Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/8332
Title: | Vulcanization and properties of hydrogenated nitrile rubber/nitrile rubber blends |
Other Titles: | วัลคาไนเซชันและสมบัติของยางไนไทรล์ไฮโดรจิเนต/ยางไนไทรล์เบลนด์ |
Authors: | Yaninee Srisuwan |
Advisors: | Pattarapan Prasassarakich |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Science |
Advisor's Email: | ppattara@netserv.chula.ac.th |
Subjects: | Nitrile rubber Elastomers Vulcanization |
Issue Date: | 2006 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | The HNBR/NBR blends were prepared at ratios of 100/0, 90/10, 80/20 and 70/30 (wt%). The compounds by using a two-roll mixing mill at various ratios filled with two types of carbon black loading, GPF N-660 and SRF N-774 (fixed at 50 phr) were cured by three vulcanization systems: conventional vulcanization, efficient vulcanization and peroxide vulcanization. From the cure characteristics, the HNBR/NBR blends at 20 30%NBR cured by peroxide system exhibited maximum torque and the blends cured by EV system showed the lowest. The HNBR/NBR blends cured by peroxide system also exhibited the higher 100%modulus and tensile strength with lower elongation at break than that cured by sulfur system. The N-660 filled vulcanizate exhibited the better mechanical properties than filled N-774 vulcanizate. Thermal aging, ozone and oil resistance properties of HNBR/NBR blends decreased with increasing the NBR content. The HNBR/NBR blends cured by peroxide system showed the better heat stability than that cured by sulfur system. The cost of the HNBR/NBR blend using peroxide curing systems which have the superior mechanical properties showed the lowest cost of compound. |
Other Abstract: | ยางไนไทรล์ไฮโดรจินเนต/ยางไนไทรล์เบลนด์เตรียมโดยเครื่องบดผสมสองลูกกลิ้งที่สัดส่วนเท่ากับ 100/0, 90/10, 80/20 และ 70/30 โดยศึกษาผลของชนิดคาร์บอนแบล็ก ได้แก่ GPF N-660 และ SRF N-774 (50 phr) ด้วยระบบวัลคาไนซ์ต่างๆ คือ ระบบปกติ ระบบอีวีและเปอร์ออกไซด์ ผลการศึกษา พบว่า ลักษณะการวัลคาไนซ์ของยางไนไทรล์ไฮโดรจิเนต/ยางไนไทรล์เบลนด์ที่สัดส่วน 20 และ 30 เปอร์เซ็นยางไนไทรล์ที่วัลคาไนซ์ด้วยระบบเปอร์ออกไซด์มีค่าทอร์คสูงสุดและยางที่วัลคาไนซ์ด้วยระบบอีวีมีค่าต่ำที่สุด คอมปาวด์ที่วัลคาไนซ์ด้วยระบบเปอร์ออกไซด์มีค่า 100% โมดูลัสและความทนแรงดึงสูงกว่าระบบซัลเฟอร์ แต่ระยะยืดมีค่าต่ำและคอมปาวด์ที่เติมคาร์บอนแบล็กชนิด GPF N-660 ให้สมบัติเชิงกลดีกว่า SRF N-774 ส่วนสมบัติด้านความทนต่อความร้อนโอโซนและน้ำมันของยางเบลนด์มีค่าลดลงเมื่อปริมาณยางไนไทรล์เพิ่มขึ้น และระบบเปอร์ออกไซด์มีความเสถียรต่อความร้อนดีกว่าระบบซัลเฟอร์ ระบบเปอร์ออกไซด์มีราคาคอมปาวด์ถูกที่สุดและสมบัติเชิงกลดีที่สุด |
Description: | Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2006 |
Degree Name: | Master of Science |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Petrochemistry and Polymer Science |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/8332 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.1571 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2006.1571 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Sci - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
yaninee.pdf | 2.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.