Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80054
Title: The prediction of PM2.5 dispersion in Bangkok (Pathumwan district)using CFD modeling
Other Titles: การทำนายการแพร่กระจายของฝุ่น PM2.5 ในกรุงเทพมหานคร (เขตปทุมวัน)โดยใช้การจำลองพลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ
Authors: Punyisa Chaisri
Advisors: Pimporn Ponpesh
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Issue Date: 2021
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: City configuration, meteorological conditions and emission source are the important factors affecting the concentration and dispersion of pollutants within urban street canyon. The dispersion of PM2.5 in Pathumwan district, Bangkok which has a characteristics of street canyon was predicted using a Computational Fluid Dynamics (CFD) model. Flow and dispersion of PM2.5 were analyzed using standard k-ε turbulence model. The concentrations of PM2.5 were investigated under different conditions to demonstrate the effect of city configuration in study area, meteorological characteristics, and lockdown due to COVID-19 on PM2.5 concentration. The numerical model was validated with the measured data from the air quality monitoring station of the Environment Bureau, Bangkok. The reduction of emission rate during lockdown period causing the PM2.5 concentration decreased by 25.24 percent from normal time. Besides, the city configuration with the skytrain structure increases PM2.5 concentration at the area under the skytrain by 21.6 percent and at the area away from the skytrain by 7.05 percent. Moreover, meteorological conditions must also be taken into account especially wind speed and direction. Finally, the results obtained from simulation will be used for proposing the guidelines to reduce the concentration of PM2.5.  
Other Abstract: รูปแบบเมือง สภาพอุตุนิยมวิทยา และแหล่งกำเนิดมลพิษ เป็นปัจจัยสำคัญที่ส่งผลต่อความเข้มข้นและการแพร่กระจายของสารมลพิษภายในพื้นที่ที่มีอาคารขนาบถนน การแพร่กระจายของฝุ่น PM2.5 ในเขตปทุมวัน กรุงเทพมหานคร ที่มีลักษณะของพื้นที่ที่มีอาคารขนาบถนน ถูกทำนายโดยใช้แบบจำลองพลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ การไหลและการแพร่กระจายของฝุ่น PM2.5 ถูกวิเคราะห์โดยใช้แบบจำลองความปั่นป่วนชนิด standard k-ε ความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5 ถูกศึกษาภายใต้สภาวะต่างๆ เพื่อแสดงให้เห็นถึงผลของรูปแบบเมืองในพื้นที่ศึกษา ลักษณะทางอุตุนิยมวิทยา และการล็อกดาวน์เนื่องจากโควิด-19 ต่อความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5 แบบจำลองเชิงตัวเลขได้รับการตรวจสอบด้วยข้อมูลที่วัดได้จากสถานีตรวจวัดคุณภาพอากาศของสำนักสิ่งแวดล้อม กรุงเทพมหานคร การลดลงของอัตราการปล่อยมลพิษในช่วงล็อกดาวน์ทำให้ความเข้มข้นฝุ่น PM2.5 ลดลงร้อยละ 25.24 จากเวลาปกติ นอกจากนี้  รูปแบบของเมืองที่มีโครงสร้างรถไฟฟ้าจะเพิ่มความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5 บริเวณใต้รถไฟฟ้าร้อยละ 21.6 และพื้นที่ห่างจากรถไฟฟ้าร้อยละ 7.05 นอกเหนือจากนี้ ต้องคำนึงถึงสภาพอากาศ โดยเฉพาะความเร็วและทิศทางลมด้วย สุดท้าย ผลลัพธ์ที่ได้จากการจำลองจะถูกนำมาใช้เพื่อเสนอแนวทางในการลดความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2021
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master’s Degree
Degree Discipline: Chemical Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80054
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.52
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2021.52
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6270167021.pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.