Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83473
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์-
dc.contributor.authorอติญา วงศ์แก้ว-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2023-08-28T07:56:45Z-
dc.date.available2023-08-28T07:56:45Z-
dc.date.issued2565-
dc.identifier.urihttps://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83473-
dc.descriptionสารนิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2565en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ ศึกษาผลของฤดูกาลในการขายต่อปริมาณจำหน่ายเครื่องปรับอากาศ และศึกษา และประเมินวิธีพยากรณ์ที่เหมาะสมในการพยากรณ์ความต้องการสินค้าเครื่องปรับอากาศภายใต้ผลของฤดูกาล โดยข้อมูลที่นำมาศึกษา คือ ปริมาณยอดขายสินค้าที่ร้านค้าขายให้กับผู้บริโภค (Sell-out) เนื่องจากผู้วิจัยต้องการศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคที่เกิดขึ้นจริงของเครื่องปรับอากาศใน 5 รายการสินค้า ตั้งแต่เดือนมกราคม 2014 จนถึงเดือนธันวาคม 2018 โดยแบ่งเป็น 2 ชุดข้อมูล คือ ชุดข้อมูลที่ 1 ปริมาณยอดขายสินค้าย้อนหลังตั้งแต่เดือนมกราคม 2014 จนถึงเดือนธันวาคม 2017 ชุดข้อมูลที่ 2 ปริมาณยอดขายสินค้าย้อนหลังตั้งแต่เดือนมกราคมจนถึงเดือนธันวาคม 2018 เพื่อใช้ในการเลือกเทคนิคการพยากรณ์ที่เหมาะสมสำหรับแต่ละรายการ โดยเปรียบเทียบการพยากรณ์ในรูปแบบแนวโน้มฤดูกาลแบบบวก และรูปแบบแนวโน้มฤดูกาลแบบคูณen_US
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this study was to study the effect of seasonality on sales volume of air conditioners and to determine the forecasting methods for forecasting demand of air conditioners under seasonal effects. The forecasting techniques adopted are the Holt – Winter’s Seasonal Method with additive seasonal effect and that with multiplicative seasonal effect. The data taken for the study is the quantity of product sales from stores to consumers (Sell-out) of 5 representing items from January 2014 to December 2018. Data is divided into 2 sets, sales volume from January 2014 to December 2017 used to determine parameters of the forecasting techniques and set 2 sets, sales volume from January 2014 to December 2017 used to determine parameters of the forecasting technique and set 2 representing sales from January to December 2018 used to select for each item the suitable forecasting technique by comparing the method with additive seasonal effect and that with multiplicative seasonal effect.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2022.220-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectอุตสาหกรรมเครื่องปรับอากาศen_US
dc.subjectการผันแปรตามฤดูกาล (เศรษฐศาสตร์)en_US
dc.subjectอุตสาหกรรมเครื่องปรับอากาศ -- การผันแปรตามฤดูกาลen_US
dc.subjectAir conditioning equipment industryen_US
dc.subjectSeasonal variations (Economics)en_US
dc.subjectAir conditioning equipment industry -- Seasonal variationsen_US
dc.titleอิทธิพลของฤดูกาลต่ออุปสงค์ของเครื่องปรับอากาศ : กรณีศึกษา บริษัท ABCen_US
dc.title.alternativeSeasonality of air conditioner demand : a case study of ABC companyen_US
dc.typeIndependent Studyen_US
dc.degree.nameวิทยาศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineการจัดการโลจิสติกส์และโซ่อุปทานen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.IS.2022.220-
Appears in Collections:Grad - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6480080620_Atiya_Wong_2565.pdfสารนิพนธ์ (ให้บริการเฉพาะบทคัดย่อ)4.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.