Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/771
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความเข้าใจ Discourse markers กับความสามารถในการอ่านเอาความของนิสิตชั้นปีที่สอง จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Other Titles: The relationship between understanding discourse markers and reading ability
Authors: กัณฑาทิพย์ สิงหะเนติ
ผ่าน บาลโพธิ์
Email: phan.b@chula.ac.th
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. สถาบันภาษา
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. สถาบันภาษา
Subjects: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย--นิสิต
ภาษาอังกฤษ--การศึกษาและการสอน
ภาษาอังกฤษ--การอ่าน
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความเข้าใจ discourse markers กับความสามารถในการอ่านเอาความ ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถาม 2 ฉบับ ฉบับที่ 1 เป็นแบบสอบวัดความเข้าใจ discourse markers ฉบับที่ 2 เป็นแบบสอบวัดความสามารถในการอ่านเอาความ แบบสอบทั้งสองฉบับได้รับการตรวจสอบจากผู้ทรงคุณวุฒิ และได้รับการวิเคราะห์เพื่อหาค่าความเชื่อมั่น ประชากรที่ใช้ในการทดสอบเป็นนิสิตชั้นปีที่ 2 จากจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 158 คน ผลที่ได้จากการทดสอบนำมาวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ โดยใช้เครื่องคอมพิวเตอร์ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. นิสิตมีความเข้าใจการใช้ discourse markers อยู่ในเกณฑ์ปานกลาง 2. ความเข้าใจการใช้ discourse markers มีความสัมพันธ์กับความสามารถในการอ่านเชิงบวกในระดับปานกลาง (1.4857) โดยมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.001
Other Abstract: The purpose of this study was to investigate the relationship between understanding discourse markers and reading comprehension. Two tests were constructurd to measure their reading ability. These tests were read and investigated by both Thai and foreign teachers of English. The reliability of the tests were also calculated. The subjects of this study were 158 second year students at Chulalongkorn University. The observed data were processed by computer to determine the mean, standard deviation and simple correlation coefficient. The results of the study were: 1. Students' understnading of discourse markers was average. 2. Test one on understanding of discourse markers and Test Two on Reading Comprehension have a positive correlation of .4587 statistically significant at 0.001 level.
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/771
Type: Technical Report
Appears in Collections:Lang - Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khanthathip(dis).pdf6.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.