carbon number and concentration. Establishing a relationship between the aggregation and deposition behavior of asphaltenes will provide valuable insight into both processes. The amount of asphaltenes that are destabilized with different precipitants and at various concentrations was obtained from centrifugation experiments, and the collision efficiency for asphaltene aggregation was calculated using a geometric population balance model. The results revealed that for a fixed volume fraction of precipitant, the asphaltene-asphaltene collision efficiency decreased with higher carbon number precipitants. Decreasing the precipitant concentration resulted in lower collision efficiency. A correlation between collision efficiency and mixture solubility parameter was established for the oil used and different precipitants. In order to investigate asphaltene deposition behavior using different precipitants, the deposition rate was measured using capillary flow. The consistency of the capillary deposition apparatus has been improved by considering the initial inner diameter of the capillary. Scanning electron microscopy (SEM) images of the asphaltene deposits were obtained and used to assess the mixing of oil and precipitant.-
dc.description.abstractalternativeแอลฟัลทีนคือส่วนประกอบในน้ำมันดิบที่ก่อให้เกิดปัญหาสำคัญในอุตสาหกรรมปิโตรเลียม จุดประสงค์ของงานวิจัยนี้คือ ทำการเปรียบเทียบแนวโน้มของการรวมตัวและการเกาะติดของแอลฟัลทีนและเชื่อมโยง collision efficiency ระหว่างอนุภาคในการรวมตัวของแอลฟัลทีนกับอัตราการเกาะติดของแอลฟัลทีน โดยทำการเปลี่ยนจำนวนคาร์บอนและความเข้มข้นของสารตกตะกอน ทั้งนี้ ปริมาณแอลฟัลทีนซึ่งถูกทำให้ไม่เสถียรโดยใช้สารตกตะกอนและความเข้มข้นต่าง ๆ สามารถหาได้จากการทดลองโดยใช้การเหวี่ยง ส่วน collision efficiency ของการรวมตัวของแอลฟัลทีนนั้นสามารถคำนวณได้จากการใช้โมเดล geometric population balance ผลจากการทดลองแสดงให้เห็นว่าที่ความเข้มข้นคงที่ collision efficiency ระหว่างแอลฟัลทีนลดลงตามการเพิ่มจำนวนคาร์บอนของสารตกตะกอน ส่วนการลดความเข้มข้นของสารตกตะกอนส่งผลให้ collision efficiency มีค่าลดลง ความสัมพันธ์ระหว่าง collision efficiency และ solubility parameter ของของผสมสำหรับน้ำมันที่ใช้และสารตกตะกอนต่าง ๆ ถูกสร้างขึ้นสำหรับน้ำมันและสารตกตะกอนต่าง ๆ ที่ใช้ นอกจากนี้ พฤติกรรมการเกาะติดของแอลฟัลทีนโดยใช้สารตกตะกอนต่าง ๆ ได้ถูกศึกษาโดยวัดอัตราการเกาะติดด้วยอุปกรณ์การไหลในแคปปิลารี่ และทำการปรับปรุงความสอดคล้องของการวัดการเกาะติดในแคปปิลารี่ โดยการคำนึงถึงขนาดเส้นผ่านศูนย์กลางภายในของแเคปปิลารี่ ภาพของแอลฟัลทีนที่เกาะติดที่ถ่ายโดยใช้กล้องจุลทรรศน์อิเลคตรอนถูกนำมาใช้ในการประเมินการผสมของน้ำมันและสารตกตะกอน-
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2013.2039-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectAsphaltene-
dc.subjectPrecipitation (Chemistry)-
dc.subjectแอสฟัลต์ทีน-
dc.subjectการตกตะกอน (เคมี)-
dc.titleThe effect of precipitant on asphaltene aggregation and depositionen_US
dc.title.alternativeผลของสารตกตะกอนต่อการรวมตัวและการเกาะติดของแอลฟัลทีนen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Scienceen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplinePetrochemical Technologyen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorNo information provided-
dc.email.advisorPomthong.M@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2013.2039-
Appears in Collections:Petro - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wattana_ch_front_p.pdfCover and abstract886.19 kBAdobe PDFView/Open
Wattana_ch_ch1_p.pdfChapter 1638.88 kBAdobe PDFView/Open
Wattana_ch_ch2_p.pdfChapter 21.16 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_ch_ch3_p.pdfChapter 3774.82 kBAdobe PDFView/Open
Wattana_ch_ch4_p.pdfChapter 41.55 MBAdobe PDFView/Open
Wattana_ch_ch5_p.pdfChapter 5610.47 kBAdobe PDFView/Open
Wattana_ch_back_p.pdfReference and appendix1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.