Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80520
Title: | A Comparative Study of Financial Literacy between the EU and Thailand. What can Thailand learn from the EU? |
Other Titles: | การศึกษาเปรียบเทียบความรู้ทางการเงินระหว่างสหภาพยุโรปและประเทศไทย ประเทศไทยสามารถเรียนรู้อะไรจากสหภาพยุโรปได้บ้าง? |
Authors: | Nutchapat Siripattananuntakul |
Advisors: | Chayodom Sabhasri |
Other author: | Chulalongkorn University. Graduate School |
Subjects: | Financial literacy -- European Union countries Financial literacy -- Thailand ความรอบรู้ทางการเงิน -- ไทย ความรอบรู้ทางการเงิน -- กลุ่มประเทศสหภาพยุโรป |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | Financial literacy is a key factor in promoting economic stability. In a situation where the world is changing rapidly, financial literacy is essential in various contexts. Nowadays, many Thai retired individuals face an increase in debt burden, and they do not have enough money for living after retirement. As the researcher is a Thai nationality, the researcher aspires to contribute to Thailand's financial literacy. Pursuing Master of Arts in European Studies have led the researcher to develop an interest in comparing the financial skills of Thais and Europeans. The objective of this study is to compare the financial literacy between the EU and Thailand, using Germany as a case study. Results from secondary data analysis show that Thailand appears relatively weak in financial knowledge score due to lower education. Therefore, it is recommended that the government should incorporate aspects of education from the European Union and Germany to fix policies to include practical aspects of financial education for Thailand to achieve better financial literacy standards. |
Other Abstract: | ความรู้ทางการเงินเป็นปัจจัยสำคัญในการส่งเสริมเสถียรภาพทางเศรษฐกิจ ในสถานการณ์ที่ โลกกำลังเปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็ว ความรู้ทางการเงินเป็นสิ่งสำคัญในบริบทต่างๆ ปัจจุบันผู้เกษียณอายุชาวไทยจำนวนมากต้องเผชิญกับภาระหนี้ที่เพิ่มขึ้น และพวกเขาไม่มีเงินเพียงพอสำหรับ การดำรงชีวิตหลังเกษียณ เนื่องจากผู้วิจัยมีสัญชาติไทย ผู้วิจัยจึงปรารถนาที่จะมีส่วนสนับสนุนความรู้ ทางการเงินของประเทศไทย การใฝ่หาศิลปศาสตรมหาบัณฑิตสาขายุโรปศึกษาทำให้ผู้วิจัยมีความ สนใจในการเปรียบเทียบทักษะทางการเงินของชาวไทยและชาวยุโรป วัตถุประสงค์ของการศึกษานี้คือเพื่อเปรียบเทียบความรู้ทางการเงินระหว่างสหภาพยุโรปและ ประเทศไทย โดยใช้เยอรมนีเป็นกรณีศึกษา ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลทุติยภูมิพบว่าประเทศไทยมี คะแนนความรู้ทางการเงินที่ค่อนข้างอ่อนแอเนื่องจากการศึกษาต่ำ ดังนั้น ขอแนะนำว่ารัฐบาลควร รวมแง่มุมต่างๆ ของการศึกษาจากสหภาพยุโรปและเยอรมนีเพื่อกำหนดนโยบายให้รวมการศึกษา ด้านการเงินในแง่มุมต่างๆ ที่นำไปใช้ได้จริงสำหรับประเทศไทยเพื่อให้ได้มาตรฐานความรู้ทางการเงินที่ดีขึ้น |
Description: | Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2020 |
Degree Name: | Master of Arts |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | European Studies |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80520 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.202 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2020.202 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Gra_Nutchapat_Siri_The_2020.pdf | 22.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.