Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80352
Title: การออกแบบเรขศิลป์สิ่งแวดล้อมสําหรับศูนย์การออกแบบอัพไซเคิล 
Other Titles: Environmental graphic design for upcycle design center
Authors: จินสมรรถ สิมะพิเชฐ
Advisors: เพิ่มศักดิ์ สุวรรณทัต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Issue Date: 2564
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยเรื่องการออกแบบเรขศิลป์สิ่งแวดล้อมสำหรับศูนย์การออกแบบอัพไซเคิลมีวัตถุประสงค์เพื่อค้นหากลยุทธ์ในการออกแบบเรขศิลป์สำหรับ Bangkok Upcycle Design Center และเพื่อศึกษาหาลักษณะของการออกแบบเรขศิลป์ที่เหมาะสมสำหรับ Bangkok Upcycle Design Center สำหรับการให้ความรู้ในเรื่องการออกแบบเพื่อสิ่งแวดล้อม และการให้ความสะดวกในการใช้งานของศูนย์การออกแบบอัพไซเคิลผ่านการออกแบบด้วยสื่อเรขศิลป์รูปแบบต่างๆ เครื่องมือในการวิจัยมีดังต่อไปนี้ 1. การศึกษาและรวบรวมข้อมูลเกี่ยวกับ Upcycling 2.ลำดับความสำคัญ และ ปริมาณเของเนื้อหาตามที่กลุ่มเป้าหมายควรจะรู้และนำข้อมูลทั้งหมดมาจัด Hierarchy 3. การกำหนดเกณฑ์กลุ่มเป้าหมายทางกายภาพ (Demographic) และทางจินตภาพ (Psychographic) จากการสัมภาษณ์ เชิงลึกจากกลุ่มเป้าหมายทั้ง 5คน 4. สรุปผลลักษณะ Persona และ Insight ของกลุ่มเป้าหมายจากการสัมภาษณ์ เชิงลึกจากกลุ่มเป้าหมายทั้ง 5คน 5.วิเคราะห์หาบุคลิกภาพและอารมณ์ จากสารที่ต้องการจะสื่อ และกลยุทธ์การใช้สื่อ จากการสอบถามกลุ่มเป้าหมาย และใช้การกรองด้วยคำสำคัญ ผลการวิจัยพบว่า   บุคลิกภาพและอารมณ์จากคำสำคัญทั้ง 3 ทันสมัย หัวใหม่ (Modern) มีพลังปราญปรียว (Dynamic) ใช้ได้จริง(Practical)  ได้สารที่ต้องการจะสื่อ คือ Better for Future system  ได้แนวทางการออกแบบเรขศิลป์ และเรขศิลป์สิ่งแวดล้อมที่เหมาะสมกับบุคลิกภาพและอารมณ์
Other Abstract: Research on the Environmental Graphic Design for the Bangkok Upcycle Design Center aims to find strategies to design graphics for the Bangkok Upcycle Design Center and to study the characteristics of graphics design suitable for the Bangkok Upcycle Design Center to provide environment design knowledge and the ease of use of the Upcycle Design Center through the design with various forms of graphic design.  Research tools are as follows: 1. Study and accumulate information about Upcycling  2. Prioritize and determine the quantity of content the targets should realize and bring all the information to organize the hierarchy 3. Determine demographic and psychographic targeting from the in-depth interview with five people of the target group. 4. Summarize the Persona and Insight of the targets from the in-depth interview with five people of the target group. 5. Analyze personality and emotion from the message conveyed and media strategies from interviewing the target group and scrutinizing by keywords. The results of the research revealed that  1. Personality and emotions from three keywords: modern, dynamic, and practical.   2. Obtain the message used to convey, Which is Better for Future system   3. Obtain the way of designing graphic and environmental graphics suitable for personality and emotion.
Description: สารนิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2564
Degree Name: ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นฤมิตศิลป์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80352
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2021.310
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.IS.2021.310
Type: Independent Study
Appears in Collections:Fine Arts - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6380003235.pdf14.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.