Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77093
Title: Mitigation of tsunami debris impact by fender structures for reinforced-concrete buildings
Other Titles: การลดผลของการกระแทกจากวัตถุที่มากับสึนามิด้วยโครงสร้างดูดซับพลังงานสำหรับอาคารคอนกรีตเสริมเหล็ก
Authors: Zin Zin Tun
Advisors: Anat Ruangrassamee
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Issue Date: 2020
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The impact of large debris such as loaded shipping containers can cause significant damage to buildings at shorelines. In this study, the building and protection structures are connected with fenders to reduce the impact of large debris. The objective is to study the building with a fender structure that reduces the impact of the shipping container. For a fender structure, cone-shaped rubber fenders are used to absorb the impact energy. Various fender reactions are considered as a parameter to conduct the efficiency of the fender. Tsunami pushover analyses using the force-controlled and displacement-controlled methods are used to obtain the capacity of the building. The energy approach for shipping container impact is used to evaluate the resistance of the building. Capacity curves, energy absorptions, inter-story drift ratios of the buildings with and without fender structures are studied. The fender can effectively absorb the debris impact.  A design recommendation is proposed for the building with a fender structure. It is found that fender yield forces in the fender structure is the key parameter for the performance of the main building. Then, a three-dimensional tsunami pushover analysis is conducted on the building with 6 fender units. It is found that building with fenders can effectively resist all types of shipping container impact cases.
Other Abstract: -การกระแทกจากวัตถุขนาดใหญ่ที่ลอยมากับสึนามิ เช่น ตู้คอนเทนเนอร์ ส่งผลให้เกิดความเสียหายต่ออาคารในริมชายฝั่ง ในการศีกษานี้ได้พิจารณาอาคารที่มีการเชื่อมต่อกับโครงสร้างรับแรงกระแทกเพื่อให้สามารถลดผลจากการกระแทกได้ โดยได้ศึกษาประสิทธิภาพของอุปกรณ์รับแรงกระแทก ในการศึกษาได้ทำการวิเคราะห์โดยให้แรงผลักกับอาคารโดยวิธีควบคุมแรงที่กระทำร่วมกับการควบคุมระยะการเสียรูป โดยพิจารณาการดูดซับพลังงาน, สัดส่วนการเคลื่อนตัวในแต่ละชั้นของอาคารที่มีและไม่มีโครงสร้างรับแรงกระแทก จากผลการศึกษาพบว่าโครงสร้างรับแรงกระแทกสามารถดูดซับพลังงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ การศีกษานี้ได้เสนอวิธีการออกแบบเพื่อเลือกอุปกรณ์รับแรงกระแทกที่เหมาะสมด้วย โดยแรงที่จุดครากเป็นตัวแปรสำคัญต่อพฤติกรรมของอาคารหลัก จากนั้นได้ทำการวิเคราะห์อาคารแบบ 3 มิติ โดยพบว่าโครงสร้างรับแรงกระแทกสามารถป้องกันการเสียหายต่ออาคารได้อย่างมีประสิทธิภาพ
Description: Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2020
Degree Name: Doctor of Philosophy
Degree Level: Doctoral Degree
Degree Discipline: Civil Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77093
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.107
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2020.107
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5971494221.pdf9.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.