Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83580
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorธีรวิทย์ กลิ่นจุ้ย-
dc.contributor.authorสยา ทันตะเวช-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์-
dc.date.accessioned2023-09-25T02:29:28Z-
dc.date.available2023-09-25T02:29:28Z-
dc.date.issued2565-01-
dc.identifier.citationวารสารครุศาสตร์สาร 16,1 (ม.ค.-มิ.ย. 2565) หน้า 155-165en_US
dc.identifier.issn1906-117X-
dc.identifier.urihttps://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83580-
dc.description.abstractงานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสถานภาพของรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับพหุวัฒนธรรมดนตรี ในหลักสูตรดนตรีศึกษาระดับอุดมศึกษา การวิจัยในครั้งนี้ดำเนินการด้วยระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ตามแนวทางการวิจัยเอกสาร (Documentary Research) โดยทำการศึกษา เอกสารตัวเล่มหลักสูตรดนตรีศึกษา (มคอ.2) ของสถาบันอุดมศึกษาที่เปิดสอนทางด้านดนตรีศึกษาใน ระดับปริญญาบัณฑิตที่ได้จากการคัดเลือกแบบเฉพาะเจาะจงจำนวน 10 สถาบัน ซึ่งในการวิจัยมุ่งศึกษาใน 3 ประเด็นสำคัญ ได้แก่ 1.ด้านข้อมูลพื้นฐานของรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับพหุวัฒนธรรมดนตรี2.ด้านขอบเขต ของเนื้อหารายวิชาที่เกี่ยวข้องกับพหุวัฒนธรรมดนตรีและ 3. ด้านขอบเขตของรูปแบบการจัดการเรียนรู้ ภายในรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับพหุวัฒนธรรมดนตรี ผลการวิจัยพบว่า 1) ด้านข้อมูลพื้นฐานของรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับพหุวัฒนธรรมดนตรี พบว่าสามารถแบ่งได้ 2กลุ่ม คือ กลุ่มวิชาบังคับ 11 รายวิชา (ร้อยละ 35.48) และกลุ่มวิชาเลือก 20 รายวิชา (64.52) 2) ด้านสถานภาพรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับพหุวัฒนธรรมดนตรีซึ่งแบ่งออกเป็นสถานภาพ ด้านเนื้อหาการจัดการเรียนรู้ที่เกี่ยวกับพหุวัฒนธรรมดนตรีในประเทศ 13 รายวิชา (ร้อยละ 41.94) นอกประเทศ 11 รายวิชา (ร้อยละ 35.48) ทั้งในและนอกประเทศ 7 วิชา (ร้อยละ22.58) และ 3) ด้านขอบเขตของรูปแบบการจัดการเรียนรู้ของรายวิชาที่เกี่ยวข้องกับพหุวัฒนธรรมดนตรี แบ่งออกเป็น 3 กลุ่มได้แก่ กลุ่มวิชาเชิงแนวคิดทฤษฎีทางดนตรี 9 วิชา (ร้อยละ 29.03) เชิงปฏิบัติทักษะ ดนตรี 16 วิชา (ร้อยละ 51.61) และเชิงบูรณาการดนตรีกับศาสตร์อื่น 6 วิชา (ร้อยละ 19.35) นอกจากนี้ ยังมีการกล่าวถึงคำสำคัญที่สื่อถึงเนื้อหา วัตถุประสงค์และความเป็นรายวิชาเชิงแนวคิดทฤษฎีทางดนตรี ปฏิบัติทักษะดนตรี และบูรณาการดนตรีกับศาสตร์อื่นที่ชัดเจนสามารถเข้าใจภาพรวมของรายวิชาได้ แต่อย่างไรก็ตามรายวิชาทางด้านพหุวัฒนธรรมดนตรีเป็นวิชาที่ควรมีการทบทวนในมิติต่าง ๆ ที่เกี่ยวพันกับ การพัฒนาหลักสูตร ในฐานะการเรียนการสอนมีความจำเป็นในสังคมพหุวัฒนธรรมและโลกไร้พรมแดนใน ปัจจุบันen_US
dc.description.abstractalternativeThe objective of this research was to study the status of courses related to multicultural music in music education program at the higher education level. This research was conducted with a qualitative research methodology according to the documentary research design. The music education curriculum (TQF 2) documents of the higher education institutions offering music education at the bachelor's degree level were studied, obtained from a purposive sampling from 10 educational institutions. The research aimed to study 3 important issues as follows: 1. Fundamentals of courses related to multicultural music; 2. The scope of the course content related to multicultural music and 3. The scope of the learning style model within the course related to multicultural music. The results of this research indicated that 1. In terms of basic information of courses related to multicultural music, it was found to be divided into 2 groups: Group of 11 compulsory courses (35.48%) and 20 elective courses (64.52). 2. The status of courses related to multicultural music was divided into content status of learning about multicultural music in 13 courses related with culture inside the country (41.94%), 11 courses outside the country (35.48%), 7 courses both focused culture inside and outside the country (22.58%), and 3. The scope of the learning style model of courses related to music multiculturalism were divided into 3 groups, namely 9 music theory and concept subjects (29.03%), 16 music skills practical subjects (51.61%) and 6 subjects that integrated music and other disciplines (19.35%). In addition, the key words conveying the content, objectives and subject matter of music theory and concept, practice music skills and integration of music with other disciplines were also discussed in a clear, comprehensive overview of the course. However, the course of multicultural music should be reviewed in numerous dimensions related to curricular development as teaching and learning are essential in today's multicultural society and borderless world.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherวารสารครุศาสตร์สาร คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยาen_US
dc.relation.urihttps://edujournal.bsru.ac.th/publishes/20/articles/383-
dc.rightsกองบรรณาธิการวารสารครุศาสตร์สาร คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยาen_US
dc.titleสถานภาพของรายวิชาด้านพหุวัฒนธรรมดนตรีในหลักสูตรดนตรีศึกษา ระดับอุดมศึกษาen_US
dc.title.alternativeStatuses of Multicultural Music’s Subjects in Higher Educational Music Education Curriculumen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Thai Journal Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
html_submission_86531.htmlบทความวารสารฉบับเต็ม (Fulltext)2.69 kBHTMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.